Ingezonden persbericht


Agenda De Pont museum april-mei 2007

26ste MUSEUMWEEKEND

14 & 15 april 2007: De Kunst van het Waarnemen

Het museum is beide dagen gratis toegankelijk.

Op zondag 15 april is er een bijzonder optreden van beeldend kunstenaar Dick Verdult in het auditorium (georganiseerd in samenwerking met November Music).

De Pont is op 30 april, Koninginnedag, normaal geopend

tentoonstelling KEITH TYSON Large Field Array verlengd tm 1 juli

Lovende kritieken en duizenden enthousiaste bezoekers: de 300 objecten tellende installatie van Turner Prize winnaar Keith Tyson is een groot succes. Na afloop van de presentatie in Tilburg verhuist het werk naar New York. U heeft nu echter twee weken extra tijd om het unieke universum van Tyson te bezoeken!

NIEUWE TENTOONSTELLINGEN:

Carel Blotkamp
oud en recent werk
14 april tm 10 juni 2007

opening zaterdag 14 april van 15 tot 17 uur

Carel Blotkamp (1945) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht, waar hij na de voltooiing van zijn studie zelf de geschiedenis van de moderne kunst doceerde. Sinds 1982 is hij hoogleraar kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd aan de Vrije Universiteit Amsterdam, een functie waaruit hij later dit jaar terugtreedt. Blotkamp heeft vele publicaties op zijn naam staan en schreef recensies voor Vrij Nederland, NRC-Handelsblad en De Volkskrant. Hij is daarnaast al sinds 1967 werkzaam als kunstenaar en heeft inmiddels vele malen geëxposeerd.

Vaak vormen teksten het uitgangspunt voor zijn beeldend werk, daarnaast is de geschiedenis van de moderne kunst al jaren een thema. Om dit laatste draait het op de tentoonstelling in de projectzaal van De Pont. Behalve recente werken naar Henri Matisse, Kasimir Malevich en Barnett Newman bevat de tentoonstelling ook de schilderijen en werken op papier waarmee Blotkamp in 1976 tijdens zijn eerste solo-tentoonstelling bij Galerie Waalkens in Finsterwolde, de confrontatie aanging met Piet Mondriaan.

In de werken uit 2005-2007 blijft Blotkamp wat betreft compositie en kleurgebruik dicht bij zijn voorbeelden. En toch zullen deze werken naar Newman, Matisse en Malevich bij menig moderne kunstliefhebber hard aankomen. Blotkamps navolgingen van Who's Afraid of Red, Yellow and Blue, La perruche et la sirène en de Suprematistische composities fonkelen de bezoeker van de wanden tegemoet door de honderden en nog eens honderden pailletten waaruit ze zijn opgebouwd. Het plezier in de dubieuze eigenschappen van het materiaal straalt van de werken af. De vanzelfsprekende eenheid tussen idee, beeld en materialiteit is heftig verstoord en soms letterlijk op de kop gezet. Blotkamp houdt de verwarring in stand en laat het aan de bezoeker om in een 'gemankeerde' Malevich, Newman of Matisse een 'echte' Blotkamp te ontdekken.

René Daniëls

tekeningen en schilderijen 1977-1987

12 mei tm 26 augustus 2007

opening zaterdag 12 mei van 15 tot 17 uur

Poëtisch en raadselachtig, maar ook scherpzinnig en humoristisch; het oeuvre dat René Daniëls (Eindhoven 1950) in de jaren tussen 1977 en 1987 heeft opgebouwd is nog even intrigerend als in de tijd van ontstaan.

Het is bijna tien jaar geleden dat er voor het laatst een grote tentoonstelling werd gewijd aan zijn werk. De Pont toont deze zomer een overzicht van zijn tekeningen, aangevuld met een twintigtal schilderijen. Het merendeel van de circa 120 werken op papier, waarvan vele nog niet eerder zijn geëxposeerd, is afkomstig uit het bezit van de Stichting René Daniëls. Deze stichting beheert honderden tekeningen en ruim negentig schilderijen die aanwezig waren in het atelier toen Daniëls eind 1987 werd getroffen door een hersenbloeding.

