Gemeente Haaksbergen

Nieuwe regels voor inkopen en aanbesteden

Aandacht voor Haaksbergse bedrijven

Nieuwe regels voor aanbesteden en inkopen

HAAKSBERGEN Voor het doen van aanbestedingen of het inkopen van goederen en diensten door de gemeente gaan per 1 juli 2007 nieuwe regels gelden. Nu de resultaten van de inspraak zijn verwerkt sturen B&W een gewijzigde Nota inkoop en aanbesteding om commentaar naar de gemeenteraad. De nieuwe regels zijn er op gericht dat de gemeente zo transparant mogelijk te werk gaat zodat bedrijven gelijke kansen en gelijke behandeling krijgen. Met de Haaksbergse Ondernemersvereniging en de

Industriële kring Twente, afdeling Haaksbergen is een intentieverklaring overeengekomen waarin de gemeente zich vastlegt om waar mogelijk meer dan voorheen rekening te houden met Haaksbergse bedrijven.

De nieuwe regels zorgen voor vereenvoudiging. Zo kan een bedrijf voortaan volstaan met een verklaring dat het bedrijf aan bepaalde eisen voldoet zonder verdere bewijsmiddelen te hoeven leveren. Als de gemeente bewust één bedrijf offerte vraagt (toegestaan voor dienstverlening tot 40.000,-- en voor werken tot 75.000,--) is prijsvergelijking voortaan ook niet langer meer vereist. Dit was voorheen wel het geval en nodeloos omslachtig maar in feite ook een verkapte vorm van onderhandse aanbesteding.

Burgemeester en wethouders willen dat de organisatie voortaan actiever kijkt naar het Haaksbergse bedrijfsleven en bij het opstellen van selectiecriteria voor Haaksbergse bedrijven geen blokkades opwerpt door onnodig hoge eisen te stellen. Ook moeten Haaksbergse bedrijven die voor een opdracht in aanmerking zouden kunnen komen actief uitgenodigd worden om mee te doen. Zelf zal het College zich daar ook nadrukkelijker mee bezighouden. Onder meer zal aan het begin van elk jaar een inkoop- en aanbestedingsplan voor het college leidraad zijn om aan de organisatie aanwijzingen te geven over de selectiecriteria die bij bepaalde inkopen respectievelijk aanbestedingen gehanteerd moeten worden.

Opdrachten met een waarde van 40.000,-- of hoger (waarop meerdere bedrijven kunnen inschrijven) zal de gemeente voortaan bovendien op haar website vermelden.

HOV, IKH en gemeente hebben tenslotte afgesproken tweemaal per jaar de ervaringen van het afgelopen jaar uit te wisselen.