Nationaal Comité 4 en 5 mei


PERSBERICHT
Amsterdam, 13 april 2007

"We zien de oorlog door onze eigen bril"
Toekomstig docenten en staatssecretaris in gesprek over kennis WOII

"Bijna alle Nederlanders, -autochtoon of allochtoon- hebben wel op de een of andere manier een betrokkenheid met deze oorlog," zei staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs tijdens de uitreiking van het Nationaal Aandenken 'Vrijheid maak je met elkaar' aan PABO-studenten van de Haagse Hogeschool. Nadat zij het kennisdeel van het Nationaal Vrijheidsonderzoek in ontvangst had genomen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei sprak zij met deze studenten over het belang van onderwijs over de Tweede Wereldoorlog.

Uit het kennisonderzoek bleek dat de feitenkennis over de Tweede Wereldoorlog, zeker bij aankomend docenten redelijk is, maar niet op alle feiten volledig is. Zo blijkt dat het internationale perspectief vaak onderbelicht blijft. Van Bijsterveldt: "We zien de oorlog door onze eigen bril, als een Nederlands-Duitse aangelegenheid. Maar wat we een beetje vergeten zijn, is dat het ook om een wereldoorlog ging. Dat er 50, dus 1/3 van alle landen in de wereld aan meedeed."

Het onderzoek liet zien dat Jodenvervolging door 85 % van het algemene publiek, maar ook door 67 % van de PABO-studenten en 39 % van studenten aan andere lerarenopleidingen wordt genoemd als één van de oorzaken van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Dit is uiteraard onjuist. Voorts denkt 24 % van de PABO-studenten en 14 % van de andere studenten dat ook Moslims vervolgd werden door de nazi's. Deze vertekening lijkt vooral te maken te hebben met hoe er de laatste jaren over de Tweede Wereldoorlog wordt gesproken. Er worden vaak parallellen getrokken tussen Jodenvervolging en discriminatie.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de toekomstig docenten die ondervraagd zijn, veel belang hechten aan onderwijs over de Tweede Wereldoorlog. Vooral diegenen die in de toekomst in het primair onderwijs gaan werken, vinden het belangrijk dat hun leerlingen de betekenis van oorlog, vrijheid en democratie leren kennen. Daarnaast speelt het leggen van relaties tussen heden en verleden voor de studenten een rol bij hun motivatie. Zij vinden het belangrijk dat de betekenis van het herdenken op 4 mei en het vieren op 5 mei niet wordt vergeten.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei stelde vandaag de toekomstig docenten centraal door aan hen de eerste exemplaren van het Nationaal Aandenken uit te reiken. 220.000 leerlingen van groep 7 krijgen na de uitzending van het Schooltv Weekjournaal het boekje van hun docenten uitgereikt. Bij het boekje hoort een ouderbrief, die ouders oproept actief met hun kinderen het boekje te bekijken. Het kleurrijke boekje staat vol verhalen over oorlog, vrede, vrijheid en grondrechten en moet kinderen in het basisonderwijs op een toegankelijke manier kennis laten maken met de onderwerpen van 4 en 5 mei.


Noot voor de redactie,