BedrijfsautoRAI

Volvo Trucks 80 jaar

(4/18/2007)
De eerste Volvo truck, geproduceerd in 1928, had 28 paardenkrachten en kon 1,5 ton vervoeren. De grootste Volvo die nu rondrijdt is de krachtigste truck ter wereld met een motorvermogen van 660 pk en 200 ton laadcapaciteit.
Daartussen ligt tachtig jaar toewijding door generaties van enthousiaste Volvo-medewerkers. Ze worden allemaal gedreven door dezelfde zorg voor kwaliteit en veiligheid die de twee oprichters oorspronkelijk aan Volvo hebben meegegeven.

De econoom Assar Gabrielsson was pas 33 jaar oud toen hij verkoopmanager van Svenska Kullagerfabriken (SKF) werd. Maar toch wilde hij iets anders, hij had zijn zinnen gezet op het bouwen van auto's. Puur toevallig ontmoette hij in 1924 een voormalige collega, een ingenieur die geroemd werd om zijn technische kennis, Gustaf Larson. Hij had precies dezelfde droom.

De tekeningen voor Volvo's eerste truck, de Serie 1, waren al klaar toen de eerste personenwagen van het bedrijf op 14 april 1927 de fabriek verliet. De Serie 1 kon kort daarna worden geïntroduceerd, in februari 1928.

De kracht van Volvo
Larson en Gabrielsson wisten dat Zweeds ijzer een betere kwaliteit had dan ijzer uit andere streken. Door Zweeds ijzer te gebruiken voor de productie, waren Volvo autoâs en trucks van hoge kwaliteit. De verkoop verliep uitstekend, met name voor de trucks van het bedrijf. Al in 1928 kwam de export op gang naar onder andere landen als China en Argentinië. De naam 'Volvo' was gemakkelijk te onthouden en uit te spreken in elke taal in de hele wereld. Trucks bleven het belangrijkste product voor Volvo tot de jaren vijftig, toen meer mensen zich een auto konden veroorloven en de productie van auto's steeg.

Het belang van aanwezigheid in de EG
De verliezen van de eerste jaren vervlogen in de herfst van 1929 en in 1935 was de financiële positie van het bedrijf zo goed dat SKF haar meerderheidsbelang beëindigde en Volvo introduceerde op de beurs van Stockholm.

Na bijna dertig jaar gaven de oprichters van Volvo in 1956 het stokje over aan Gunnar Engellau. In het begin van de jaren zestig gaf hij zijn collega Lars Malmros de taak om de haalbaarheid van een aanwezigheid in de EG te onderzoeken. In deze markt was de vraag naar Volvo-trucks aanzienlijk gestegen, terwijl de economische unie zich tegelijkertijd steeds verder beschermde door strenge landsgrenzen en hoge invoerrechten. In 1965 werd er in Gent een fabriek geopend voor de productie van auto's, terwijl de truckproductie werd verhoogd in de fabriek van de importeur in Alsemberg. In 1975 werd de productie van trucks verplaatst naar een nieuwe fabriek in Gent. Volvo had nu een stevige voet aan de grond in Europa en breidde haar activiteiten daar aanzienlijk uit.

In 1970 werden de truckactiviteiten van Volvo afgescheiden en in een onafhankelijke eenheid binnen Volvo geplaatst door de oprichting van Volvo Truck Division, met Lars Malmros als president en CEO.

Globalisatie
Tijdens de periode van wereldwijde uitbreiding voor Volvo waren er verschillende pioniers aan het bedrijf verbonden, zoals de gebroeders Saracakis in Griekenland en Max Winkler in Australië. Hun toegewijde werk resulteerde in een goede marktpositie van Volvo in die landen.

