Gemeente Utrecht


schriftelijke vragen 2007, nr. 62 van de heer J.A. Kleuver inzake dienstauto's

2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
62 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen op 13 april 2007)

Onlangs verscheen een artikel in het AD/UN over de dienstauto's van het College. Volgens dit artikel vindt het College een Toyota Prius, met geavanceerde hybridetechniek, niet representatief genoeg. D66 deelt die mening van het College niet, het is immers een keurige bovenmodale auto, maar wil niet zemelen over wat nou wel of niet representatief is. D66 vindt het echter wel belangrijk om innovatie te stimuleren die het milieu ten goede komt en juicht het toe als het College daar een voorbeeldrol in neemt. Wij hebben de volgende vragen aan het College:

1. Kent het College het artikel uit het AD/UN en klopt het artikel inhoudelijk?
2. Wanneer is vervanging van de Audi's voorzien?
3. Hoeveel CO2 stoten de Audi's waarmee het College zich verplaatst uit en hoeveel CO2 stoot een Toyota Prius uit, volgens het energielabel dat bij nieuwe auto's hoort? Op grond van het jaarkilometrage van de auto's, hoeveel kilo's CO2 zouden er minder worden uitgestoten als u de overstap wél zou maken?
4. Aangezien het College een Toyota volgens het artikel niet representatief genoeg vindt, vindt u een Volvo S60 of een Saab 9-5 wel representatief genoeg?
5. Is het College ervan op de hoogte dat de Volvo leverbaar is in een aardgas-uitvoering (en daarmee ook geschikt voor biogas) en evenals de Saab in een flexifuel-uitvoering, die zowel geschikt is voor ethanol als benzine? Hoe valt de CO2-besparing uit als u voor deze auto's zou kiezen, gebruik makend van aardgas of ethanol?
6. Vormt het feit dat in Utrecht aardgas noch ethanol (E85) te koop is voor u een beletsel om voor de Volvo of te Saab te kiezen?

Volgens het artikel ligt er in de bagageruimte van de Audi's een vouwfiets, die u uitklapt om de laatste paar meters af te leggen.

7. Klopt dat, hoe vaak voert het College die schertsvertoning uit en zou u daar mee willen stoppen?

Verder vernamen wij de heugelijke komst van hybridebussen in Utrecht.

8. Is het college ervan op de hoogte dat een nog grotere milieuwinst te behalen is door hybridebussen te laten rijden op een biobrandstof?


---- --