BedrijfsautoRAI

Kwaliteit, veiligheid en het milieu: al tachtig jaar kernwaarden bij Volvo

(4/18/2007)
Kwaliteit was de absolute grondslag van Volvo, want auto's en trucks die van Zweeds ijzer waren gemaakt, waren beter dan anderen. De voertuigen van het bedrijf doorstonden het ruige Zweedse klimaat en waren bestand tegen de slechte wegen van het land. De klanten waren zeer veeleisend, dus de kwaliteit ontwikkelde zich als een natuurlijk onderdeel van de bedrijfscultuur.
De veiligheid en zorg die Volvo zowel haar werknemers als haar klanten bood, breidde zich ook uit naar het milieu, en deze drie parameters werden belangrijke sociale kwesties. Volvo's kernwaarden, kwaliteit, veiligheid en de zorg voor het milieu, blijven stevig overeind als de speerpunten van Volvo's activiteiten.

Kwaliteit is altijd een sterke eigenschap geweest van alle Volvo-producten en de activiteiten en het gedrag van het bedrijf. Voor Volvo Trucks betekent het begrip 'kwaliteit' tevreden klanten die voertuigen rijden met lage onderhoudskosten en een hoge productiviteit, voertuigen die geen ongeplande stilstand kennen. Kwaliteit is ook een leiderschapskwestie, een bedrijf met duidelijk uitgesproken lange termijn doelstellingen in een bedrijfsvoering die voortdurend wordt verbeterd. Een aantrekkelijk ontwerp en een ergonomische, comfortabele en veilige werkplek voor de truckchauffeur zijn andere aspecten van kwaliteit.

Vanaf de kinderjaren van Volvo betekende kwaliteit automatisch meer veiligheid. Omdat de componenten waaruit de auto's en trucks van het bedrijf bestonden robuuster waren gebouwd, waren ze beter bestand tegen de slechte wegen van die tijd en konden ze ook de gevolgen van een botsing beter opvangen.

In 1936 produceerde Volvo's directeur, Assar Gabrielsson, een verkoophandleiding voor dealers in Zweden. In een technisch hoofdstuk schrijft medeoprichter Gustaf Larson over veiligheid: 'Auto's vervoeren mensen en worden gereden door mensen. Veiligheid is en blijft altijd het uitgangspunt bij al onze ontwerpen'.

Onderzoek naar ongevallen
Al in de jaren zestig begon Volvo met botsproeven voor de truckcabines, volgens normen die lange tijd veel strenger waren dan die van de transportautoriteiten. In 1969 werd het Volvo-onderzoeksteam voor ongevallen (een 'commissie onderzoek ongevallen' voor trucks en bussen) opgericht, dat in de afgelopen jaren 1.500 ongevallen waarbij Volvo-voertuigen waren betrokken, ter plekke heeft onderzocht.

In 1977 werd de Volvo F10/F12 onthuld, die een groot aantal innovatieve veiligheidsoplossingen kende, zoals een veiligheidscabine, een energie absorberend dashboard, brandvertragende stoffen en een lage bumper. In 1985 kwam de FL op de markt, met Z-Camremmen en antiblokkeerremsysteem.

De volgende belangrijke stap voorwaarts voor de veiligheid werd in 1993 genomen met de lancering van de FH-serie. Deze truck was onder andere voorzien van een driepuntsveiligheidsgordel. Wellicht het belangrijkst op het gebied van de veiligheid was de unieke VEB, Volvo Engine Brake, die was ontwikkeld voor de nieuwe 12-litermotor.

De Volvo FH- en FM-series zijn gedurende hun levensduur voortdurend ontwikkeld en telkens kwam er weer een steeds langere lijst met nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Volvo doet nooit concessies aan de veiligheid en loopt in de branche steeds voorop wanneer het gaat om de bescherming van zowel de inzittenden als de andere weggebruikers. Dit geldt zowel voor actieve systemen om ongelukken te voorkomen als voor het steeds groter wordende aantal passieve systemen, ontwikkeld om de kans op letsel bij eventuele ongevallen zo klein mogelijk te maken.

Toonaangevend
Volvo is al heel lang toonaangevend op het gebied van HMI (Human Machine Interaction, dat wil zeggen de interactie tussen voertuig en chauffeur). Een goed voorbeeld hiervan was de presentatie van de geïntegreerde veiligheidstruck in het najaar van 2006. Deze concepttruck is uitgerust met een reeks sensoren (camera's, laserscanner en radar) om mensen, dieren, en andere objecten buiten de truck te observeren. In de truck worden een aantal functies geïntegreerd die de chauffeur helpen om de juiste koers en snelheid te handhaven, om correct van rijbaan te wisselen en diverse obstakels te vermijden. De meeste van deze oplossingen worden op termijn waarschijnlijk geïntroduceerd in standaard geproduceerde trucks.

