Gemeente Hilversum

Vragen van de PvdA over de behandeling van burgerbrieven door de gemeente Hilversum

13 april 2007
Geachte College,
Op 30 januari 2007 publiceerde de Nationale ombudsman het rapport Burgerbrieven gemeenten. Hebt u even?
In dit rapport concludeert onze Nationale ombudsman dat de beantwoording van burgerbrieven in veel gemeenten te wensen overlaat. Vaak worden brieven helemaal niet beantwoord en zeer vaak duurt het te lang voordat burgers antwoord krijgen.

Het onderzoek van de ombudsman vond plaats onder een derde van alle gemeenten in Nederland, waaronder de gemeente Hilversum. Het snel en adequaat beantwoorden van brieven en e-mails van burgers, in woord (bijvoorbeeld telefonisch) en geschrift (brief of e-mail) is wat ons betreft een belangrijk aspect van Samenlevingsgericht Werken. Hieronder valt ook het tijdig versturen van tussentijdse berichten over de voortgang van de afhandeling van de brief. Indien iemand na het versturen van een brief of e-mail, maar ook na het ontvangen van een ontvangstbevestiging, lange tijd niets hoort van de gemeente, ontstaat onzekerheid en vermindert het vertrouwen in het openbaar bestuur. De PvdA vindt het met de Nationale ombudsman van belang dat burgers serieus genomen worden.

Daarom stelt de PvdA u de volgende vragen:

1. Heeft de gemeente kennisgenomen van het bovengenoemde rapport?
2. Heeft de gemeente inzicht in de beoordeling van de gemeente Hilversum door de Nationale ombudsman en zo ja, hoe luidt deze beoordeling?

3. Kent de gemeente de Correspondentiewijzer van de Nationale ombudsman?

4. Hanteert de gemeente de richtlijnen uit de Correspondentiewijzer van de Nationale ombudsman voor:
a. Aanvragen
b. Bezwaarschriften
c. Klaagschriften
d. Andere brieven
e. Faxen
f. E-mails

5. Indien in vraag 4 voor een subrubriek een negatief antwoord is gegeven, zijn er voor die subrubriek dan andere richtlijnen en normen?

6. Beschikt de gemeente over instrumenten om de kwaliteit van de beantwoording van de correspondentie te borgen voor alle subrubrieken in vraag 4? Zo ja, welke, en zo niet, waarom niet?
7. Informeert de gemeente de Hilversumse burgers duidelijk over wat ze van de gemeente mogen verwachten op dit gebied? Zo ja, hoe dan, en zo niet, waarom niet?

8. Op welke manier motiveert en stimuleert de gemeente haar medewerkers tot Samenlevingsgericht Werken bij de beantwoording van brieven en e-mails?

9. Mocht de afhandeling van brieven en e-mails op sommige gebieden niet voldoen aan de normen van de Nationale ombudsman, welke maatregelen gaat de gemeente dan treffen om hier in de toekomst wel aan te kunnen voldoen?

Met vriendelijke groet,
Willem Hendrikx,
Fractielid PvdA Hilversum