VVD


18-4-2007

VVD tegen reactivering IJzeren Rijn

De positie van de VVD in zake de IJzeren Rijn is helder: de VVD houdt onverkort vast aan uitvoering van de motie Hessels/Hofstra waarin de regering wordt opgeroepen niet over te gaan tot reactivering van het historische IJzeren Rijn tracé.

Wat de VVD betreft worden geen onomkeerbare beslissingen genomen en niet over het tracé gereden - ook niet tijdelijk. De VVD realiseert zich dat er verdragen zijn en rechterlijke uitspraken waar juridische verplichtingen voor Nederland uit voortvloeien. Maar de VVD wil dat de Minister in de onderhandelingen met België en Duitsland voorkomt dat de IJzeren Rijn weer in gebruik wordt genomen, in ieder geval niet op een manier die tot forse overlast zou leiden in omliggende gemeenten. Bovendien moeten alternatieven in de onderhandelingen worden meegenomen.

Hieronder vindt u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

De positie van de VVD in zake de IJzeren Rijn is ongewijzigd en helder: de VVD houdt onverkort vast aan uitvoering van de motie Hessels/Hofstra waarin de regering wordt opgeroepen niet over te gaan tot reactivering van het historische IJzeren Rijn tracé, voordat de in het ontwerp tracébesluit omschreven aanpassingen zijn gerealiseerd en alternatieven zijn meegenomen. Wat de VVD betreft worden sowieso geen onomkeerbare beslissingen genomen en niet over het tracé gereden - ook niet tijdelijk - voordat de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen (COD) al haar onderzoeken heeft afgerond. Voordat überhaupt verdere stappen worden genomen moet helderheid ontstaan over de vervoerprognoses, de MKBA over het volledige traject Antwerpen-Ruhrgebied, de spoor-en inpassingsontwerpen en de kostenraming.

Wij accepteren dan ook niet dat er onlangs tóch werd gereden over het spoorbaanvak Budel-Weert. Wij zien dat als een sluipende opening van de IJzeren Rijn. En dat is ronduit strijdig met onze uitgangspunten zoals ik die hierboven heb geschetst.

De vraag is ook wat de Belgen nu precies willen. Ze kunnen wel zeggen dat zij veel vraag naar capaciteit verwachten maar het is maar de vraag of zij in staat zijn om de noodzakelijke werkzaamheden op Belgisch grondgebied te financieren. De Belgische spoorwegen hadden een gigantische schuld. Laat staan dat er geld zou zijn om mee te betalen aan de spoor- en inpassingsontwerpen. Hoe ziet de Minister dit?

In Duitsland is de Bundesregierung bevoegd in spoorzaken. Deze heeft vanouds het standpunt ingenomen dat heropening van de IJzeren Rijn akkoord is, mits via het bestaande tracé in Duitsland, dus via de bestaande grensovergang Dalheim. In 2006 heeft Verkeersminister Wittke van de deelstaatregering van Nord Rhein Westfalen opdracht gegeven om een alternatievenstudie te doen, ter ontlasting van de dorpen en steden langs het bestaande tracé in Duitsland. Blijkens mediaberichten is die studie gereed maar nog niet gepubliceerd. Wordt Duitsland actief betrokken bij de gesprekken?
o Hoe staat België t.o.v. een nieuw tracé? Dat is relevant omdat elke wijziging van het tracé alleen mogelijk is met toestemming van de België. Betekent de aanleg van een nieuw tracé sowieso niet een enorme vertraging aangezien alle voorbereidende studies en de huidige actualisatie voor een groot deel opnieuw moeten worden uitgevoerd? o Wat gebeurt er als Duitsland niet meewerkt aan het heropenen van het historische tracé?

Ik vat samen. De VVD heeft altijd op het standpunt gestaan dat reactivering van de IJzeren Rijn geen kosten voor Nederland met zich mee mocht brengen. De bindende uitspraak van het Arbitragehof heeft hier echter een streep door getrokken. Dit neemt echter niet weg dat de VVD nog steeds achter de aangenomen motie Hessels/Hofstra staat (zie bijlage 2). Strekking hiervan is dat het reactiveren van het tracé alleen mogelijk is indien het tracé volledig ingepast is. Aangezien er op dit moment nog allerhande onderzoeken verricht worden en de tracé-procedure al sinds 2001 stil ligt, kan dit nog een hele tijd duren. Sterker nog, waarschijnlijk leiden deze onderzoeken tot het volledig over doen van het tracé-besluit. Tot die tijd mag de IJzeren Rijn niet worden gereactiveerd, niet definitief en ook niet tijdelijk.