Ingezonden persbericht


's-Hertogenbosch, 18 april 2007

Banenverlies, herstructureringen en een enorme productiegroei in opkomende landen domineren de wereldwijde auto-industrie

Tussen 2006 en 2009 gaan in de West Europese auto-industrie 100.000 banen verloren, in de VS zullen 285.000 banen verloren gaan. Dit blijkt uit een onderzoek van Euler Hermes Kredietverzekering naar de huidige situatie en de vooruitzichten in deze branche. Zowel West Europa als de VS kampen met een daling van de vraag naar auto's van eigen bodem. Hier kunnen alleen herstructureringen een oplossing bieden voor de structurele overcapaciteit en de dalende marges. Er is een simultane beweging gaande naar nieuwe productieregio's. Enerzijds naar Oost Europa, gekenmerkt door lage lonen en anderzijds naar landen als China en India, die naast de loonfactor ook nieuwe consumptiezones zijn met een enorm potentieel.

Productie hoger dan consumptie in de nieuwe consumptieregio's voor constructeurs

Sterke groei in vraag en productie in opkomende markten In 2006 was het aantal autoregistraties 68.2 miljoen wereldwijd. Tussen 2000 en 2006 was de jaarlijkse groei 3 procent tegenover 15 procent in opkomende landen. In deze landen is de productie meer dan verdubbeld over de afgelopen 6 jaar.

Opkomende landen zijn netto exporteurs
Door een verandering in de vraag en de aanwezigheid van lage lonen landen, heeft de productie zich per regio aangepast. Maar een analyse van de productieregistratiebalans laat zien dat de situatie aan het verslechten is in West Europa. Tussen 2000 en 2006 zijn de registraties gedaald met 0.3 procent en de West Europese productie met 6.9 procent. De grote winnaar Japan blijft groeien. Ondanks een daling in de registraties met 1.9 procent is de productie gestegen met 13.4 procent. Japan is met stip werelds grootste exporteur, met als boegbeeld Toyota.

"In zes jaar tijd is West Europa geëvolueerd van een netto exporteur naar een netto importeur met een saldo van 1 miljoen eenheden en NAFTA 1.2 miljoen eenheden. Japan daarentegen heeft een overschot van 1.5 miljoen eenheden. Oost Europa maakt op dit moment een inhaalslag. Gedreven door de lage lonen is een verplaatsing van de autoproductie in volle gang, deze gebeurtenis verklaart grotendeels de wereldverschuiving. De wisselkoers heeft een significante impact op de Eurozone, vooral de wisselkoersverhouding tussen de Euro en de yen." Aldus Johan Geeroms, Teamleider Risk Underwriting en automotive specialist bij Euler Hermes.

Autoconstructeurs en hun toeleveranciers zijn de weg naar een wereldwijde herstructurering ingeslagen

Aziatische constructeurs hebben de beste groei en de hoogste winstgevendheid Qua groei zijn de grote winnaars de Aziaten met Nissan, Toyota en Honda. Zij hebben tijdig gezien dat herstructureringen noodzakelijk zijn om het hoofd te bieden aan een markt die gekenmerkt wordt door overcapaciteit. Euler Hermes benadrukt hun hoge netto winst in nominale cijfers alsmede relatieve termen wat 4.5 procent bedroeg in 2006.

De 'Detroit Big Three', Ford, GM en Chrysler verkeren in zeer grote moeilijkheden en zijn op dit moment bezig met stevige herstructureringen die veel te laat zijn ingezet. In maart 2007 is uitgekomen dat Ford en Chrysler in de VS respectievelijk 9 en 4.1 procent minder verkocht hebben. Het is dan ook niet vreemd dat Daimler op dit moment openstaat om zich van Chrysler te ontdoen. Andere, voornamelijk Europese spelers, samen met de herstellende Japanse Mazda hebben gemiddeld een lage groei en winstgevendheid. De netto winst ligt hier tussen de 0 en 2 procent van de totale omzet.

Johan Geeroms: "Qua winstgevendheid hengelen de Amerikanen onderaan met negatieve resultaten. De Japanners staan aan kop en de Europese spelers bevinden zich tussenin. De Japanners hebben gemiddeld een winstgevendheid van 4.5 procent, de Europeanen behaalden slechts 2.6 procent winst in 2006."

Europese fabrikanten en toeleveranciers - een mengelmoes

Europese autofabrikanten zijn herstellende, maar toeleveranciers verkeren nog steeds in moeilijkheden De productieactiviteit in Oost Europa is sterk aan het groeien. Het herstel van de winst is nu al zichtbaar voor VW, Fiat en Porsche. Europese autofabrikanten zijn aarzelend hun marktaandeel weer aan het vergroten. Na een daling tussen 2001 en 2005 is het Europese marktaandeel op de thuismarkt tijdelijk gestabiliseerd op 80 procent. Maar de Europese toeleveranciers worden in het nauw gedreven door stijgende prijzen van ruwe materialen en het niet volledig door kunnen rekenen aan hun afnemers. In 2006 was hun netto marge zeer laag. Een belangrijk voorbeeld van een toeleverancier die met problemen kampt is Faurecia.

Euro 5 norm
Ook de opgelegde Europese milieunorm "Euro 5" (emissie van max 5 mg CO2 per 1 km op uiterlijk 1-1-2009) is een dermate financiële strop voor de constructeurs dat ze om uitstel gevraagd hebben bij de Europese autoriteiten. Deze grote te voorziene investeringen in Research & Development zal margedruk betekenen. Ten tweede werkt dit concurrentievervalsend ten opzichte van de Japanse en Amerikaanse merken.

