Gemeente Amsterdam



Amsterdam zorgt voor betere doorstroming van het verkeer

18 april 2007
-
Bestuursdienst

Amsterdam gaat de bestaande capaciteit van het wegennet beter gebruiken om de doorstroming op de steeds vollere wegen in en om de stad te verbeteren. Dit staat in het Actieplan Verkeersmanagement 2007, waarmee het college van B&W heeft ingestemd. Onder verkeersmanagement vallen allerlei maatregelen om de weggebruikers een zo betrouwbaar en zo kort mogelijke reistijd te bieden. Een van deze maatregelen is het op grote schaal verschaffen van reistijdinformatie op de belangrijkste toegangswegen. Amsterdam is een van de eerste gemeenten van Nederland die hiermee begint.

Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer en Vervoer: "Door de ontwikkelingen in de techniek wordt het steeds makkelijker de reizigers beter te informeren. Slimmere verkeerslichten helpen de doorstroming en dragen bij aan een schone stad!"

Reistijdinformatie

In de zomer van 2007 start een proef om weggebruikers informatie te geven over hun reistijd op de Nieuwe Leeuwarderweg (s116). Amsterdam is een van de eerste gemeenten die op grote schaal start met reistijdinformatie in de stad. Het doel van de reistijdinformatie is het verkeer beter te verdelen over de stedelijke wegen en de weggebruikers zekerheid te geven over hun reistijd.

Doorstroming op toegangswegen naar de stad en de A10

In het Actieplan Verkeersmanagement 2007 staat een aantal maatregelen dat snel uitvoerbaar is, zoals aanpassingen van de verkeersregelinstallaties op de belangrijkste doorgaande wegen. In de tweede helft van 2007 worden de verkeerslichten op de Piet Heinkade en een deel van de Haarlemmerweg zo ingesteld dat het verkeer dat met een constante snelheid rijdt steeds groen licht heeft. Een ander voorbeeld is de zogenaamde `green logic' op de Australiëhavenweg/Haarlemmerweg. Door het gebruik van actuele informatie over het verkeersaanbod kan het verkeer op deze weg door middel van de verkeerslichten vanaf eind april efficiënter worden geregeld. Daarnaast worden er verkeerslichten bij de opritten van de A10 geplaatst, die het verkeer doseren dat de rijksweg opgaat. Dit gebeurt in het kader van het project `Verbetering doorstroming A10', dat in samenwerking met Rijkswaterstaat wordt uitgevoerd.

Wachttijdvoorspellers voor fietsers

Bij veel verkeerslichten in de stad - onder andere bij het Vondelpark - registreren detectielussen in de weg de nadering van een fietser, waarna het fietsverkeerslicht snel op groen springt. Ook nieuwe technieken worden onderzocht. In Amsterdam staat een aantal wachttijdvoorspellers voor fietsers en voetgangers. Deze aftellende verkeerslichten geven de seconden aan die een fietser nog moet wachten voordat het licht op groen springt. De huidige wachttijdvoorspellers kunnen alleen op kruispunten worden gebruikt waar de wachttijd altijd hetzelfde is. Daarom wordt nu een dynamische wachttijdvoorspeller ontwikkeld. Naar verwachting wordt het eerste proefexemplaar eind 2007 op de kruising Mr. Visserplein/Valkenburgerstraat geïnstalleerd.

Luchtkwaliteit

Sinds 2002 wordt de automobilist vanaf de ring naar de dichtstbijzijnde parkeervoorzieningen geleid. Hierdoor is het aantal kilometers dat het verkeer moet zoeken al met zestien procent teruggenomen, wat gunstig is voor de luchtkwaliteit. Ook de al gerealiseerde groene golven brengen de schadelijke gevolgen van het verkeer voor de luchtkwaliteit terug. Momenteel wordt onderzocht op welke manieren verkeersmanagement nog meer kan bijdragen aan het tegengaan van luchtverontreiniging.