Gemeente Deurne

05-04-2007
Lekker fris in Deurne
Campagne Alcoholmatiging Deurne start 15 april
Tijdens de koopzondag op 15 april wordt de alcoholbewustwording campagne in Deurne op spetterende muzikale wijze afgetrapt op de Markt. Om 14.45 uur geeft wethouder Joke Hubert het startsignaal voor de campagne Lekker fris in Deurne. Onder deze titel wordt het alcohol- en drugsbeleid de komende twee jaar uitgevoerd.

In 2007 ligt de nadruk op het bevorderen van bewustwording over alcoholeffecten en het voorkomen van verkeerd alcholgebruik. Kortom; geen alcohol onder de 16 jaar en vanaf de 16 met mate. Het programma voor 15 april komt tot stand in samenwerking met de jongeren zelf via de Jongerenraad Deurne en de Ondernemersvereniging Deurne.

Nadat de wethouder het logo Lekker fris in Deurne onthult, leidt Hester Dadema het publiek door het programma. De kiosk is ingericht als podium voor de dj-wedstrijd. Van de drie jonge djs uit Deurne wordt de meest frisse dj verkozen. Daarnaast geeft dansschool Manders demonstraties in moderne dansen voor de jeugd. Naast entertainment bevat dit programma ook een educatief element. Frisse jongeren lopen rond en sporen andere jongeren en hun ouders aan om naar de JIP-bus te gaan. Hier wordt voorlichting gegeven over de effecten van alcoholgebruik.

Risicos van alcohol
Uit onderzoek blijkt dat de jeugd in Zuidoost-Brabant ongeveer twee keer zo veel drinkt dan in de rest van Nederland. Alcoholgebruik op jonge leeftijd vormt een groot risico voor de gezondheid. Voorbeelden hiervan zijn alcoholvergiftiging, black-out, seksueel geweld, hersenschade en verslaving. Momenteel probeert de overheid via landelijke en regionale campagnes het alcoholgebruik onder de jongeren terug te dringen. De gemeente Deurne haakt hierop aan, net als de gemeenten Asten en Someren.

Alle verantwoordelijke partijen
Met het alcohol- en drugsbeleid wil de gemeente Deurne risicos en problemen op het gebied van gezondheid, relaties, openbare orde en veiligheid verminderen. Door een integrale aanpak onder regie van de gemeente Deurne, wordt hieraan gewerkt samen met GGD Zuid-Oost Brabant, Stichting Welzijn Deurne, Novadic Kentron, de Jongerenraad, horeca-ondernemers en Politie. Later worden ook andere partijen opgeroepen om hun bijdrage te leveren aan Lekker fris in Deurne. Met speciale educatie- en theaterprogrammas, voorlichtingsmateriaal en gesprekken worden jongeren en hun ouders benaderd. Dit gebeurt via de scholen, maar ook in vrije tijd. De horecaondernemers ondersteunen de campagne en denken mee over het stimuleren van het gebruik van frisdrank. De ondernemingsvereniging past haar activiteiten aan op het programma van de aftrap op 15 april. Verder zullen ook de sportverenigingen, overige alcoholverkooppunten en de dorps- en wijkraden bij de campagne betrokken worden.

Brief voor ouders
Vooral de bijdrage van ouders aan deze campagne is onmisbaar. Zij bepalen immers op welke leeftijd hun kinderen alcohol mogen drinken. Onderzoek laat zien dat de meeste kinderen voor het eerst drinken tussen hun 11e en 13e levensjaar. Ouders blijken daarbij een grote rol te spelen. De gemeente stuurt daarom alle ouders van kinderen van 11 en 12 jaar over twee weken een brief met informatiemateriaal. Hierin wordt gewezen op de gevaren van alcoholgebruik op jonge leeftijd en de mogelijkheden om als ouder invloed uit te oefenen op het gedrag van het kind.