Senternovem
17-04-2007 | Overweldigende belangstelling voor auto van de toekomst
De 'Eco-Village' op de AutoRai, gehouden van 29 maart tot en met 9
april jl, heeft vele tienduizenden bezoekers getrokken. De
belangstelling ging niet alleen uit naar de milieu-innovaties van 23
autofabrikanten, maar vooral ook naar het spraakmakende project c,mm,n
(spreek uit: common). Het gaat om een auto van de toekomst, ontworpen
door studenten van de drie technische universiteiten. Het
bedrijfsleven heeft er eveneens enorme belangstelling voor.
Mercedes presenteerde zijn nieuwe F-Cell, Peugeot zijn 206 Flex Fuel
en Volkswagen zijn Polo Blue Motion. Op de AutoRai die vorige week
eindigde, presenteerden bijna alle automerken hun laatste
resultaten op het gebied van schone, zuinige, veilige en stille
auto's. En dat waren er vele. Die waren bovendien dit keer beter te
vinden dan ooit, met als centraal punt het Eco-Village. Hier konden
bezoekers niet alleen rondkijken, maar ook een proefrit maken of een
mobiliteitstest doen om de kennis van milieuvriendelijk en goedkoop
autorijden te meten. De ANWB vestigde er de aandacht op de top-tien
van zuinige modellen (als onderdeel van de HIER-campagne) en op een
zuinige rijstijl. Vanaf het Eco-Village liep een Eco-Trail langs de
duurzame modellen in de reguliere stands van de autofabrikanten.
AuroRai ministers C,mm,n
Een grote aandachtstrekker in het Eco-Village was het Paviljoen Auto
in de toekomst. Hier presenteerden Stichting Natuur en Milieu en de
samenwerkende Universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede hun
visie op de toekomst van auto en mobiliteit, c,mm,n. "Het project
haalde vooraf zo uitgebreid de pers, dat veel mensen gericht kwamen
kijken en concrete vragen hadden", vertelt Willem-Jan van Grondelle
van Natuur en Milieu. Hij legt uit wat er zo bijzonder is aan c,mm,n:
"Dit project wil de ontwikkeling stimuleren van een compleet nieuw,
schoon en toekomstgericht, vervoerconcept. Daar past een auto in die
veel zuiniger is dan de zuinigste auto's die nu op de markt zijn.
Daarnaast willen we in c,mm,n alle mogelijkheden van ICT benutten. Tot
slot willen de huidige, gesloten, manier van innoveren in de
automobielindustrie doorbreken. Die manier staat grote innovaties in
de weg. C,mm,n is de eerste open source auto ter wereld. Dat houdt in
dat de bouwtekeningen en blauwdrukken van de wagen via het internet
openbaar toegankelijk zijn. Iedereen kan eraan bijdragen en
voortbouwen op de tussenresultaten. De enige voorwaarde is dat men de
toegevoegde ideeën weer aan de community teruggeeft. Op andere
terreinen is deze aanpak al heel succesvol. Ik zie niet in waarom dat
voor de auto-industrie niet zou gelden."
Auto van de Toekomst Overweldigende belangstelling
Op de AutoRai waren drie levensechte 1:1 modellen van de c,mm,n te
zien, zogeheten mock-ups, waar tienduizenden mensen op afkwamen. Het
concept blijkt niet alleen bezoekers in de AutoRai aan te spreken. Ook
het bedrijfsleven toont overweldigende belangstelling voor de c,mm,n.
Voorafgaand aan de tentoonstelling in de Rai hadden zich al ruim 30
partners voor het project aangemeld. Hoofdpartners zijn Rabobank en
Athlon Car Lease. Willem-Jan van Grondelle: "We zijn nog steeds op
zoek naar nieuwe partners en ook dat loopt voorspoedig. Particulieren
en bedrijven die willen meewerken aan de verdere ontwikkeling kunnen
zich aanmelden via de website van het project. Daar staan nu al
tachtig nieuwe namen op en het aantal stijgt nog elke dag. De volgende
stap die we willen zetten is het bouwen van een prototype. Hierover
zijn we nu aan het overleggen."
Platform Duurzame Mobiliteit
Het project Auto in de Toekomst is bij de totstandkoming van kennis en
advies voorzien door het Platform Duurzame Mobiliteit van de
Energietransitie. De discussies tussen de Platformleden hebben ook
mede richting gegeven aan de invulling van het thema duurzaamheid
tijdens de AutoRAI.
Innovatie in techniek
De c,mm,n is een nulemissie 2+2 family car, die rijdt op duurzaam
opgewekte waterstof. Tal van aspecten maken de c,mm,n een duurzame
auto. Afgezien van het gebruikte brandstofcelsysteem van Nedstack, dat
met waterstof wordt gevoed, gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van
lichte, extra sterke kunststoffen (van General Electric), een
aërodynamische vormgeving en vele mogelijkheden voor hergebruik en
recycling. De hybride aandrijving van de vier in de wielnaven
geplaatste elektromotoren is superzuinig en superschoon. Tijdens het
rijden wordt slechts water uitgestoten. Remenergie wordt teruggewonnen
voor later gebruik.
De auto is tevens een prachtig staaltje communicatietechnologie.
C,mm,n-rijders wisselen voortdurend informatie uit om anderen én
zichzelf te helpen. Denk aan gezamenlijke route- en ritplanning,
waarschuwingssystemen voor gevaarlijke of vertragende wegsituaties,
overstapmogelijkheden, carpooling, betaalsystemen, het afleveren van
goederen in geparkeerde auto's, enzovoort.
Samenwerking Auto van de Toekomst
Initiatief en technische realisatie
Stichting Natuur en Milieu, Technische Universiteit Delft, Technische
Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente
Hoofdpartners
Athlon Car Lease, Rabobank
Partners
AutoRAI 2007, DHV, Fonds 1818, Ministerie van Economische Zaken,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Nationale Postcode Loterij,
Platform Duurzame Mobiliteit, VSBfonds
Partners realisatie
Akzo Nobel, Alphatron Electronic Parts, Elmekanic, e-Traction,
Eurogard, GE Plastics, Greijn Form Technics BV, Inalfa Roof Systems
BV, Kleizen Modelmakerij, NedStack fuel cell technology BV, National
Instruments, Philips, Royal Health Foam, Shell, Solidus, Strida,
UNIT040, Vredestein, V-maxx Autosport
Contact
Meer informatie over het project c,mm,n vindt u
op www.autoindetoekomst.nl. Meer informatie over het Platform Duurzame
Mobiliteit kunt u krijgen bij Vivienne Tersteeg
(v.tersteeg@senternovem.nl) en Remco Hoogma (r.hoogma@senternovem.nl).