KPMG


Fraudeur veelal mannelijke topmanager op leeftijd

19 april 2007

19|04|07 - Dit blijkt uit een analyse van 360 opdrachten die de forensische praktijk van KPMG bij ondernemingen heeft verricht.

Bedrijven die te maken hebben met fraude zien het delict voornamelijk gepleegd worden door oudere mannelijke werknemers die langer dan twee jaar in dienst zijn. Bovendien maakt de fraudeur in het algemeen deel uit van het hogere management of de raad van bestuur. In één op de vier fraudegevallen komt het delict binnen een jaar aan het licht. In de 70% van de gevallen wordt de dader pas tussen één en vijf jaar ontmaskerd.

Bij iets meer dan de helft van de fraudegevallen had de onderneming in kwestie van tevoren geen enkel vermoeden van de fraude, bij 21% van de gepleegde delicten was het management op de hoogte maar werden geen passende maatregelen genomen.

Dit blijkt uit een analyse van 360 opdrachten die de forensische praktijk van KPMG bij ondernemingen heeft verricht. Bij de helft van het aantal fraudes werd geen ruchtbaarheid gegeven aan het voorval en in slechts 15% van de delicten werd in beperkte mate gecommuniceerd naar een selectieve groep mensen, zoals de raad van bestuur, het audit committee, het hogere management en de betrokken afdeling.

Volgens Rens Rozekrans, partner bij KPMG Integrity & Investigation Services, baart vooral het grote aantal fraudeurs onder het management zorgen. Rozekrans: "Bijna 90% van de fraudeurs behoort tot het management en de helft daarvan tot het hogere management. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat KPMG vooral onderzoek doet naar zwaardere fraude gevallen en het management hierbij vaker betrokken is.

Opvallend is dat in één op de vijf vermoedens van fraude besloten wordt geen onderzoek uit te voeren. Hieruit blijkt dat fraude nog altijd een gevoelig onderwerp is. Ook blijken organisaties nog steeds moeite te hebben met de vraag hoe zij moeten reageren op een signaal van onregelmatigheden. Hoewel er bij veel bedrijven sprake is van meer transparantie, is het duidelijk dat organisaties niettemin worstelen met de communicatie tijdens en na fraudegevallen. Dit wordt veroorzaakt door enerzijds de bescherming van individuen en de reputatie van de organisatie en anderzijds de wens om van deze incidenten te leren en passende maatregelen te treffen.

Het motief voor het plegen van fraude blijkt veelal de gelegenheid die de organisatie biedt gecombineerd met een grote dosis hebzucht. Het management is in het algemeen in staat procedures te overrulen. Bovendien hebben potentiële fraudeurs snel door dat de interne beheersing op bepaalde plaatsen niet zo blijkt te werken als zou moeten."

De financiële schade die de bedrijven als gevolg van de fraudes leiden is aanzienlijk. Ruim 40% van de fraudegevallen levert de onderneming een verlies op van meer dan 1 miljoen euro en in 25% van de gevallen bedraagt de schade tussen 100.000 en 500.00 euro.

Rozekrans: "In slechts 16% van de gevallen zien de bedrijven iets van het geld terug. Er zou hen dan ook van alles aan gelegen moeten zijn fraude te voorkomen, te ontdekken en bij vermoedens op een passende manier te reageren. Het feit dat de fraudes vaak over een lange periode plaatsvinden bewijst dat controlesystemen te kort schieten. Uitsluitend hierop vertrouwen is wachten op een volgend incident en niet meer van deze tijd."

Klik hier voor het onderzoek 'KPMG Profile of a Fraudster Survey 2007'.
Voor meer informatie over KPMG Integrity & Investigation Services klik u hier.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.

© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.