Ingezonden persbericht


Nieuwe doelstelling campagne Verantwoord Frituren

Rijswijk, 18 april 2007 - Vorig jaar is uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit gebleken dat de campagne Verantwoord Frituren haar doelstelling heeft gehaald. De doelstelling was bepaald bij de start van de campagne in 2004 op '50% van de fastfoodondernemers gebruikt eind 2006 vloeibaar frituurvet'. Nu de eerste fase hiermee is afgesloten, gaat de campagne de tweede fase in met opnieuw een ambitieuze doelstelling: eind 2010 gebruikt 75% van de fastfoodondernemers vloeibaar frituurvet.

De campagne, een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën, beoogt het gebruik van vloeibaar frituurvet te bevorderen bij fastfoodondernemers. Vloeibaar frituurvet bevat meer onverzadigde vetzuren dan vast frituurvet en is daardoor gezonder. De campagne is een zelfreguleringsinitiatief van de horecasector en de vetten- en oliënsector en heeft mede dankzij een subsidie van Senter Novem destijds een vliegende start kunnen maken. Vele ondersteuners vanuit diverse branches hebben eveneens hun steentje bijgedragen. Ook nu de campagne haar tweede fase ingaat, zijn deze ondersteuners weer van de partij. Daarnaast heeft steun van het Ministerie van VWS een verlenging mede mogelijk gemaakt. Dit omdat de campagne bijdraagt aan het behalen van de overheidsdoelstelling op het gebied van de verlaging van de inname van trans- en verzadigd vet.

Bij deze tweede fase hoort vanzelfsprekend een nieuwe doelstelling: eind 2010 gebruikt 75% van de fastfoodondernemers vloeibaar frituurvet. Dit betekent dat de komende tijd weer veel activiteiten vanuit de campagne te verwachten zijn. Ook worden de materialen van de campagne in een fris jasje gestoken waarbij het bekende groene Verantwoord Frituren-logo nog beter naar voren komt. Dit logo - in combinatie met het groene vorkje - garandeert de herkenbaarheid van de campagne en zal een prominente rol blijven spelen.

Overigens kent de tweede fase van de campagne gelijk een goed begin door het winnen van de Foodexpress Trendwatch Award, een nieuwe prijs uitgeloofd door het horecavakblad Food Express waarmee het blad initiatieven wil belonen die vernieuwend zijn.

Noot voor de redactie -