Tekenen was voor René Daniëls van meet af aan een vanzelfsprekend onderdeel van zijn kunstenaarschap. Onder de vroege tekeningen bevinden zich enorme formaten van ruim 1,50 bij 1,90 meter met motieven die ook in de schilderijen uit deze jaren voorkomen: grammofoonplaten, boeken en skateboards.

Meer nog dan uit deze groep op zichzelf staande tekeningen, spreekt het belang dat Daniëls aan dit medium hechtte uit de vele tientallen, meer of minder uitgewerkte schetsen die hij maakte als aanzet voor schilderijen, als variaties op bestaande composities en vooral ook als visuele neerslag van zijn invallen en gedachtesprongen. 'Ik vond altijd vruchtbare ideeën interessanter dan de volledige uitwerking van die ideeën.' schrijft hij in een van zijn notities. En zo bevatten de tekeningen een rijkdom aan ideeën en motieven, die telkens worden hernomen en soms hun weg hebben gevonden naar de schilderijen.

Behalve als directe neerslag van zijn ideeën, betekende het medium nog meer voor René Daniëls. In de voor hem zo kenmerkende open en schetsmatige manier van schilderen lijken de specifieke beeldende kwaliteiten van de tekening vertaald in verf. 'Er komt altijd een eind aan de doorzichtbaarheid van de verf, van het papier. Altijd schilderij te zien, ach was toch tekening gebleven.'

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met een keuze uit de teksten die in de loop der tijd werden geschreven over en door de kunstenaar.

NBKS / De Pont kunstenaarsgesprekken

Voormalig academiedirecteur en publicist Alex de Vries in gesprek met kunstenaars die een nauwe band hebben met de provincie Noord-Brabant. Na afloop is er gelegenheid om nog wat na te praten.

Aanvang 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur, entree 3 ¤ p.p.

donderdag 5 april: Wouter van Riessen

Onze wereld is gevuld met afbeeldingen van mensen, dieren, stripfiguren en poppen. We lezen gezichtsuitdrukkingen en identificeren ons met wat we zien. Hoe komt het dat dat zo gemakkelijk gaat? Dringen we wel door tot wat buiten ons is? Wouter van Riessen (1967) stelt de verhouding tussen mens en afbeelding met behulp van diverse media aan de orde.

website van de kunstenaar

donderdag 10 mei: L.J.A.D. Creighton
De foto's van L.J.A.D. Creyghton (1954) zijn één voor één stille getuigen van zijn persoonlijke schoonheidservaring. Naast het maken van portretten, houdt hij zich de laatste jaren met name bezig met het vastleggen van landschappen.

website van de kunstenaar

website Nieuwe Brabantse Kunst Stichting

Recente aanwinsten

Recent heeft De Pont werken verworven van ondermeer Jan Andriesse, Charlotte Dumas en Anri Sala. Van de laatste werd het videowerk Long Sorrow uit 2005 aangekocht. Sala werd in 1974 in Tirana, Albanië geboren en woont en werkt nu in Parijs. Het werk zal tijdens de zomermaanden in de projectzaal worden getoond.

Van de H+F collectie werden opnieuw enkele werken in langdurige bruikleen ontvangen, waaronder River Series / Shadow uit 2002-2004 van de Japanse fotograaf Naoya Hatakeyama.

Voor meer informatie kunt u onze website raadplegen: www.depont.nl

Bezoekadres

De Pont museum voor hedendaagse kunst
Wilhelminapark 1
5041 EA Tilburg

Postadres

Postbus 233
5000 AE Tilburg

Kantooradres

Tjeuke Timmermansstraat 4
5041 EL Tilburg
T +31 (0)13 - 5438300
E info(at)depont.nl

Openingstijden

Dinsdag tm zondag 11 - 17 uur

Maandag gesloten

Geopend op erkende feestdagen, behalve op

25 december en 1 januari