Museumweekend
foam_persbericht
Amsterdam, 13 maart 2007
Familieworkshops in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam tijdens museumweekend
14/15 april 2007
In het weekend van 14 en 15 april is Foam deelnemer aan het museumweekend.
Foam organiseert dit weekend speciale gratis workshops voor de hele familie
in het teken van de tentoonstelling 'Oog - Eye'.
In deze tentoonstelling staat het zelf kijken en bekeken worden centraal.
Tijdens de workshop gaan de deelnemers met een museumdocent op
ontdekkingstocht door het museum en leren op een speelse manier meer over
kijken en bekeken worden. Na het bekijken van de foto's uit de
tentoonstelling, komen de deelnemers zelf in actie en fotograferen elkaar.
De foto's mogen mee naar huis!
Wanneer: zaterdag en zondag om 14.00 uur.
Duur: ongeveer 90 minuten
Er is ruimte voor 38 personen, wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Kaartjes zijn een uur van tevoren op te halen bij de balie in Foam.
Geschikt voor fotoliefhebbers van 6 tot 100 jaar.
Verder uiteraard diverse tentoonstellingen:
Joan Colom - El Raval (straatfotografie)
James Nachtwey - Testimony (oorlogsfotografie)
Oog - Eye. The Dancing Bear collection of W.M.Hunt
t/m 15 april 2007
Oog_Eye - The Dancing Bear collection of W.M.Hunt
Dertig jaar gelden bracht W.M. Hunt tijdens een veiling in New York
spontaan een bod uit op een foto: Imogen Cunningham's The Dream (1910), dat
een vrouw toonde met een witte sluier over haar gezicht. Voor de voormalige
acteur, die een warme interesse had in fotografie, betekende de aanschaf
het begin van een thematische verzameling die nu meer dan duizend werken
omvat - thematisch omdat de gehele verzameling is gewijd aan de afwezigheid
van de directe blik bij diegene die is gefotografeerd. Door mensen vast te
leggen met de ogen gesloten of neergeslagen, gesluierd of verwond, of van
wie de gezichten of lichamen van de camera zijn afgewend, sluiten de foto's
elke vorm van direct contact tussen de kijker en de vastgelegde persoon
uit, zelfs bij een close-up. De foto's in Hunt's ongebruikelijke collectie
zijn afkomstig uit alle denkbare genres zoals de fotojournalistiek, de
kunst, wetenschap en de documentaire fotografie, en beslaan de volledige
geschiedenis van de fotografie, van de eerste daguerreotypieën tot
hedendaagse uitingen. Anoniem werk en beelden met weinig of geen
marktwaarde staan pal naast werk van de groten uit de
fotografiegeschiedenis. Zo is de negentiende eeuw ondermeer
vertegenwoordigd met werk van Nadar, de gebroeders Alinari, Julia Margaret
Cameron en Disderi, enkele twintigste eeuwse iconen in de collectie zijn
Edward Weston, Man Ray, Andre Kertsz, Bill Brandt, Richard Avedon, Diane
Arbus, Irving Penn en Robert Mapplethorpe. Belangrijke hedendaagse
kunstenaars in de collectie zijn Cindy Sherman, Philip-Lorca diCorcia,
Duane Michals en Philippe Pache.
t/m 20 mei 2007
Joan Colom - El Raval
Een buitengewone selectie werk van de buiten Spanje nog relatief onbekende
fotograaf Joan Colom. De tentoonstelling bestaat uit 84 zwart-wit beelden
uit de periode 1958 tot 1961, allen geschoten tijdens een van Colom's vele
strooptochten door de Barcelonese wijk "Barrio Chinio", het huidige
"Raval'. In deze periode was deze wijk een plek waar prostitutie en
criminaliteit welig tierden. Bijna drie jaar fotografeerde Colom hier
wekelijks. Om niet op te vallen deed hij dit meestal zonder door de zoeker
te kijken. Zijn onderwerpen waren de bewoners van de wijk: prostituees,
vrijende paartjes, kinderen en straathandelaren. De fotografie van Colom is
compromisloos en wordt gekenmerkt door bijzondere camerastandpunten,
dynamische gebruik van kaders, harde contrasten en een grove korrel.
In 2002 ontving Joan Colom de 'Premo Nacional de Fotografia', in 2003
verscheen zijn eerste monografie. De tentoonstelling is totstandgekomen
i.s.m. de Fondació Foto Colectania in Barcelona en de Fondation Henri
Cartier-Bresson in Paris.
t/m 20 juni 2007
James Nachtwey - Testimony
Foam presenteert een overzicht uit het oeuvre van de fotograaf James
Nachtwey. De Amerikaanse fotograaf James Nachtwey (1948, New York), één
van de meest invloedrijke fotojournalisten van deze tijd, fotografeert al
meer dan 20 jaar crisisgebieden over de hele wereld, waaronder Rwanda,
Afghanistan, Bosnië, Somalië, het Midden-Oosten en Irak. In onze
overdonderende beeldcultuur vandaag de dag weten de foto's van Nachtwey de
aandacht te grijpen en vast te houden. Het portret van de Rwandeese jongen
wiens gezicht bewerkt is met een machete, of de Afghaanse vrouw in burka,
knielend voor het graf voor haar vermoorde broer zijn beelden die in ons
collectieve geheugen gegrift staan.
James Nachtwey noemt zichzelf een 'anti-oorlogsfotograaf': een fotograaf
die niet alleen documenteert, maar een getuige is en een stem wil geven aan
de slachtoffers. Zijn foto's zijn geen doel op zich, maar een middel om
toeschouwers wakker te schudden, te waarschuwen en te schokken. Nachtwey
heeft een afkeer van de telelens en gebruikt meestal een 35 mm lens,
waardoor hij genoodzaakt is heel dicht op zijn onderwerpen te staan en
letterlijk heel betrokken is bij de situatie. Zijn foto's kenmerken zich
door sterke uitgebalanceerde composities die, ondanks de onderwerpen,
opvallen door hun esthetiek. Deze manier van kadreren is eigen aan het werk
van Nachtwey. Zijn sterke visuele beelden houden langer de blik van de
beschouwer vast, zonder afbreuk te doen aan de verschrikkingen die ze
afbeelden.
Nachtwey laat de kijker de omstandigheden van mensen zien, en weet ze
tegelijkertijd op een respectvolle manier vast te leggen.