Partij van de Arbeid

Den Haag, 13 april 2007

Vragen van het lid Tang (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de staatssecretaris van Economische Zaken

over compensatie voor consumenten bij geannuleerde of vertraagde vluchten


1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving over de compensatieregeling voor geannuleerde vluchten, waarbij consumenten tot 600 euro terug kunnen krijgen?


2. Deelt u de mening van EU-commissaris Barrot dat deze regeling die sinds 2004 bestaat, in Nederland niet goed werkt, in tegenstelling tot landen als bijvoorbeeld Denemarken en België?


3. Waarom informeren de luchtvaartmaatschappijen hun klanten niet goed over deze regeling?


4. Is de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat voldoende toegerust, in termen van bevoegdheden en personeel, om effectief toezicht te kunnen houden op de naleving van deze regeling?


5. Welke rol ziet u in deze voor de Consumentenautoriteit? Deelt u de mening dat sprake is van een collectieve inbreuk in de zin van de Wet handhaving consumentenbescherming?


6. Op welke manier kunt u de komst van een geschillencommissie voor de luchtvaart bevorderen?


7. Bent u bereid met wetgeving te komen om de positie van de consument in de luchtvaart te versterken?


8. Op welke manier kunt u bewerkstelligen dat de consument niet zelf achter een vergoeding aan hoeft te gaan, maar deze automatisch wordt verstrekt, zoals bij de vergoeding die energiebedrijven geven bij een stroomstoring van langer dan 4 uur?

Met vriendelijke groet,

Chantal Linnemann
Secretaresse Voorlichting

Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
K 117
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2694
Fax: 070 318 2800
c.linnemann@tweedekamer.nl

Telegraaf, 5 april 2007, blz. 3