Universiteit van Amsterdam


Promotie: Felle discussie in negentiende eeuw over ware betekenis van muziek


Promotie Muziekwetenschap

dinsdag 17 april, 10.00 uur
Heeft instrumentale muziek een betekenis? Is vocale muziek waarin muziek en tekst betekenisvol samengaan superieur aan de abstracte klank? Is een kunstwerk waarin tekst en muziek ook nog harmonisch samengaan met toneel niet te beschouwen als waardevoller dan alle andere uitingsvormen en dus te prefereren? In de negentiende eeuw waren dit prangende vragen in Nederland. Het discours speelde zich af in boeken, maar vooral in tijdschriften. Een kleine groep intellectuelen was het eens met de stelling van Eduard Hanslick, die in zijn boek Vom Musikalisch-Schönen de instrumentale muziek als beoordelingscriterium van muziek noemde, want alleen instrumentale muziek zou de zuivere absolute toonkunst zijn. Een breed publiek zag echter het ideaal van het allesomvattende verwezenlijkt in het oeuvre van Richard Wagner, die met zijn drama's ook in Nederland duizenden in vervoering bracht. Walter Buijn geeft een beeld van de soms felle discussie die zich tussen de verschillende groepen afspeelde. W.A. Buijn: Arabeske of Gedachte. Een muziekesthetische tegenstelling in Nederland 1820-1914. Promotor is prof. dr. R. de Groot.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.