Ingezonden persbericht


persinformatie
Goed eerste kwartaal voor bloemenveilingen

In het eerste kwartaal van dit jaar hebben de gezamenlijke bloemenveilingen een omzet behaald van 1,2 miljard euro. Dit is een toename van 10,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De aanvoer steeg in deze periode licht met 0,8% tot 3,7 miljard stuks. De gemiddelde prijs nam toe met 3 cent tot 33 cent. In januari werd de trend voor de rest van het kwartaal al gezet. In deze maand steeg de omzet namelijk met 14% tot 343 miljoen euro. Door het zachte weer ten opzichte van de wat koude januari maand in 2006 verliep de handel voorspoedig. In februari was de omzet met 420 miljoen euro ruim 6% hoger. Hoewel er weinig zonuren waren kon de aanvoer toch toenemen. Valentijn is de belangrijkste bloemendag in die maand. Dit jaar hadden ook andere dagen invloed op de vraag en het aanbod in februari. De inkoop voor Internationale Vrouwendag en in mindere mate grootmoederdag in Frankrijk van begin maart werd grotendeels ook al in februari gedaan. In maart tenslotte bedroeg de omzettoename 12,8%. Omdat Pasen dit jaar vroeg in april viel, werden de Paas-inkopen reeds eind maart gedaan. Gesteund door het prima voorjaarsweer kon de omzet in maart zo toenemen. Dit blijkt uit recente cijfers van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN).

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen steeg met bijna 7%. De omzet bedroeg 793 miljoen euro. De aanvoer bleef nagenoeg onveranderd op 3,4 miljard steken. De gemiddelde prijs nam toe met 2 cent naar 24 cent.
. De omzet die met de aanvoer van rozen werd bereikt bedroeg 232 miljoen euro. Dit was 8% meer dan vorig jaar. De aanvoer nam af met 2,3%. Met name de aanvoer van kleinbloemige variëteiten bleef achter bij vorig jaar. Door de ruimere aanvoer van grootbloemige soorten, die over het algemeen een hogere prijs generen en de krapte bij de andere typen waardoor ook hier meer werd betaald, kon de prijs voor rozen toenemen met 2 cent tot 28 cent gemiddeld.
. Santini en troschrysanten worden in de groep Troschrysanten Ind. Grp. tros ondergebracht. De aanvoer van de santini-groep steeg sterk, terwijl de aanvoer van de andere groep de troschrysant afnam. Cumulatief daalde de aanvoer met 2% omdat troschrysanten verhoudingsgewijs een veel grotere groep zijn dan de santini typen. Voor beide producten was deze aanvoerontwikkeling prijstechnisch gunstig. Beide gemiddelde prijzen stegen. De totale gemiddelde prijs nam toe met 6 cent tot 35 cent. Een andere tak van hetzelfde geslacht is de geplozen chrysant. Hiervan nam de aanvoer met ruim 40% toe in de eerste drie maanden van dit jaar. De gemiddelde prijs kon door deze enorme aanvoertoename niet stand houden. Deze daalde met 4 cent tot 52 cent gemiddeld. Een te scherpe concentratie van aanbod voor de internationale vrouwendag zorgde voor een ongewenste grote piek in de aanvoer.
. Omdat Cymbidium dit jaar al in maart werd ingekocht voor de Pasen is een aanvoerstijging van 10% in de cijfers terug te vinden. De gemiddelde prijs daalde door een sterke concentratie van aanvoer voor deze belangrijke viering. Desondanks kon er nog een omzettoename worden gerealiseerd van 2,9%.
. Hippeastrum kende een sterke areaaluitbreiding. Daarnaast proberen aanvoerders ook na december de Hippeastrum aan de man te brengen. Deze seizoensverlenging werd volop in de praktijk gebracht. Met name in de maand januari. De aanvoer steeg in het eerste kwartaal in totaal met 32,1%. De gemiddelde prijs daalde in die periode met 17 cent tot 62 cent.
. Door het sombere weer in de winter is de productie bij sommige producten in het eerste kwartaal minder dan een jaar eerder. Bij Anthurium was dit het geval. De aanvoer daalde met 7,5%. De gemiddelde prijs steeg vanwege deze lagere aanvoer en aanhoudende vraag met 13 cent tot 81 cent.

Kamerplanten
De omzet van kamerplanten steeg de eerste drie maanden van het jaar met 15% tot 368 miljoen euro. De ruimere aanvoer (+4,3%) bedroeg 256 miljoen planten. De gemiddelde prijs nam toe van E1,31 naar E1,45.
. Phalaenopsis bleef ook in dit eerste kwartaal van 2007 zeer gewild. De aanvoer aantallen bleven een stijgende lijn vertonen. De stijging bedroeg ruim 26%. Omdat de vraag nog steeds groter was dan het aanbod nam ook de gemiddelde prijs toe. De verhoging bedroeg 9 cent. Hiermee kwam de gemiddelde prijs uit op E5,47.
. Kalanchoe lag ook goed in de markt. Door een toename van de gevuldbloemige soorten in de aanvoer, die overigens in zijn totaliteit slecht 1,9% toenam, en een goed op de marktvraag afgestemd assortiment, werden goede resultaten gehaald. De prijs steeg met 14 cent tot 75 cent gemiddeld. De omzet groeide met 25% tot ruim 13 miljoen euro.
. Omdat Pasen dit jaar vroeg viel werd Narcissus met name in maart massaal ingekocht. Hierdoor laten de cijfers een omzet- en een prijsstijging zien. De top 3 producten van dit eerste kwartaal kenden allemaal een omzetstijging van boven de 25% want ook bij de nummer 3 Narcissus groeide de omzet met 26,7%. De aanvoertoename bedroeg 6,6% en de gemiddelde prijsstijging was 10 cent. Er werd 64 cent afgerekend.
. De afzet van Anthurium loopt al geruime tijd goed. In het eerste kwartaal kwam daar geen verandering in. Anthurium kende de grootste absolute prijsstijging in de top 10. De gemiddelde prijs steeg 37 cent tot E4,15. Bij een aanvoertoename van 3,2% steeg de omzet met 13,5%.
. Hydrangea tot slot kende een verbetering van de omzet van 24% . Er viel zowel een prijs (+28 cent) als een aanvoerstijging(+11,8%) te noteren. Door het warme weer was de aanvoer eerder op gang dan een jaar eerder. Ondersteund door extra vraag in verband met Pasen leidde tot deze resultaten.

Tuinplanten
De tuinplantenomzet heeft deze eerste maanden van 2007 een vlucht genomen. Het zachte weer was zowel voor de aanvoer als voor de afzet zeer gunstig te noemen. De omzet steeg met 57,1% tot een kleine 51 miljoen euro. De aanvoer nam toe met 36,5% tot 79 miljoen producten. De producten werden gemiddeld voor 65 cent verhandeld. Een verhoging van 8 cent ten opzichte van een jaar eerder.
. Viola kende na enkele magere jaren weer eens een goede seizoenstart. De omzet kon maar liefst 87% toenemen. Zowel de aanvoerstijging van 33% als een prijsverbetering van 9 cent waren hierbij van invloed.


- einde persinformatie -