Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 13 april 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGTL/07.007438 07-VW-B-023 Onderwerp
Stand van zaken aanpak Schiphol korte en middellange termijn

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het verzoek van de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat om een actualisatie te geven van de uitwerking van het kabinetsstandpunt Schiphol wil ik u, mede namens de minister van VROM, als volgt informeren. In de brief van 25 oktober 2006 is de aanpak uitwerking korte- en middellange termijn m.e.r./convenanttraject geschetst. In deze brief wil ik u informeren over de stappen die sindsdien gezet zijn. Daarnaast ben ik bezig met het opstellen van een beleidsaanpak voor de mainport Schiphol. U zult hierover ruim voorafgaand aan het Algemeen Overleg van 24 mei per brief geïnformeerd worden.

Stand van zaken aanpak korte en middellange termijn In de brief van 25 oktober 2006 zijn de volgende hoofdlijnen geschetst voor de uitwerking van het kabinetstandpunt:

· Het onderzoek naar het beter benutten van de milieuruimte en maatregelen voor de hinderbeperking voor zowel de korte als de middellange termijn wordt integraal en gelijktijdig uitgevoerd.

· Over de opties voor betere benutting van de milieuruimte en afspraken over het beperken en het compenseren van hinder wordt in samenhang besloten. De afspraken worden vastgelegd in convenanten waarin Schiphol, LVNL en KLM, de lokale en regionale overheden en het Rijk partij zijn. De CROS vertegenwoordigt de bewoners en adviseert in het traject.
· Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn initiatiefnemer voor de m.e.r.-procedure waarin de opties voor betere benutting van de milieuruimte worden onderzocht. Het rijk is het bevoegd gezag in de procedure. Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGTL/07.007438


· De m.e.r.-procedure en de convenanten, evenals het onderzoek naar maatschappelijke kosten en baten en de effecten op het netwerk, worden besproken in een overlegtafel waarin de betrokken partijen vertegenwoordigd zijn. CdK Alders is voorzitter van dit overleg.

De overlegtafel onder leiding van dhr. Alders is in december 2006 van start gegaan. Aan het overleg nemen Schiphol, KLM, LVNL, BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol), CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol) en ook het Rijk zelf deel. De afgelopen maanden is in overleg met deze partijen gewerkt aan de startnotitie voor de m.e.r.- procedure en het uitwerken van hinderbeperkende maatregelen. Dit heeft geresulteerd in een concept startnotitie van Schiphol en LVNL waar partijen zich in kunnen vinden. De startnotitie zal medio april aan de Alderstafel besproken worden. Hierna zal het bevoegd gezag de inspraak op de startnotitie starten. Ook zal in dat overleg over de hinderbeperkende maatregelen en de maatregelen in kader van de leefbaarheid worden gesproken. Voldoende hinderbeperkende maatregelen zijn voorwaardelijk voor de besluitvorming over de benutting van de milieuruimte.

De onderzoeksresultaten en het convenant hinderbeperkende maatregelen voor de korte termijn zullen voor de zomer van dit jaar gereed zijn, op basis waarvan besluitvorming kan plaatsvinden over enerzijds aangepaste grenswaarden (binnen de gelijkwaardigheidseisen) voor de periode tot 2010 en anderzijds de maatregelen ter beperking van de hinder en ter verbetering van de leefbaarheid. De resultaten van het onderzoek gericht op de middellange termijn volgen begin 2008.

Beleidsaanpak Schiphol
Op dit moment wordt een beleidsaanpak voor Schiphol voor de komende jaren opgesteld, uitgaande van de afspraken in het coalitieakkoord. In deze aanpak worden de verschillende trajecten voor Schiphol in samenhang beschreven. Het reeds ingezette korte- en middellange termijn traject maakt hier onderdeel van uit. In de brief met het programma zal ook een planning worden opgenomen.

Ik vind het van belang dat de inhoud van deze beleidsaanpak Schiphol breed bekend is en gedragen wordt. De inhoud hiervan wordt daarom de komende weken afgestemd met partijen die onderdeel uitmaken van de luchthavenketen (NV Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland en de luchtvaartmaatschappijen), lokale en regionale overheden, omwonenden en maatschappelijke organisaties. Rond 14 mei zal de brief naar de Tweede Kamer verstuurd worden zodat deze betrokken kan worden bij het geplande Algemeen Overleg op 24 mei.


---

DGTL/07.007438

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

3