Gemeente Utrecht

CDA Utrecht, 17 april 2007

CDA-voorstellen uitbreiding openbaar vervoer overgenomen.

Het college van Utrecht heeft vandaag bekend gemaakt de voorstellen van de CDA-fractie om vanaf P+R locaties en transferia de mogelijkheden om met het openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief de stad te bereiken over te nemen.

In de beantwoording van de vragen en voorstellen van het CDA geeft het college aan dat de mogelijkheden van de combi-kaart verruimd worden ondermeer met overstapmogelijkheden naar andere wijken. Ook zullen overal leenfietsen ingezet kunnen worden. In mei zal het college met een nieuw uitgewerkt totaalconcept komen waarin de CDA-voorstellen opgenomen zijn. Fractievoorzitter Maarten van Ditmarsch: "Het is een goed bericht voor alle bezoekers en inwoners van Utrecht dat onze voorstellen overgenomen zijn om onze stad bereikbaar te houden en de luchtkwaliteit hierdoor verbetert".

Inlichtingen: Maarten van Ditmarsch, 06-42219670, fractievoorzitter.

Fractiebureau CDA Utrecht, cda@utrecht.nl of 030 286 11 23.

Bijlage: Beantwoording schriftelijke vragen van het CDA.

2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
48 Vragen van de heren A. Taskan en M. van Ditmarsch (ingekomen op 27 maart 2007
en antwoorden verzonden door het college op 17 april 2007)

Op 15 januari jl. is de tijdelijke P+R Veemarkt geopend waarbij men voor EUR 3,50 een hele dag kan parkeren en per bus (met maximaal 5 personen) rechtstreeks naar het Centrum (Utrecht CS) kan reizen en terug. Een regeling die ook op de andere en toekomstige transferia en P+R locaties van toepassing wordt. De eerste reacties op dit goedkope combikaartje zijn positief. In het kader van de uitvoering van het collegeprogramma waarin ' terugdringen van de groei van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets' voorop staat juichen wij een dergelijke maatregel toe, waar het de autogebruikers ertoe kan bewegen minder met de auto naar het centrum van de stad te komen. Terugdringen van de groei van het autoverkeer staat bij ons hoog in het vaandel als dat gepaard gaat met creatieve en compenserende maatregelen en goede alternatieven om de stad bereikbaar te houden. En vooral ook om de luchtkwaliteit te verbeteren! Een zaak ook van gerichte voorlichting en vooral bewustwording dat wij niet eindeloos kunnen doorgaan om met de auto in het Centrum naar een plek te zoeken. Kortom, ook een mentaliteitsomslag is vereist. Aanvullende maatregel zijn vaak nodig om de automobilist te verleiden zijn auto te laten staan.


1. Is het college bekend met de regelingen en voorzieningen P+R in andere steden in ons land, zoals Amsterdam, waar men reeds langere tijd kennis en ervaring heeft met het bieden van aantrekkelijke combinaties van parkeren en openbaar vervoer. Combinaties waarbij (een aantal) inzittenden van een auto vanaf die P+R locaties en transferia gedurende dezelfde dag voor een gereduceerd tarief niet alleen het centrum maar ook andere zones van de stad kunnen bereiken en retour, dus inclusief overstapmogelijkheden.

Ja.


2. Zo ja, is het College bereid deze kortingsregelingen in steden als Amsterdam nader te bestuderen en te bezien of deze in Utrecht bruikbaar zijn.

Ja. Op dit moment is Gemeente Utrecht met de gezamenlijke Utrechtse OV-bedrijven bezig om deze 'verruiming' van de combi-kaart uit te werken. De ervaringen in andere steden worden daarbij als referentie gebruikt.


3. Indien positief is het College van oordeel dat vaak aanvullende faciliteiten nodig zijn om de automobilist te verleiden zijn auto te laten staan waarbij vanaf P+R locaties e.d. niet alleen het Centrum maar ook andere delen van de stad met het Openbaar Vervoer bereikbaar zijn, dus inclusief overstapmogelijkheden.

Ons College deelt de mening dat aanvullende faciliteiten en goed voor- en natransport kritische succesfactoren zijn in het gebruik van de Utrechtse P+R's. Ook een goede vermarketingspeelt een belangrijke rol. Momenteel wordt gewerkt aan het opwaarderen van bestaande P+R-terreinen (inclusief OV-aanbod) en aan een nieuw Utrechtse P+R-concept. In mei wordt dit gepressenteerd en start bovendien een grote Utrechts P+R-marketingcampagne om de Utrechtse P+R's meer bekendheid te geven. Dat is nodig omdat een gedragsverandering bij automobilisten een zaak is van lange adem.


4. Is het College van mening dat op deze wijze op termijn een win-win situatie verkregen kan worden voor alle betrokkenen waaronder de OV maatschappij?.

Ja. Inmiddels werken BRU en de vervoerbedrijven vanuit deze gedachte intensief mee aan de realisering van het P+R-concept.


5. Is het College bereid om dit jaar dergelijke kortings- respectievelijk combiregelingen nader uit te werken in een totaalconcept van maatregelen voor het voor- en natransport naar transferia en P+R locaties, waarbij onder meer ook het gebruik van leenfietsen bezien wordt, en hiertoe met uitgewerkte voorstellen te komen?

Zie ook antwoord 2. Het nieuwe Utrechtse P+R concept wil een totaalconcept zijn waarin alle belangrijke factoren die leiden tot succesvol P+R gebruik zoveel mogelijk worden meergenomen. Het onderwerp leenfiets is één van die factoren. In het transferium Westraven bestaat overigens reeds de mogelijkheid een OV-fiets af te nemen.

---- --