Ingezonden persbericht


Inzet van interactive whiteboards leidt tot betere studieprestaties

SMART Technologies: Europees onderzoek wijst uit dat digitale content de motivatie van studenten stimuleert

Houten, 17 april 2007 - Uit een Europees onderzoek naar de impact van ICT op studieresultaten blijkt dat het gebruik van interactive whiteboards resulteert in betere cijfers. Dit geldt vooral voor vakken als Engels, wiskunde en natuurkunde. Dat maakt SMART Technologies, Inc. bekend. Het onderzoek, uitgevoerd door European Schoolnet, combineert de resultaten van zeventien ICT-onderzoeken die van 2002 tot en met 2006 werden gehouden in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen. De belangrijkste conclusie is dat onderwijs mèt interactive whiteboards betere prestaties opleveren dan onderwijs zonder het gebruik van deze whiteboards. Daarnaast blijkt digitale content op interactive whiteboards motiverend te werken, letten studenten beter op tijdens de les en doen ze actiever mee.

De informatie uit het rapport komt voor een groot gedeelte uit onderzoeken in het Verenigd Koninkrijk. Daar, maar ook in andere landen, zorgt de inzet van interactive whiteboards voor een betere interactie tussen leraren en studenten. Ook bereiken vragen van docenten de gehele klas in plaats van slechts individuele leerlingen. Daar komt bij dat leraren meer vertrouwen hebben in ICT-gebruik in het algemeen als zij ervaring hebben met de interactive whiteboards. In het onderzoek 'The ICT Impact Report: A Review of Studies of ICT Impact on Schools in Europe' zegt 86 procent van de leraren dat studenten gemotiveerder zijn als computers en internet in het onderwijs worden geïntegreerd. Kanttekening is dat scholen die ICT net toepassen, geduld moeten hebben als het gaat om het meten van de impact ervan op het onderwijs. In de eerste fase lijkt er nog niet veel te gebeuren, maar - zo verklaren de auteurs van het rapport - "op een gegeven moment blijkt welke toegevoegde waarde ICT heeft voor het onderwijs". Het volledige rapport is te vinden op: http://insight.eun.org/shared/data/pdf/impact_study.pdf.

"Een groot aantal onderzoeken in de gehele wereld uitgevoerd, wijst uit dat het gebruik van ICT - en dan met name interactive whiteboards - in het onderwijs motiverend werkt voor studenten", zegt Nancy Knowlton, CEO van SMART Technologies. "De analyse van European Schoolnet combineert de bevindingen in diverse onderzoeken en kan een leidraad vormen voor de toepassing van digitale content en tools als die van SMART."

###

Over European Schoolnet
European Schoolnet (EUN) ondersteunt scholen bij de optimale inzet van technologie in het onderwijs. Hiermee stimuleert de organisatie de onderwijskwaliteit in Europa. EUN helpt scholen al tien jaar bij het effectieve gebruik van nieuwe technologie en biedt studenten en docenten de handvatten die nodig zijn om te slagen in de kenniseconomie. EUN is een gezamenlijk initiatief van 28 Europese onderwijsministeries en richt zich mede op de identificatie van Europese onderwijsprioriteiten.

Over SMART Technologies
SMART Technologies is marktleider in inventieve presentatiemiddelen. Organisaties als Texas Instruments, BMW, Boeing, Ford en NASA gebruiken naar volle tevredenheid SMART-producten. De productiefaciliteiten bevinden zich in Ottawa en Calgary (Canada). Daarnaast heeft het bedrijf kantoren in Bonn, Tokio, Sjanghai, New York City, Chicago en Washington DC. In 1992 vormde SMART een strategische alliantie met Intel® Corporation en dit leidde naast gezamenlijke productontwikkeling en marketingactiviteiten ook tot aandeelhouderschap van Intel in SMART. VSV Nederland importeert en levert SMART-producten binnen de Benelux via een netwerk van onafhankelijke resellers.