Banenverlies in ouder geïndustrialiseerde landen en toename van banen in nieuwe EU lidstaten Sinds 2000 zijn er 117.000 banen verloren gegaan in de Europese auto-industrie. Ongeveer 70.000 hiervan zijn verloren vanaf 2004. Het aantal arbeidskrachten is met meer dan 20 procent gedaald in Nederland, Denemarken Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Tussen 2006 en 2009 moet een nieuw herstructureringsplan leiden tot een verlies van nog eens 100.000 banen voor de Europese autofabrikanten en toeleveranciers.

Het tegenovergestelde gebeurde in de nieuwe EU lidstaten. Tussen 2000 en 2006 zijn bijna 90.000 banen gecreëerd in deze lidstaten. In Slowakije was een stijging te zien van 36.000 naar 58.000 banen (+62.4 procent) en in Tsjechië van 78.700 banen naar 111.000, dit is een stijging van 41.1 procent.

Nederland, een land van toeleveranciers
Geeroms ziet de toekomst voor Nederland positief tegemoet. Nederland heeft een hoge productiviteit en profiteert van het hebben van één van de grootste havens ter wereld. Ook zijn de toeleveranciers zeer innovatief en penetreren in het productieproces van de constructeurs. Omdat deze kosten verhaald moeten worden verschuiven deze van Research & Development naar de toeleveranciers. "Natuurlijk is het aantal constructeurs in Nederland wel beperkt. Het aantal toeleveranciers daarentegen zijn legio; Tom Tom, Corus, Philips Lightening, Nedschroef en Akzo Nobel. In Nederland zijn er maar drie autofabrikanten; Nedcar, Spyker en DAF Trucks. Nedcar heeft een flexibele plant dat voor alle soorten auto's gebruikt kan worden alleen zijn de loonkosten ontzettend hoog. Ondanks het sociale drama wat zich heeft afgespeeld in 2006 blijft de toekomst van Nedcar onzeker, ondanks eventueel bijkomende investeringen van Mitsubishi. DAF Trucks, aan de andere kant, doet het zeer goed."

Amerikaanse productlijn sluit niet aan op de vraag van de consument

Verlies van marktaandeel aan Japan
In 2007 kan het marktaandeel van de Amerikaanse autofabrikanten dalen naar 50 procent. In 2004 was dit zelfs 59 procent. Dit komt niet door een terugval in autoregistraties, maar door een dalend marktaandeel op hun eigen continent door een slecht aangepaste productlijn. In vier jaar tijd hebben de Amerikanen 10 procent marktaandeel verloren aan de Japanse autofabrikanten. De Amerikaanse auto's zijn veel te groot en bijgevolg verslinden van energie.

Johan Geeroms: "Voordat de Amerikanen modellen kunnen bieden die in lijn zijn met de vraag hebben ze geen andere keus dan hun veel te grote productieapparaat te herstructureren. Omdat het aantal verkochte Amerikaanse auto's blijft dalen zal 2007 weer een jaar zijn met verlies. De VS hebben de herstructureringen veel te laat ingezet waardoor buitenlandse aanbieders kans hebben gezien om de markt te veroveren. Toyota is zeer agressief op de Amerikaanse markt en als het zo doorgaat zal zij volgend jaar de grootste speler zijn in plaats van GM. Dit terwijl GM hoopt in 2008 helemaal terug te zijn op het Amerikaanse continent en Ford pas in 2009, dit zowel op de Amerikaanse markt als wereldmarkt."

Amerikaanse autofabrikanten blijven nauwelijks boven water Doordat de Amerikaanse autofabrikanten zich moeten richten op hun thuismarkt om het marktaandeel te vergroten, kunnen zij op dit moment minder kansen benutten om te groeien in China en India. Na een terugkeer in stabiliteit in de werkgelegenheidscijfers tussen 2000 en 2004 hebben de VS een nieuw herstructureringsplan dat tot 2009 285.000 banen zal kosten.

Ongelooflijke groei voor Japanse autofabrikanten gestimuleerd door een zwakke yen

Versterkt door een aangepaste productlijn en een structurele depreciatie van de yen verkeren de meeste Japanse autofabrikanten in een buitengewoon gezonde positie. Sinds 2000 is de Euro gestegen tot meer dan 50 procent tegen de yen (15 procent in 2006 alleen) en in de VS 17 procent tegen de dollar. De Japanners exporteren meer dan 50 procent van hun productie, dit komt neer op bijna 6 miljoen auto's. Ook in 2006 bleef de export stijgen met 18 procent inclusief een toename van 36 procent naar de VS en 10 procent naar Europa, in het bijzonder naar Oost Europa. Japanse toeleveranciers oogsten de voordelen van verkopen gegenereerd door lokale autofabrikanten en een win-win strategie van lange termijn partnerships. Dit alles geeft hen de financiële mogelijkheden om de opkomende landen te veroveren.


- Einde persbericht -

|Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van                   |
|kredietverzekeringen. Met ruim 5.500 medewerkers in 49 landen biedt   |
|Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan klanten die hun      |
|debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2006 een omzet van    |
|2.01 miljard euro geboekt.                                            |
|                                                                      |
|Euler Hermes, dochtermaatschappij van AGF en onderdeel van de Allianz |
|Group, is genoteerd aan Euronext Parijs. De groep en haar             |
|belangrijkste dochtermaatschappijen op het gebied van                 |
|kredietverzekeringen hebben een AA- rating van Standard & Poor's.     |
Contact:
|Perscontacten / Euler Hermes in      |                             |
|Nederland                            |                             |
|Leonie Rombout: +31 (0)73 688 96 65  |                             |
|Leonie.rombout@eulerhermes.com       |                             |

---- --