Senternovem


17-04-2007 | Overweldigende belangstelling voor auto van de toekomst

De 'Eco-Village' op de AutoRai, gehouden van 29 maart tot en met 9 april jl, heeft vele tienduizenden bezoekers getrokken. De belangstelling ging niet alleen uit naar de milieu-innovaties van 23 autofabrikanten, maar vooral ook naar het spraakmakende project c,mm,n (spreek uit: common). Het gaat om een auto van de toekomst, ontworpen door studenten van de drie technische universiteiten. Het bedrijfsleven heeft er eveneens enorme belangstelling voor.

Mercedes presenteerde zijn nieuwe F-Cell, Peugeot zijn 206 Flex Fuel en Volkswagen zijn Polo Blue Motion. Op de AutoRai die vorige week eindigde, presenteerden bijna alle automerken hun laatste resultaten op het gebied van schone, zuinige, veilige en stille auto's. En dat waren er vele. Die waren bovendien dit keer beter te vinden dan ooit, met als centraal punt het Eco-Village. Hier konden bezoekers niet alleen rondkijken, maar ook een proefrit maken of een mobiliteitstest doen om de kennis van milieuvriendelijk en goedkoop autorijden te meten. De ANWB vestigde er de aandacht op de top-tien van zuinige modellen (als onderdeel van de HIER-campagne) en op een zuinige rijstijl. Vanaf het Eco-Village liep een Eco-Trail langs de duurzame modellen in de reguliere stands van de autofabrikanten.

AuroRai ministers C,mm,n
Een grote aandachtstrekker in het Eco-Village was het Paviljoen Auto in de toekomst. Hier presenteerden Stichting Natuur en Milieu en de samenwerkende Universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede hun visie op de toekomst van auto en mobiliteit, c,mm,n. "Het project haalde vooraf zo uitgebreid de pers, dat veel mensen gericht kwamen kijken en concrete vragen hadden", vertelt Willem-Jan van Grondelle van Natuur en Milieu. Hij legt uit wat er zo bijzonder is aan c,mm,n: "Dit project wil de ontwikkeling stimuleren van een compleet nieuw, schoon en toekomstgericht, vervoerconcept. Daar past een auto in die veel zuiniger is dan de zuinigste auto's die nu op de markt zijn. Daarnaast willen we in c,mm,n alle mogelijkheden van ICT benutten. Tot slot willen de huidige, gesloten, manier van innoveren in de automobielindustrie doorbreken. Die manier staat grote innovaties in de weg. C,mm,n is de eerste open source auto ter wereld. Dat houdt in dat de bouwtekeningen en blauwdrukken van de wagen via het internet openbaar toegankelijk zijn. Iedereen kan eraan bijdragen en voortbouwen op de tussenresultaten. De enige voorwaarde is dat men de toegevoegde ideeën weer aan de community teruggeeft. Op andere terreinen is deze aanpak al heel succesvol. Ik zie niet in waarom dat voor de auto-industrie niet zou gelden."

Auto van de Toekomst Overweldigende belangstelling Op de AutoRai waren drie levensechte 1:1 modellen van de c,mm,n te zien, zogeheten mock-ups, waar tienduizenden mensen op afkwamen. Het concept blijkt niet alleen bezoekers in de AutoRai aan te spreken. Ook het bedrijfsleven toont overweldigende belangstelling voor de c,mm,n. Voorafgaand aan de tentoonstelling in de Rai hadden zich al ruim 30 partners voor het project aangemeld. Hoofdpartners zijn Rabobank en Athlon Car Lease. Willem-Jan van Grondelle: "We zijn nog steeds op zoek naar nieuwe partners en ook dat loopt voorspoedig. Particulieren en bedrijven die willen meewerken aan de verdere ontwikkeling kunnen zich aanmelden via de website van het project. Daar staan nu al tachtig nieuwe namen op en het aantal stijgt nog elke dag. De volgende stap die we willen zetten is het bouwen van een prototype. Hierover zijn we nu aan het overleggen."

Platform Duurzame Mobiliteit
Het project Auto in de Toekomst is bij de totstandkoming van kennis en advies voorzien door het Platform Duurzame Mobiliteit van de Energietransitie. De discussies tussen de Platformleden hebben ook mede richting gegeven aan de invulling van het thema duurzaamheid tijdens de AutoRAI.

Innovatie in techniek
De c,mm,n is een nulemissie 2+2 family car, die rijdt op duurzaam opgewekte waterstof. Tal van aspecten maken de c,mm,n een duurzame auto. Afgezien van het gebruikte brandstofcelsysteem van Nedstack, dat met waterstof wordt gevoed, gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van lichte, extra sterke kunststoffen (van General Electric), een aërodynamische vormgeving en vele mogelijkheden voor hergebruik en recycling. De hybride aandrijving van de vier in de wielnaven geplaatste elektromotoren is superzuinig en superschoon. Tijdens het rijden wordt slechts water uitgestoten. Remenergie wordt teruggewonnen voor later gebruik.
De auto is tevens een prachtig staaltje communicatietechnologie. C,mm,n-rijders wisselen voortdurend informatie uit om anderen én zichzelf te helpen. Denk aan gezamenlijke route- en ritplanning, waarschuwingssystemen voor gevaarlijke of vertragende wegsituaties, overstapmogelijkheden, carpooling, betaalsystemen, het afleveren van goederen in geparkeerde auto's, enzovoort.

Samenwerking Auto van de Toekomst
Initiatief en technische realisatie
Stichting Natuur en Milieu, Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente

Hoofdpartners
Athlon Car Lease, Rabobank

Partners
AutoRAI 2007, DHV, Fonds 1818, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Nationale Postcode Loterij, Platform Duurzame Mobiliteit, VSBfonds

Partners realisatie
Akzo Nobel, Alphatron Electronic Parts, Elmekanic, e-Traction, Eurogard, GE Plastics, Greijn Form Technics BV, Inalfa Roof Systems BV, Kleizen Modelmakerij, NedStack fuel cell technology BV, National Instruments, Philips, Royal Health Foam, Shell, Solidus, Strida, UNIT040, Vredestein, V-maxx Autosport

Contact

Meer informatie over het project c,mm,n vindt u op www.autoindetoekomst.nl. Meer informatie over het Platform Duurzame Mobiliteit kunt u krijgen bij Vivienne Tersteeg (v.tersteeg@senternovem.nl) en Remco Hoogma (r.hoogma@senternovem.nl).