AutoRai

Citroën lanceert C4 Sedan in Zuid-Amerika

(4/19/2007)
Met de introductie van de sedanvariant van de C4 breidt Citroën het succesvolle C4-gamma in Zuid-Amerika verder uit. Op 19 april beleeft het model zijn Zuid-Amerikaanse primeur in de Citroën-fabriek Palomar in het Argentijnse Buenos Aires, waar de productie plaatsvindt. De Citroën C4 Sedan wordt sinds vorig jaar in China als C-Triomphe gebouwd. Sinds juni vorig jaar zijn er in China al meer dan 30.000 exemplaren van dit model verkocht. In Zuid-Amerika moet de C4 Sedan de marktpositie van Citroën verder versterken. De moderne en karakteristieke C4 Sedan voldoet perfect aan de behoeften van klanten in de automarkten op dit continent, waar Citroën het afgelopen jaar een snelle groei heeft kunnen noteren. Met name in de belangrijkste twee markten, Argentinië en Brazilië, doet Citroën het uitstekend. In 2006 verkocht het merk in Argentinië 15.000 autoâs - een groei van 30 procent ten opzichte van het voorgaande jaar â goed voor een marktaandeel van 3,6 procent. Ook in Brazilië groeide het marktaandeel van Citroën met 30 procent (35.000 verkochte autoâs) naar 1,9 procent.

Eigenzinnig en ruim
De eigenzinnig vormgegeven Citroën C4 Sedan biedt, net zoals alle C4-varianten, niet alleen enorm veel binnenruimte, maar ook innovatieve technologie, een uitstekende wegligging en tal van veiligheidsvoorzieningen. Met zijn afmetingen van 4,77 x 1,51 x 1,77 meter (lxbxh) en zijn dynamische uiterlijk heeft de C4 Sedan een uitstraling die past bij een hoger segment. Dankzij het herkenbare front, met de verchroomde double chevrons en boemerangvormige koplampen, het vloeiende silhouet, de scherp gesneden wielkasten, de hoge carrosserie en de imposante achteroverhang is de C4 Sedan visueel perfect in balans.

De forse buitenmaten en de wielbasis van 2,71 meter vertalen zich in een opmerkelijk ruim interieur, dat uniek is in deze klasse. De nieuwe sedan heeft een kofferruimte met maar liefst 513 liter inhoud, die gemakkelijk kan worden vergroot dankzij de in de verhouding 60:40 neerklapbare achterbankleuning. In het interieur bevinden zich bovendien tal van handige opbergvakken.

Veiligheid en motorisering
Zoals alle C4âs onderscheidt de Sedan zich door zijn uitmuntende ergonomie, gekenmerkt door de groepering van de belangrijkste bedieningselementen op en rond het stuurwiel met vaste kern. Enkele onderdelen van de standaarduitrusting zijn nieuw voor de Zuid-Amerikaanse markt, zoals cruise control met snelheidsbegrenzer en de parfumeur.

De C4 Sedan is standaard voorzien van ABS, remkrachtverdeler, remassistent en knipperlichten die automatisch inschakelen bij een noodstop. ESP is als optie leverbaar, afhankelijk van de gekozen uitvoering en motorisering. Standaard beschikt de C4 Sedan over front- en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, en gordijnairbags voor alle inzittenden.

De C4 Sedan is vanaf zijn introductie in Zuid-Amerika leverbaar met twee dieselmotoren (de 1.6 HDiF en de 2.0 HDi, beide met 110 pk) en, afhankelijk van het uitrustingsniveau en het land waarin de C4 Sedan wordt geleverd, met twee benzinemotoren (de 110 pk sterke 1.6i 16V en de 2.0i 16V met 143 pk). In Brazilië worden bovendien, in lijn met Citroëns sterke betrokkenheid bij de bescherming van het milieu, flex-fuel varianten van de C4 Sedan geleverd.

Groei
In Zuid-Amerika worden op dit moment de C3, Xsara Picasso, Berlingo en Jumper gebouwd, terwijl de C4 Coupé VTS, C5 en C6 er worden geïmporteerd. Door de C4 Sedan in Argentinië te bouwen consolideert Citroën zijn aanwezigheid in die belangrijke markt. Daarnaast completeert dit model het topsegment van het modelgamma, waardoor meer klanten kunnen worden gewonnen. Ondertussen groeit het dealernetwerk van Citroën in Argentinië snel. In 2005 waren er 51 vestigingen, een jaar later al 68; in 2007 zal het aantal Citroën-dealers doorgroeien naar 80. Alle dealervestigingen van Citroën zijn full-servicebedrijven, waar niet alleen nieuwe en gebruikte autoâs worden verkocht, maar waar klanten ook terecht kunnen voor reparatie en onderhoud, originele reserveonderdelen en accessoires en financiering.