Volvo Trucks loopt ook voorop wanneer het gaat om het vrijwillig aanbrengen van alcolocks en voert uitgebreide onderzoeken op dit gebied uit. In Brazilië werkt Volvo Trucks al jaren samen met de overheid in een verkeersveiligheidsprogramma dat al vele prijzen heeft gewonnen en dat het aantal ongevallen aanzienlijk heeft verlaagd.

Samen met Volvo Cars is Volvo Trucks actief binnen ETSC (Europese Verkeersveiligheidsraad) dit is een onafhankelijke groep nationale verkeersveiligheids-organisaties zonder winstoogmerk. ETSC richt zich op kwesties als het beïnvloeden van de EU bij zaken die te maken hebben met verkeers- en transportwetgeving, nuchterheid in het verkeer, het gebruik van veiligheidsgordels en surveillance door de politie bij verkeersovertredingen. Het doel hiervan is het verminderen van het aantal verkeersongevallen en van de ernst ervan.

Sinds 1972 gericht op het milieu
In de jaren zestig werden milieukwesties al snel steeds belangrijker. De gevolgen van de branche voor het milieu werden steeds vaker onderstreept en de top van Volvo had al snel de implicaties van het voortdurende debat in de gaten en absorbeerde deze in haar beleid.

Volvo's kernwaarde milieu dateert al uit 1972. Dat was het jaar waarin een VN-milieuconferentie in Stockholm werd gehouden Met deze conferentie als achtergrond, nam de nieuwe CEO van het bedrijf Pehr G. Gyllenhammar, de gelegenheid om Volvo's eerste milieuverklaring te formuleren. Daarin stond onder meer: 'Volvo vindt dat zij niet alleen verantwoordelijk is voor de garantie dat haar producten een functioneel transportmiddel zijn, maar ook voor de garantie dat deze functioneren in een bredere context, in ons milieu.'

Volvo-motoren zijn in de loop der jaren steeds schoner geworden betreft emissies en Volvo liep feitelijk vaak een stap vooruit op de wetgeving op dit gebied. Vandaag de dag zijn de emissies van een moderne grote truck nog maar een fractie van wat ze een jaar of tien geleden waren.

In 1989 heeft Volvo een interne milieucontroleur aangesteld die alle faciliteiten van het bedrijf in de hele wereld controleert. Het bedrijf streeft ernaar om te voldoen aan alle Ecowetgeving en het liefst nog verder te gaan.

In 1991 presenteerde Volvo een unieke database voor het toepassen van materialen en chemicaliën, Motiv. Deze database bevatte 4.000 chemicaliën op volgorde van hun mate van gevaar. Een groot aantal hiervan is op de zwarte lijst gezet en vervangen door milieuvriendelijkere alternatieven. In veel landen wordt nu een soortgelijke classificatie besproken.

In 1995 presenteerde Volvo haar milieuvriendelijke ECT (Environmental Concept Truck) die in de hele wereld enorm veel aandacht trok. De truck had een hybride motor voor uitstootvrije werking in kwetsbare gebieden, op basis van een gasturbine met een gecombineerde generator/elektromotor en werd bekrachtigd door nikkel-cadmiumbatterijen (NiCd). Andere geavanceerde milieutechnologieën hebben een zeer aërodynamische vorm en materialen zijn geoptimaliseerd voor recycling.

Inspirerende uitdagingen
Tien jaar later, in het voorjaar van 2006, presenteert Volvo een nieuwe generatie hybride voertuigen, nu met een elektrische motor die is gekoppeld aan een dieselmotor. En opnieuw haalt Volvo positieve krantenkoppen. De Volvo Group investeert aanzienlijke middelen in de ontwikkeling van alternatieve brandstof- en aandrijfsystemen, om uiteindelijk een duurzame ontwikkeling te garanderen. Elk volgend nieuw motormodel integreert nog verfijndere technologieën die het brandstofverbruik en de emissies verlagen.

Een belangrijk doel van Volvo's inzet voor het milieu is om de productielocaties van Volvo Trucks volledig kooldioxideneutraal te maken. De eerste fabriek was die in Gent, België, gevolgd door de Tuve-fabriek in Göteborg, Zweden. Uiteindelijk moet de volledige productie kooldioxideneutraal zijn en de grote fabrieken zullen dit doel vóór 2008 halen.

Volvo Trucks is vastberaden om de gevolgen van steeds groter wordende bottle necks in de transportinfrastructuur, met name op Europese wegen, te verlagen, en wil daarom graag een wijdverbreide introductie van EMS (het Europees modulair systeem). Als het systeem volledig zou worden geïmplementeerd, zouden twee trucks in staat zijn om dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren als drie huidige trekkers met opleggers.

Steeds zwaardere emissievereisten, schaarse olievoorraden, klimaatveranderingen en enorm zware concurrentie zijn de wereldwijde en inspirerende uitdagingen waar alle werknemers van Volvo Trucks de volgende tachtig succesvolle bedrijfsjaren mee te maken krijgen.