Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CHATTEN MET VAKANTIEBOEKERS: REISBRANCHE PROFITEERT VAN LIVE CHAT

Online reisorganisatie Bizz Travel positief over chat met klanten

Amsterdam, 17 april 2007 --- Naast financiële dienstverlening en online retail, is de reisbranche de derde branche die direct baat heeft bij live chat. Dat zegt chatsoftwareontwikkelaar LiveCom. Het bedrijf heeft eerder dit jaar, na een succesvolle pilot, een contract getekend met online reisorganisatie Bizz Travel. Bizz Travel zet de chat in om haar websitebezoekers te ondersteunen bij het boeken van een reis.

Eerder tekende LiveCom al contracten met online retailers zoals Wehkamp en financiële dienstverleners zoals Huis & Hypotheek om afhakers op de website te ondervangen en de conversie te verhogen. Nu kunnen ook klanten van online reisorganisatie Bizz Travel tijdens het online boekingsproces met één druk op de knop hulp inroepen van een medewerker. De vakantieboeker hoeft hier niets voor te downloaden of te installeren.

Bizz Travel raakte gedurende de pilot tijdens de wintersportperiode al erg enthousiast over de chat en heeft deze nu ook ingezet voor haar andere sites, consumenten kunnen nu met de reisorganisatie chatten via Ferio Vakanties (ferio.nl) en Bizz Travel Zomer en Wintersportreizen (bizztravel.nl). Zowel de medewerkers als de klanten hebben erg positief gereageerd. "Uit ons klanttevredenheidonderzoek blijkt dat klanten deze vorm van ondersteuning erg op prijs stellen," zegt Marcel Dol, IT directeur bij Bizz Travel. "15 procent van de chats haalt bezoekers over om een boeking af te maken, terwijl ze dat zonder chat waarschijnlijk niet zouden hebben gedaan. Bovendien geeft 20 procent van de chats ons concrete aanwijzingen voor verbeteringen in de informatievoorziening op onze sites, waardoor de indirecte invloed van chat op de conversie nog vele malen groter is. En omdat we chat alleen aanbieden in ons boekingsproces is slechts 3 procent van de chats niet serieus te noemen, terwijl de extra belasting van ons contact center mee valt."

LiveCom speelt met de chattoepassing in op een behoefte bij dienstverleners die met name online veel klantcontacten afhandelen en de reisbranche is bij uitstek een branche waar de laatste jaren een enorme verschuiving naar internet heeft plaatsgevonden. De grote aantallen online aanbieders maken de keuze voor de klant niet makkelijker. En omdat er relatief grote bedragen zijn gemoeid met het boeken van een vakantie, zullen boekers snel afhaken en overstappen naar een andere aanbieder als zij vastlopen in het boekingsproces.

De chat biedt online reisorganisaties nu een erg geschikt middel om zich te onderscheiden van hun concurrenten en het vertrouwen van de klant te behouden tijdens de vaak lange boekingsprocessen. Het grote voordeel voor de potentiële boeker is de laagdrempeligheid en de snelheid: chat is sneller en directer dan email en laagdrempeliger dan telefoon. Bovendien heeft chat geen wachttijden of lange keuzemenu's.

Over Bizz Travel
Bizz Travel is een dynamisch en toonaangevend bedrijf in de Nederlandse reisbranche waar diverse producten onder eigen label worden samengesteld en verkocht. Op dit moment worden de producten via drie verschillende merken/websites aangeboden: Ferio Vakanties (ferio.nl), Beachmasters Jongerenreizen (beachmasters.nl) en Bizztravel Vliegreizen naar de zon / Wintersportreizen (bizztravel.nl). De ontwikkeling van de rechtstreekse verkoop aan consumenten (direct selling) via het internet is zeer succesvol geweest en heeft ertoe geleid dat het internet momenteel het belangrijkste distributiekanaal van Bizz Travel is. Door innovatie en een efficiënte bedrijfsvoering is Bizz Travel inmiddels uitgegroeid tot een organisatie waar dit jaar 100.000 vakanties worden verkocht. Dit wordt momenteel gerealiseerd door 40 slagvaardige medewerkers werkzaam vanuit Groningen.

Over LiveCom
LiveCom is marktleider op het gebied van live (klant)communicatie in Nederland. De online conversieoplossingen maken het voor bedrijven mogelijk om online bezoekers te identificeren en pro-actief te benaderen en daarmee de verkoop, de klanttevredenheid en het vertrouwen te verbeteren terwijl gelijktijdig kosten worden bespaard. Klanten waaronder ABN Amro, ANWB, Interpolis, Fortis ASR, OHRA, Pharos Reizen, RVS en Wehkamp hebben de LiveCom producten en oplossingen geïmplementeerd om het rendement uit hun marketing en e-commerce investeringen drastisch te verhogen.

De oplossingen van LiveCom kenmerken zich door een gebruiksvriendelijke, volledig web based gebruikers interface en een hoge toegankelijkheid, stabiliteit en betrouwbaarheid. Zo biedt LiveCom de enige live business chat toepassing die iedereen zonder plugins kan gebruiken. Het brede aanbod van optionele modules zoals video- en spraakcommunicatie, het delen van webformulieren en webpagina's, het meten van bezoekerconversies en integraties met bestaande e-commerce en CRM toepassingen maakt de propositie van LiveCom uniek. Voor meer informatie, zie www.livecom.net

LiveCom is ook dit jaar weer op de TCD aanwezig om de laatste ontwikkelingen op gebied van online klantcontact te tonen. LiveCom is te vinden op stand 4E010. Gratis toegangskaarten kunt u bestellen door een mail te sturen naar: frontdesk@livecom.net

Meer informatie voor pers
Margriet Luttikhuizen
Lubbers & De Jong
T: 020 421 0565
F: 020 638 8417
E: Margriet@l-dj.nl