Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Staatssecretaris Bijleveld gelooft in krachtige, dienstverlenende gemeenten

Woensdag 11 april 2007 bracht staatssecretaris Bijleveld een werkbezoek aan het Gelderse Groesbeek en Arnhem. Op de agenda stond de (elektronische) dienstverlening die beide gemeenten aan burgers en bedrijven verlenen. Tijdens haar bezoek gaf mevrouw Bijleveld te kennen dat goede dienstverlening vooral een kwestie is van 'gezamenlijke verantwoordelijkheid'.

Bij het bezoek aan de gemeente Groesbeek bleek dat hier verbetering van de dienstverlening vooral wordt gezocht in nauwe samenwerking met andere gemeenten. De delegatie op het gemeentehuis liet staatssecretaris Bijleveld weten de e-dienstverlening niet alleen te zien als 'het oppoetsen van de voordeur'. Verbetering van de dienstverlening betekent volgens Groesbeek ook het vorm geven en inzetten van een organisatieveranderingstraject.

Aanvalsplan
De ondersteuning vanuit Den Haag door de implementatieteams (i-teams) om te komen tot een 'aanvalsplan' voor de gemeente wordt als waardevol gezien. Wel zou de gemeente ook graag na het vaststellen door B&W van het 'aanvalsplan' graag nog verder ondersteuning krijgen. De vraag hierbij is wel hoeverre 'Den Haag' deze ondersteuning zou moeten leveren. Staatssecretaris Bijleveld gaf in antwoord op deze vraag te kennen dat het 'het opzetten, inrichten en de begeleiding van i-teams een handreiking vanuit Den Haag is. De implementatie van het traject is echter een verantwoordelijkheid van de betrokken gemeenten.' Tegelijkertijd gaf ze te kennen dat in het kader van het vergroten van het vertrouwen tussen landelijke en lokale overheid het zaak is 'standaardisatie, coördinatie en een goede regie in het proces aan te brengen'.

Vooruitstrevend
Het bezoek aan Arnhem bewees dat de Gelderse hoofdstad vooruitstrevend te werk is gegaan bij de aanpak van e-dienstverlening. Zo bestaat er voor de burgers en bedrijven inmiddels de mogelijkheid gebruik te maken van onder andere mailattendering en het digitaal indienen van bezwaarschriften. Binnenkort komt ook het chatten met ambtenaren over verschillende onderwerpen beschikbaar. Deze vergaande vorm van professionele dienstverlening met de daarbij horende koppeling van diverse systemen en bestanden past prima in het plaatje dat staatssecretaris Bijleveld voor ogen heeft. "Zo kan de regeldruk worden aangepakt en een vermindering van de administratieve lasten worden gerealiseerd."