Ministerie van Buitenlandse Zaken

Besluit Europees partnerschap met Montenegro

Datum Raadsdocument: 8-11-2006
Nr Raadsdocument: ---
Nr. Commissiedocument: COM (2006) 654
Eerstverantwoordelijk ministerie: BZBehandelingstraject in Brussel: Het document is verwelkomd tijdens RAZEB van 22 januari 2007.
* Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit

* Consequenties

* Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 533/2004 van de Raad van 22 maart 2004 inzake de totstandbrenging van Europese partnerschappen, wordt voor alle landen waarop de Thessaloniki Agenda (vastgesteld tijdens de Europese Raad van 19 en 20 juni 2003) van toepassing is, een Europese partnerschap vastgesteld. Op 3 juni 2006 heeft Montenegro, na een referendum, de onafhankelijkheid uitgeroepen. Tijdens de RAZEB van 12 juni 2006 zijn lidstaten overeengekomen dat zij hun betrekkingen met de Republiek Montenegro als soevereine en onafhankelijke staat verder zullen ontwikkelen. Het Europees partnerschap is een onderdeel hiervan.

Het Europees partnerschap bevat een groot aantal prioriteiten voor actie van Montenegro die de korte termijn (2 jaar) en de middellange termijn (4 jaar) gerealiseerd zouden moeten worden met het oog op verdere integratie met de Europese Unie. De voornaamste prioriteiten die zijn geïdentificeerd, hebben betrekking op het vermogen van Montenegro om te voldoen aan de Kopenhagen criteria en de voorwaarden die zijn vastgesteld voor het Stabilisatie en Associatie Proces. De opsomming is onderverdeeld in prioriteiten m.b.t. politieke criteria, economische criteria en Europese normen.

Prioriteiten die betrekking hebben op de politieke criteria zijn onderverdeeld in de volgende paragrafen:

- Democratie en rechtstaat

- Mensenrechten en bescherming van minderheden
- Regionale kwesties en internationale verplichtingen

Prioriteiten die betrekking hebben op de Europese normen zijn onderverdeeld in de volgende paragrafen:

- Interne markt

- Sectoraal beleid

- Justitie, vrijheid en veiligheid

Ter uitvoering van het Europese partnerschap moeten de bevoegde autoriteiten van Montenegro een actieplan opstellen met daarin een tijdschema en gedetailleerde maatregelen die het land wenst te nemen. De voortgang van de implementatie van het Europees partnerschap zal regelmatig door de Commissie worden getoetst.

De communautaire bijstand in het kader van het stabilisatie- en associatieproces voor de landen van de Westelijke Balkan zal worden verstrekt op grond van de bestaande financiële instrumenten, in het bijzonder Verordening (EG) nr 1085/2006 van de Raad4. Het onderhavige besluit zal dus geen financiële implicaties hebben. Montenegro krijgt toegang tot financiering uit meerlandenprogramma's en horizontale programma's.

Rechtsbasis van het voorstel: Art. 2 van EG-Verordening 533/2004 inzake de totstandbrenging van Europese partnerschappen

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Gekwalificeerde meerderheid Raad; geen rol EP.

Instelling nieuw Comitologie-comité: Nee

Subsidiariteit en proportionaliteit

Subsidiariteit:
Positief. Overeenstemming over de prioriteiten voor Montenegro voor verdere integratie met de Europese Unie kan het best op het niveau van de EU geschieden.
Proportionaliteit:
Positief. Het Europees partnerschap weerspiegelt het belang dat de Europese Unie hecht aan de prioriteitstelling voor verdere Europese integratie van Montenegro. Nederland is akkoord met de in Europese partnerschap geïdentificeerde prioriteiten voor Montenegro.

Consequenties

Consequenties voor de EU-begroting: Geen

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger: Geen

Vervolgtraject financiële afspraken: Geen

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering): Geen

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: De korte termijn prioriteiten kunnen volgens de Commissie binnen twee jaar worden verwezenlijkt. De middellange termijn prioriteiten kunnen volgens de Commissie binnen drie tot vier jaar gerealiseerd zijn. Het nationaal actieplan wordt in februari door Montenegro ter visie aan de Commissie voorgelegd.

Consequenties voor ontwikkelingslanden:
Geen

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Nederland zal aandringen op vlotte vertaling door Montenegro van het Europese partnerschap in een nationaal actieplan. Daarnaast zal Nederland er op toe zien dat in de jaarlijkse voortgangsrapportages van de Commissie duidelijke toetsing plaatsvindt aan de in het Europese partnerschap geïdentificeerde prioriteiten. De Raad heeft het Europees partnerschap verwelkomd als een belangrijk instrument ter begeleiding van Montenegro in het toenaderingsproces tot de EU.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl