Federale regering Belgie
Reactie General Motors Antwerpen
(2007-04-17)
Persdienst van de Eerste Minister
De Federale en de Vlaamse Regering zijn getroffen door het nieuws dat
er bij General Motors in Antwerpen een belangrijk aantal banen
sneuvelt. De nieuwe verdeling van de productie van de Opel Astra
betekent geen goed nieuws voor de productievestiging in Antwerpen. In
de eerste plaats voor de werknemers van Opel zelf, maar ook voor
diegenen die werkzaam zijn bij de toeleveranciers.
De Federale en de Vlaamse Regering zijn hierdoor ontgoocheld. Vooral
omdat de afgelopen jaren zovele inspanningen geleverd werden om van
deze vestiging, net zoals van de andere assemblagebedrijven in ons
land, één van de meest performante van Europa te maken. Niet alleen de
regeringen, maar ook en vooral de Antwerpse vestiging en haar
werknemers leverden de nodige inspanningen om in het licht van de
verwachte herschikking binnen de GM-Groep, een sterk dossier op tafel
te leggen (1).
We begrijpen dan ook de verbittering en het verdriet van de werknemers
en van de gezinnen die hierdoor getroffen worden.
Ondanks het feit dat de overheid dergelijke internationale
herstructureringen niet kan verhinderen, zijn we niet machteloos.
Afgesproken werd dat de federale en de Vlaamse regering samen zullen
blijven ijveren voor de versterking van de competitiviteit van de
assemblagesector in ons land. Wij blijven vechten voor iedere fabriek
in deze sector. Ook voor de toekomst van de fabriek van General Motors
in Antwerpen. Wij kunnen trouwens terugblikken op een geslaagde
herstructurering bij Ford Genk, een groeiende productie in Volvo Gent
en een doorstart van VW als nieuwe Audi fabriek, dankzij een goede
samenwerking en de inspanningen van de werknemers, het management en
de regeringen.
Wij hebben vanmiddag na afloop van de ondernemingsraad een telefonisch
onderhoud gehad met de Europese verantwoordelijke voor de groep, de
heer Carl-Peter Forster. Wij hebben erop aangedrongen om een overleg
op te starten om de Antwerpse vestiging een nieuwe toekomst te geven
door nieuwe modellen naar Antwerpen te brengen. De heer Forster heeft
toegezegd deze gesprekken over enkele weken te willen opstarten. Op
die manier moet duidelijk worden welke "billijke volumes aan
assemblage-activiteiten", waarvan sprake in de officiële communiqué
van GM, aan Antwerpen zullen toekomen.
Intussen was er ook een onderhoud met de gedelegeerd bestuurder van GM
Antwerpen en later vandaag volgt een overleg met de vakbonden. Om
zoveel mogelijk banen te redden, benadrukken de regeringen het belang
van een constructief overleg. We willen dat er zo snel mogelijk werk
gemaakt wordt van de oprichting van een tewerkstellingscel om de
hertewerkstelling van de getroffen werknemers maximale kansen te geven
en zoveel mogelijk mensen te begeleiden naar een nieuwe job.
(1) Deze sector heeft de jongste jaren een heel aantal
steunmaatregelen gekend. Zo werd de federale lastenverlaging voor
ploegen- en nachtarbeid op 1 april nog opgetrokken tot 10,7% hetgeen
voor GM een minderkost van ongeveer 14 miljoen euro per jaar betekent.
Vorige week keurde de Europese commissie de toekenning van 2,2 miljoen
euro Vlaamse opleidingssteun goed. De ronde tafel voertuigindustrie
voert een permanent overleg met de sector. En gisteren nog keurde het
paritair comité voor de automobiel de plus-minus conto regeling goed,
nadat de federale regering hiervoor de wettelijke basis heeft
gecreëerd in de programmawet. Deze regeling, die er onder meer op
vraag van Opel was gekomen, strekt ertoe de arbeidstijd flexibel aan
te passen aan de levensduur van de productiecyclus van de nieuwe
modellen.