Provincie Limburg

Detailhandelsmonitor Limburg 2006: winkelaanbod in Limburg stabiel De Detailhandelsmonitor Limburg 2006 die in opdracht van de Provincie

Limburg is opgesteld door E,til toont aan dat het winkelaanbod in Limburg het afgelopen jaar stabiel is gebleven. De werkgelegenheid in de detailhandel loopt geleidelijk terug.

De Detailhandelsmonitor Limburg 2006 bevat actuele gegevens over de ontwikkeling van de detailhandel (aantal winkels, winkeloppervlak en aantal werknemers) voor heel Limburg. Hij is ook toegespitst per regio en type vestigingsomgeving. De tabellen en grafieken in de Detailhandelsmonitor 2006 laten zien dat het aantal winkels in Limburg en het winkeloppervlak vorig jaar ongeveer gelijk zijn gebleven. Per omgeving zijn er verschillen te zien. Uit de monitor blijkt bovendien een sterke regionale variatie.

Winkelaanbod
Het winkelaanbod in wijken, buurten en dorpen is iets teruggelopen (in 2006 zon 2-3%) terwijl het winkelareaal op bedrijventerreinen juist met 7% is toegenomen. Het winkelaanbod in stadscentra is vrij stabiel. In Weert is het aanbod (winkels en oppervlak) in het centrum in 2006 gedaald. In de stadscentra van Venlo en Parkstad Limburg is het winkeloppervlak eveneens iets afgenomen maar hier is het aantal winkels niet gedaald. Met uitzondering van Venlo en Weert is het winkelaanbod op stedelijke dienstenterreinen (bijvoorbeeld meubelboulevards) in Limburg licht toegenomen.

Winkelpanden
In de binnensteden van Venlo, Roermond en Parkstad Limburg is het aanbod van winkelpanden dat op de onroerend goedmarkt wordt aangeboden het afgelopen jaar toegenomen tot rond de 10%. In de andere binnensteden ligt dat cijfer lager (2-7%). Het totaal aanbod winkelpanden op de bedrijfsonroerend goedmarkt bedraagt 4% van het totale winkelareaal in Limburg, hetgeen gangbaar is. Dit cijfer is nadrukkelijk geen leegstandscijfer maar geeft wel een indicatie van de ontwikkelingen op de winkelmarkt.

De detailhandelsmonitor 2006 laat ook zien dat de werkgelegenheid in de detailhandel in Limburg geleidelijk terugloopt (1,5% per jaar).

De detailhandelsmonitor kijkt naar de winkelgebieden. Eind april zullen de Kamers van Koophandel, in samenwerking met de zeven centrumgemeenten en de Provincie, een monitor naar grensoverschrijdend koopgedrag presenteren. Die monitor kijkt vooral naar de consument: de ontwikkeling van het koopgedrag en de koopbeleving. Samen geven deze twee monitors een goede kennisbasis om te bepalen welke opgaven er per regio liggen.

16-4-2007 12:13