Een defibrillator redt levens


Hart voor elkaar

NEDERLAND, 20070413 -- Onder het motto 'Hart voor elkaar' is de 47-jarige Henk Poort gestart met een landelijke inzamelingactie 'Een defibrillator redt levens' die voornamelijk wordt gevoerd middels een onlangs opgezette website www.een-defibrillator-redt-levens.nl. Poort zelf, sinds oktober 2006 hartpatiënt, wil zich actief inzetten ten behoeve van het inzamelen van financiële middelen met als doel het beschikbaar stellen van AED (Automatische Externe Defibrillator) apparatuur voor druk bezochte gebieden. Naast dit gegeven wordt er ook aandacht besteed aan hartpatiënten en hun familie. In een later stadium zal de website worden uitgebreid met zaken waaraan behoefte is.

Anders dan anders

Op de eerder genoemde website wordt de financiële kant van de actie helder en transparant gevoerd. Een ieder die doneert kan zien dat zijn of haar donatie is verwerkt en hoe de zaken er financieel voorstaan. Hoewel dit een merkwaardige werkwijze voor een stichting is, hoopt Poort de kleinste twijfels bij mensen weg te nemen die eventueel willen doneren. "Elke euro moet 100% naar genoemd doel, zonder dat er ook maar 1 euro aan de bekende strijkstok blijft hangen," aldus Poort. Hoewel de actie voornamelijk via internet wordt gevoerd hoopt Poort dat er ook spontaan acties op touw worden gezet ten gunste van dit doel.

"Denk maar aan een Nationale ramp waarin wij Nederlanders in een klein tijdsbestek razendsnel allerlei activiteiten weten te bedenken met als doel, geld genereren !! Natuurlijk betreft het nu geen nationale ramp hoewel het wel persoonlijke rampen zijn als het noodlot u treft. Dit hartfalen kan ons immers allemaal overkomen."

Maatjesproject

Een ander doel van deze website is om zoveel mogelijk mensen welke behoefte hebben aan een gesprekspartner, 'lotgenoot' met elkaar in contact te brengen. Want pakt de een de draad na een hartinfarct weer snel op, de ander zit in zak en as. Een maatje `lotgenoot' kan hierin een belangrijke rol spelen door het uitwisselen van ervaringen, het bieden van een luisterend oor, en niet minder belangrijk... begrip hebben en tonen voor angsten die sommige mensen behoorlijk in hun greep houden. Voor mensen die behoefte hebben om hun verhaal aan het digitale verkeer toe te vertrouwen is er een rubriek met hartverhalen. "Immers des temeer je erover leest hoe doordringender de boodschap, des te groter is de waarschuwing dat ook *U* dit kan overkomen," licht Henk Poort toe. "Want geloof mij, als een hartinfarct u treft dan is uw grootste wens dat er snel hulpverlening ter plekke is, en als deze er niet zo snel kan zijn is het AED apparaat uw grootste vriend."

Bedrijven gevraagd

Om deze actie kracht bij te zetten zoekt de stichting bedrijven die dit initiatief willen steunen d.m.v. het plaatsen van hun bedrijfslogo op de website van de stichting. Hiervoor is een speciale HALL of FAME beschikbaar, echter kan ook op andere willekeurige plekken op de website worden geadverteerd. Natuurlijk is het ook mogelijk om goederen te doneren welke via opbod kunnen worden verkocht. Op dit moment wordt nog druk gezocht naar een drukkerij die voor dit project gratis affiches wil drukken alsmede een design bureau voor promotionele werkzaamheden. Kortom alle hulp is welkom.