Horeca en Toerismepoort
Toespraak | 17-04-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het Paasweekend was ook dit jaar weer de aftrap van het toeristische
seizoen. En hoe! De Keukenhof, het strand, de dierentuinen, ze trokken
allemaal massa's bezoekers. Maar liefst 900.000 buitenlandse toeristen
bezochten ons land, en 400.000 Nederlanders gingen weg in eigen land.
Maar hoe meer mensen tegelijk op pad gaan, hoe groter de kans op
files. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Heel goed dus dat we
vandaag met onze intentieverklaring volmondig `ja' tegen elkaar
zeggen. Ja, wij gaan samen werken aan een betere bereikbaarheid.
Als ik het over `wij' heb, dan heb ik het over Koninklijk Horeca
Nederland, de vereniging van Recreatieondernemers Nederland, oftewel
de RECRON, de Club van Elf, een aantal grote attractieparken en
dierentuinen, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. En laat ik
voorop stellen dat ik het ontzettend waardeer dat de sector zélf met
dit initiatief voor samenwerking is gekomen. Mensen kijken soms wat al
te gemakkelijk naar de overheid om problemen op te lossen, maar hier
doen we het sámen. Ik denk dat je op deze manier hele goede resultaten
krijgt, omdat het niet van boven af opgelegd wordt.
Soms zie je dat intentieverklaringen, ondanks de beste bedoelingen,
verzanden. Ik vind het dan ook heel goed dat wij direct iets heel
concreets gaan doen. Straks onthul ik het eerste
verkeersinformatiescherm onder onze gezamenlijke vlag. Als proef
hebben we dit soort schermen geplaatst bij tien publiekstrekkers, met
de actuele files erop. Het gaat om zowel grotere als kleinere
attracties, zowel conferentiecentra en hotels als attractieparken en
zowel Randstad als regio. Ze staan onder andere bij het Okura in
Amsterdam, in Madurodam en bij Chateau St. Gerlach in Valkenburg...
Dat laatste is toeval. Ik heb niets met de selectie te maken gehad.
Maar ik snap ik natuurlijk als geen ander dat iedereen van Valkenburg
gecharmeerd is.
Waar het volgens mij op neer komt, is dat actuele verkeersinformatie
mensen een keuze biedt. De keuze om nú te vertrekken en in de file te
staan. De keuze om een andere route te nemen, of om op een later
tijdstip te vertrekken. De ondernemingen kunnen hier op inspelen door
bijvoorbeeld op het einde van de dag een speciaal spitsmenu aan te
bieden, de openingstijden te verruimen of een ander aantrekkelijk
arrangement aan te bieden. Een afname van enkele procenten verkeer in
de spits, leidt al tot een vermindering van files. Dus als je mensen
op deze manier weet te verleiden om buiten de spits te vertrekken, ben
je slim bezig.
Een tweede pilot die van start gaat, is een samenwerking van VenW met
Diergaarde Blijdorp en Nexus, het samenwerkingsverband voor
bereikbaarheid in de regio Rotterdam. Deze zomer gaan we kijken of we
toeristen uit de auto kunnen houden als ze naar Blijdorp komen, en of
ze buiten de piekuren willen aankomen en vertrekken. Als het werkt -
en waarom zou dat niet zo zijn? -gaan we op andere plekken hetzelfde
doen. Het overleg daarover loopt al.
Dames en heren,
Ik zet zo graag mijn handtekening onder deze intentieverklaring. Ten
eerste omdat het een prachtig voorbeeld is van het motto van ons
kabinet, samen werken, samen leven. De overheid en het bedrijfsleven
zijn sámen verantwoordelijk voor een bereikbaar Nederland. Een
netwerkbijeenkomst als vandaag, past ook prima bij de 100-dagen
insteek van het kabinet, om eens goed met de samenleving in gesprek te
komen.
Ten tweede: de horeca- en toerismesector is ontzéttend belangrijk voor
Nederland: sociaal, cultureel en economisch gezien. Van de mensen die
in een auto zitten, heeft 35% een sociaal-recreatief motief, zoals dat
heet. Een flink deel daarvan gaat naar of komt van een
horecagelegenheid of een toeristische trekpleister. Dat zijn dus héél
veel kilometers op jaarbasis. De sector heeft een jaaromzet van 40
miljard euro en staat garant voor maar liefst vijf procent van de
werkgelegenheid in ons land! Je kunt je als land dus niet veroorloven
dat je attracties slecht bereikbaar zijn.
Ten derde gelooft VenW in slim mobiliteitsmanagement, het verleiden
tot ander gedrag. Dat is één van de pijlers van ons programma
Filevermindering. De pilots die ik noemde, vallen ook onder de paraplu
van dat programma. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om u uit
te dagen mee te dingen naar de VanAnaarBeterprijs. Die ga ik in
november op een congres van het programma Filevermindering uitreiken,
het beste particuliere initiatief op het gebied van mobiliteit wordt
dan beloond. En in de sector horeca en toerisme leven genoeg goede
ideeën; dat weet ik nu.
Dames en heren, de kern van mijn verhaal is dat iedereen beter wordt
van dit convenant: bezoekers hebben minder last van de files, de
sector krijgt een kans op meer omzet en wegbeheerders en omwonenden
hebben minder te kampen met piekbelasting. Ik ben blij dat de vier
betrokken partijen zich hier vandaag uitspreken voor een betere
bereikbaarheid. Zo leveren we een bijdrage aan een duurzaam verkeers-
en vervoersbeleid. En in de intentieverklaring spreken we expliciet af
om alert te blijven, te kijken of er nieuwe onderwerpen op de agenda
moeten komen. Om daarna, daar waar het kan, concrete maatregelen te
nemen. Volgens mij maken we daar vandaag een mooi begin mee!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat