Project Wenswijk leidt echt tot verbeteringen in Delftse wijk

dinsdag 17 april 2007

Delftse scholieren hebben uitgezocht welke verbeteringen in hun wijk wenselijk zijn. Nu is het tijd voor actie.

Leerlingen uit de groepen 7 en 8 van vier basisscholen in de Delftse wijk Buitenhof hebben vorig jaar gewerkt aan het project Wenswijk. Ze moesten onderzoeken hoe ze hun woonomgeving konden verbeteren. Medio december 2006 is het project afgesloten, maar nu is het tijd om concreet een aantal zaken aan te pakken.Het project heeft een vervolg gekregen. De gemeente, die het project samen met studenten van de Haagse Hogeschool heeft opgezet, vindt dat we nu aan de slag moeten. Wat gebeurt er met hangjongeren die overlast veroorzaken of onveilige plekken op straat? De vier basisscholen hebben elk twee ambassadeurs benoemd. Deze acht kinderen overleggen geregeld met de wijkcoördinator en instanties over het realiseren van verbeteringen in de wijk, zegt Kees Huisman, BredeSchoolcoördinator en lid van het managementteam van BredeSchool De Horizon. Naast de school ligt een trapveldje. In samenwerking met de kinderen wordt dat opgeknapt. Aan de hand van de bevindingen van de kinderen wordt bovendien een veilige oversteekplaats gerealiseerd. Daarnaast worden de scholieren ook bij het daadwerkelijke opknappen en verbeteren betrokken. Zo is het de bedoeling dat ze assisteren bij het stratenmaken. Ik vind het heel belangrijk dat de ambassadeurs onlangs nog zijn betrokken bij de lancering van het digitale platform De Virtuele Kindertop door staatssecretaris Dijksma. Dat evenement had bij ons op school plaats. Samen met de kinderen heeft ze gekeken naar het project Wenswijk.

Burgemeester Bas Verkerk en wethouder Dick Rensen gaven in oktober 2006 op de Delftse wijkenmarkt het startsein voor Wenswijk. Op elk van de vier deelnemende scholen werd een wenspunt geplaatst, waarin kinderen hun wensen konden deponeren. Ouderen werd naar hun ideeën gevraagd. Een maand later verzamelden de kinderen in dansschool Wesseling, waar ze de opdracht kregen onveilige plekken in kaart te brengen. Volgens burgemeester Verkerk was de hulp van de kinderen nodig, omdat zij vanuit hun perspectief veel beter weten wat onveilig is en wat daaraan moet worden gedaan dan volwassenen. Na hun speurtocht door de wijk, die ze volgens Huisman samen met personeel van de woningbouwverenigingen hebben uitgevoerd, hebben de kinderen op school communicatieplannen bedacht, waarna ze in gesprek zijn gegaan met wijkbewoners. Ten slotte hebben ze hun bevindingen omgezet in leuke presentaties (rappen, dichten en toneelspelen) en hun wensen tijdens de slotavond van 15 december overhandigd aan de gemeente.

Klik hier voor een reportage over het project Wenswijk.

Klik hier voor het verslag dat het Jeugdjournaal (NOS) 12 april maakte van de lancering van de Virtuele Kindertop.