Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Marktplaats verslaat Koninginnedag

Amersfoort, 18 april 2007

Marktplaats zet de vrijmarkt op Koninginnedag stevig onder druk. Waar men voorheen toch vooral 30 april aan greep om overtollige spullen te verkopen of goedkoop tweedehands spullen te kopen, blijkt deze informele handel nu het hele jaar door plaats te vinden. Maar niet meer op straat maar via internet! Gevraagd naar de huidige functie van de vrijmarkt, dan betreft het toch vooral gezellig rondsnuffelen, mensen kijken en misschien wat kleine spullen kopen of verkopen. De echt interessante spullen koopt en verkoopt men liever middels een veilingsite en dan vooral via Marktplaats. Dit blijkt uit uitgebreid onderzoek dat OnlineResults heeft uitgevoerd onder 156 actieve tweedehands kopers en verkopers. Door heel het land wordt aangegeven dat online veilingsites het beter doen dan vrijmarkten als Koninginnedag. Dit omdat het winstgevender is, omdat je meer tijd hebt, het is overzichtelijk, je hoeft niet meteen te beslissen en er is veel meer keuze dan op de vrijmarkt.

Marktplaats wordt aangegeven tot meest gebruikte veilingsite binnen Nederland voor kopers en verkopers. Ook Ebay is erg populair door de deadline die bij de producten gesteld wordt en waar de hoogste bieder wint. Vooral enigszins kostbare goederen worden verkocht via de online veilingsites, omdat je hier kunt wachten op het hoogste bod en je niet met je spullen hoeft te sjouwen. "De kick van het kopen ervaar ik online als veel groter dan op een vrijmarkt." Spullen verkopen via de vrijmarkt kost duidelijk meer moeite: "gesleep met spullen, in de auto, uitstallen, en weer mee terug nemen wat over is." Dit in tegenstelling tot de online aankopen: "Als je uiteindelijk het artikel met de post thuis krijgt is het net of je een cadeautje krijgt al heb je het zelf betaald."

Doordat mensen steeds meer online handelen, blijven er voor de vrijmarkten alleen nog de overbodige goederen, prulletjes en speelgoed over. Mensen willen niet meer hoeven sjouwen met kastjes, tafeltjes, spiegels, lampen enzovoorts. Ook het zoeken over de markt of dat wat ze zoeken ergens verkocht wordt, ervaart men als vervelend. Wel de gezelligheid en het face-to-face onderhandelen worden gewaardeerd. Koninginnedag wordt nog wel leuk gevonden, maar vooral voor de kinderen. "Als je iets van een kind koopt, stralen ze helemaal die kleine handelaartjes!"

OnlineResults is een online marketingadviesbureau dat zijn jarenlange expertise inzet bij het oplossen van uiteenlopende online marketingvraagstukken. Wij doen online kwalitatief onderzoek naar het gebruiksgemak en de toegevoegde waarde van websites. Verder verzorgen wij alles op het gebied van online marketing, concepting en webmastering. Meer informatie vindt u op www.onlineresults.nl.

Noot voor reacties:

OnlineResults BV

Nikkie van Dillen

nikkie@onlineresults.nl

www.onlineresults.nl

06 432 58 444