Nederlandse Hartstichting

40e hartweek voor Hartstichting

Nieuwe inzichten in de begeleiding van 40e hartweek voor Hartstichting
10-4-2007
Van 15 t/m 21 april 2007 is de hartweek van de Nederlandse Hartstichting, dit jaar voor de 40e keer! Tijdens deze jaarlijkse collecte vraagt de Hartstichting financiële steun voor het bestrijden van hart- en vaatziekten. Laat uw hart spreken en help mee in de strijd tegen hart- en vaatziekten!

De Hartweek is van groot belang voor de Hartstichting. Zij doet haar werk geheel zonder financiële steun van de overheid en is dus volledig afhankelijk van giften van de Nederlandse bevolking. De steun van de Nederlandse bevolking is daarom van groot belang!

Hart- en vaatziekten hebben een enorme impact op de samenleving, want het is nog altijd doodsoorzaak nummer 1. Een derde van alle mensen overlijdt aan een hart- of vaatziekte. Dat zijn in Nederland jaarlijks zo'n 45.000 slachtoffers!

Collecte 1967 en 2007
In 1967 vond de eerste collecte plaats, georganiseerd door de Vereniging Vrienden van de Hartstichting. De Vereniging Vrienden van de Hartstichting werd eveneens in 1967 opgericht, met als doel de Nederlandse Hartstichting bij haar werk te ondersteunen. De collecte werd georganiseerd in 31 plaatsen en resulteerde in een opbrengst van fl. 12.441,-.

Gelukkig zijn deze aantallen enorm gegroeid. Vorig jaar bedroeg de opbrengst van de collecte EUR4.382.469,- . Dit jaar gaan tijdens de Hartweek bijna 80.000 collectanten op pad om geld in te zamelen voor de Hartstichting in meer dan 1.500 plaatsen in Nederland. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, voor het verbeteren van de kwaliteit van patiëntenzorg en voor het geven van voorlichting over een gezonde leefstijl.

Nieuwe voorlichtingscampagne
Op 2 april jl. is de Hartstichting gestart met de 6 Minuten Campagne. De centrale boodschap van de campagne is: Een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 1-1-2, reanimeer en defibrilleer". 300 Nederlanders worden wekelijks getroffen door een hartstilstand. Op dit moment is de overlevingskans bij een plotselinge hartstilstand buiten het ziekenhuis 5 à 10%. Het doel van de campagne is om - met hulp van het publiek - deze overlevingskans binnen 5 jaar te vergroten naar 25%. Adequate hulp van omstanders is hierbij van het allergrootse belang. Kijk voor meer informatie op www.6minuten.nl. Tijdens de Hartweek delen collectanten een campagnekaartje uit aan het publiek, om hen zo in te lichten over de nieuwe voorlichtingscampagne.