Gemeente Onderbanken


Inwoners Onderbanken geven gemeente rapportcijfers

De relatie tussen de inwoners van Onderbanken en de gemeente is relatief goed. Die conclusie kan worden getrokken uit het onderzoek De Staat van de gemeente, waaraan Onderbanken in het najaar van 2006 heeft deelgenomen. In meer dan de helft van de categorieën zit de gemeente boven respectievelijk rond het gemiddelde van de 21 deelnemende gemeenten in de inwonersklasse tot 25.000 inwoners. Het gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als partner', `burger als belastingbetaler', burger als klant en `burger als wijkbewoner' een duidelijke voldoende. Alleen in de rubrieken `burger als onderdaan en `burger als kiezer' ligt de waardering iets onder de 6.
Het gemeentebestuur heeft vorig jaar bewust gekozen voor deelname aan de Staat van de gemeente. Via deze gemeentemonitor worden de burgers namelijk in de gelegenheid gesteld hun eigen gemeente te beoordelen. Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te weten hoe de bevolking de gemeente en de gemeentelijke organisatie ervaart. In het najaar hebben 1.200 willekeurig gekozen inwoners een brief gekregen met een vragenlijst. Een groot aantal van de geadresseerden heeft de enquête teruggestuurd. Behalve formulieren per post werden ook vragenlijsten verstrekt aan bezoekers van het gemeentehuis. Deze vragen gingen vooral in op de dienstverlening aan de gemeentelijke loketten. Eenzelfde werkwijze werd door het onderzoeksbureau gehanteerd bij de 20 andere deelnemende gemeenten. Hierdoor is een mooi referentiebeeld ontstaan.

Werkwijze

Sinds de lancering van De Staat van de gemeente in 2005 is dit onderzoek al in meer dan 100 gemeenten gehouden. Centrale vraag is Hoe tevreden is de burger over de prestaties van de gemeente waarin hij woont?. Deze vraag is toegespitst op de zes reeds genoemde rollen die een burger in zijn relatie met de gemeente heeft. De vragenlijst is op basis van deze burgerrollen onderverdeeld in zes specifieke onderdelen. Voor elk onderdeel moesten meerdere vragen worden beantwoord. Het gemiddelde van deze cijfers vormde het eindoordeel per onderscheiden burgerrol.

Waardevol beoordelingsmiddel

Naast het tweejaarlijkse Burgeronderzoek Parkstad Limburg ziet het gemeentebestuur De Staat van de gemeente als een waardevol beoordelingmiddel. Een gemeente moet haar prestaties regelmatig laten beoordelen door haar burgers. Over de uitkomsten is zij dan ook niet ontevreden. De (iets) minder goede beoordelingen zijn voor het gemeentebestuur namelijk een aansporing om op die onderdelen met nog meer elan en vasthoudendheid te werken aan verbeteringen. De betere beoordelingen moeten in dat kader worden beschouwd als een aansporing om de bereikte scores op die onderdelen in ieder geval te handhaven. In dat licht is het gemeentebestuur van mening dat de deelname aan dit onderzoek (jaarlijks) moet worden gecontinueerd en dat het presenteren van de onderzoeksresultaten bijdraagt aan een realistisch verwachtingspatroon. De uitkomsten geven namelijk een reëel beeld van de prestaties die de burger van de gemeente mag en kan verwachten.

In de onderstaande tabel zijn de rapportcijfers die de gemeente van haar burgers heeft gekregen op een rij gezet. Ter vergelijking is een tweede kolom toegevoegd met de gemiddelde scores van gemeenten met een inwonertal kleiner dan 25.000. Een gedetailleerd overzicht van de Onderbankense scores kunt u via onderstaande link bekijken.

Burgerrollen

Onderbanken

Gemeenten
Burger als kiezer

5.6

5.5

Burger als klant

6.8

6.9

Burger als onderdaan

5.6

5.9

Burger als partner

7.9

7.2

Burger als wijkbewoner

6.1

6.4

Burger als belastingbetaler

6.9

6.0


* Staat van de gemeente.pdf (547.37 KB)