Het Ei van Columbus: de prijs voor innovatie en duurzaamheid

18.04.2007 / 12:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senternovem

Senternovem

Win het Ei van Columbus: de prijs voor innovatie en duurzaamheid

Met de slogan 'Win het Ei van Columbus' worden iedere twee jaar de 'Prijzen voor Innovatie en Duurzaamheid' uitgeschreven. Industriële bedrijven, dienstverlenende organisaties, hoger onderwijsinstellingen, kennisinstituten en het midden- en kleinbedrijf worden door de rijksoverheid uitgedaagd mee te dingen naar de Prijzen, met producten en projecten die innovatief en duurzaam zijn. Ruim vijftien jaar geleden begon de minister van VROM met het uitschrijven van deze wedstrijd. Die heette toen nog de 'Milieuprijzen voor de Industrie' en richtte zich met name op de categorie industriële bedrijven. Inmiddels wordt de wedstrijd door VROM gezamenlijk met de ministeries van EZ, LNV, OCW, BZ/OS, VenW, SZW en VWS georganiseerd. Deze brede steun vloeit logischerwijs voort uit het feit dat het kabinet innovatie van groot belang vindt voor de ontwikkeling van Nederland, of het nu om het economische, sociale of het milieubeleid gaat. Innovatie en duurzaamheid dus.

Inzendingen
Deelnemers aan de wedstrijd om het Ei van Columbus zenden een product, dienst, technologie, onderzoeks- of onderwijsprogramma in dat nieuw of vernieuwd is en dat voor het eerst wordt toegepast. Uit de inzending moet bovendien blijken dat er evenwichtig wordt omgegaan met sociaal culturele (people), ecologische (planet) en economische (profit) voorraadgrootheden. Niet alleen door rekening te houden met wat dit voor 'hier en nu' betekent, maar ook met het oog op 'daar' (internationaal, met bijzondere aandacht voor ontwikkelingslanden) en 'later' (voor komende generaties).

Stimuleren van innovatie en duurzaamheid
De reden om iedere twee jaar een wedstrijd uit te schrijven is dat de betrokken ministeries het belangrijk vinden om organisaties te stimuleren om aan producten en projecten te werken die innovatief en duurzaam zijn. Uit het feit dat de afgelopen jaren vele grote en kleine bedrijven meededen, net als gemeenten, multinationals, banken, ziekenhuizen, kampeerterreinen, pretparken, dierentuinen, onderzoeksinstituten, tuincentra, universiteiten en hogescholen blijkt dat innovatie en duurzaamheid breed in de maatschappij ondersteund worden.

Het wedstrijdelement centraal
Het winnen van het Ei van Columbus is een kwestie van prestige. De uitdaging is om, nadat de wedstrijd is uitgeschreven, in korte tijd relevante informatie over het project of product dat ingezonden wordt aan te leveren waaruit blijkt dat de inzending voldoet aan de belangrijkste criteria voor innovatie en duurzaamheid. In een later stadium is het voor genomineerden een nek-aan-nek race om daadwerkelijk 'het Ei' te winnen. Zij maken kans op een wisseltrofee, het inmiddels felbegeerde kunstwerk dat is ontworpen door glaskunstenaar Frank Richert. Daarnaast valt er ook een geldbedrag te winnen. Wie de gelukkigen zijn wordt bepaald door de vakjury, bestaande uit deskundigen op het terrein van innovatie en duurzaamheid. Alle genomineerde inzendingen worden ook door een Jeugdjury, bestaande uit schoolkinderen uit groep 8 van een basisschool uit iedere provincie, bekeken. Een van de genomineerde inzendingen wordt bekroond met het Jeugd Ei van Columbus.

KansRijke prijzen
Het Ei van Columbus is aanwezig op KansRijk 2007, het evenement voor duurzaamheid en innovatie dat plaatsvindt op dinsdag 24 april in het Business Center Nieuwegein. In het paviljoen Duurzaam Ondernemen is de stand van het Ei van Columbus aanwezig met:
- de winnaar van het Ei van Columbus 2006 in de categorie internationale samenwerking én tevens winnaar van het Jeugd Ei de heer S. Haffmans met zijn winnende product de Ragbag(r). Dit modieuze nieuwe tassenmerk wordt ontworpen door Europese en Indiase ontwerpers en geproduceerd in de sloppenwijken van Delhi
- Informatie over de prijs en prijzencategorieën

- Online aanmelden voor het Ei van Columbus

- Smakelijke voorproefjes

- Meedingen naar de KansRijk-prijs


Noot voor de redactie (