Halverwege de jaren zeventig begon het bedrijf zich op het westen te richten. Volvo verscheen eerst in Brazilië en werd al snel een van de grootste merken in dat land. Dit werd gevolgd door Noord-Amerika en in 1981 kocht Volvo de Amerikaanse truckfabrikant White. Deze aankoop markeerde ook het echte begin van de verkoop voor Volvo's eigen trucks in Noord-Amerika. Volvo Trucks was nu echt een wereldwijd bedrijf geworden. In de daarop volgende jaren werd een nieuw modulair concept voor de grootste trucks geïntroduceerd, met de Volvo FH- en FM-series als resultaat. Er werd ook besloten om de eerste truck in de VS te bouwen met Volvo-technologie.

In 1996 werd de Volvo VN in de VS geïntroduceerd en in de daarop volgende jaren werd een industrieel systeem opgezet dat een wereldwijd dealernetwerk bevatte. Zowel de productie als de aftermarket werden gestroomlijnd, waardoor onder meer veel minder verschillende onderdelen werden gebruikt.

Volvo FH: de grondslag voor de huidige trucks
In 1993 werden de trucks geïntroduceerd die de basis vormen van de huidige modelserie: de Volvo FH12 en FH16. Deze trucks waren gebaseerd op een modulair platform, dat ook de basis vormt voor de wereldwijde productserie die de latere FH, FM, VN, VHD en VT omvat. Het hart van de nieuwe beststeller was een volledig nieuwe, zeer moderne 12-litermotor, die een nieuwe standaard werd voor transportefficiency, milieuprestaties en veiligheid.

Sinds het begin van de jaren negentig heeft het milieu de volle aandacht en Volvo heeft diverse conceptvoertuigen getoond (de bekendste is de hybride Environmental Concept Truck) en voertuigen die op alternatieve brandstoffen, zoals ethanol en DME, en brandstofcellen rijden. In 2006 kreeg een hybride truck met zowel een diesel- als een elektrische motor veel aandacht.

1999 was een belangrijk jaar voor de Volvo Group. Er werd onverwacht aangekondigd dat Volvo Cars verkocht zou worden aan Ford Motor Co. De verkoop werd goedgekeurd in een emotioneel beladen buitengewone algemene vergadering in maart van dat jaar. Maar er was nauwelijks een maand verstreken toen AB Volvo aankondigde dat het de Franse truckfabrikant Renault V.I. had gekocht, en haar dochtermaatschappij Mack Trucks in de VS. Volvo was nu de grootste fabrikant van zware trucks in Europa, en de op één na grootste in de wereld. Volvo is ook de grootste fabrikant van dieselmotoren van 9-16 liter en geen enkele truckfabrikant kan tippen aan Volvo's aanwezigheid in maar liefst 133 landen.

Het doel van de aankoop van Renault en Mack was om schaalvoordelen te creëren om zo zuinigere trucks te ontwikkelen die kunnen voldoen aan de toekomstige milieuwetgeving en steeds zwaardere productievereisten.

De toekomst met vertrouwen tegemoet
In de daarop volgende zeven jaren werden de truckactiviteiten met succes geïntegreerd in de Volvo Group. De drie merken bestaan en ontwikkelen zich naast elkaar en elk merk heeft zijn eigen specifieke doelgroepen.

In februari 2006 lanceerde Volvo Trucks de krachtigste truckmotor ter wereld, een 16-litermotor die 660 pk produceert. Datzelfde jaar begon al met de aankoop van een belangrijk aandeel in en samenwerking met het Japanse Nissan Diesel en net voor Volvo's tachtigste verjaardag werd aangekondigd dat Volvo Nissan Diesel in zijn geheel wil kopen.

2006 was opnieuw een recordjaar voor Volvo Trucks en het bedrijf ziet de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet. Een toekomst die wordt gekenmerkt door grote uitdagingen, niet in de laatste plaats op het gebied van milieuvereisten. Volvo is er helemaal klaar voor om met vertrouwen de volgende tachtig bedrijfsjaren in te rijden!

De presidenten van Volvo Trucks door de jaren heen: 1927 Assar Gabrielsson en Gustaf Larson
1956 Gunnar Engellau
1969 Lars Malmros
1976 Sten Langenius
1994 Karl-Erling Trogen
2000 Tryggve Sthen
2001 Jorma Halonen
2004 Staffan Jufors