Stichting Wakker Dier

Ah deels over op weidemelk
(18 april 2007)
De verse melk van Albert Heijn van haar eigen merk 'van Hollandse weide' komt binnenkort gegarandeerd 100% van koeien die s'zomers in de wei hebben gelopen. Dit liet zij vorige maand aan Wakker Dier weten en maakt zij vandaag publiekelijk bekend. De AH is hiermee de eerste supermarkt die zelf maatregelen neemt om de koe in de wei te houden. Wakker Dier is blij met deze eerste (over)stap en ziet na 6 jaar campagnevoeren voor de koe in de wei dat nu goede vooruitgang wordt geboekt: afgelopen jaar namen ook Friesche Vlag en Campina maatregelen voor het behoud van de koe in de wei. Cono kaasmakers was enige jaren geleden de eerste zuivelaar die weidegang ging stimuleren. Het betreft bij AH de verse melkproducten en karnemelk. De afspraken gelden niet voor het huismerk 'Zaanse Hoeve' of voor yoghurt, vla of kaas. De omschakeling is saillant omdat Wakker Dier eerder een procedure bij de reclame code commissie was gestart omdat Wakker Dier vond dat met de merknaam 'van Hollandse weide' destijds onterecht de suggestie werd gewekt dat de koeien ook gegarandeerd in de wei hadden gelopen. Wakker Dier juicht het dan ook toe dat juist voor dit huismerk als eerste een weidegarantie geldt. Wakker Dier heeft ook andere supermarkten gevraagd om een weidegarantie voor hun zuivel.