Gemeente Bussum

Bloemetje voor eerste klant digitaal gemeenteloket Mevr.v. Loo-website.jpg

Wethouder Gouka, waarnemend portefeuillehouder
Dienstverleningsconcept, heeft afgelopen vrijdag een bloemetje overhandigd aan de eerste aanvrager bij het digitale gemeenteloket.

Mevrouw Van Loo vroeg vrijwel direct na het online gaan van het loket per 2 april jl., een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) aan.

In de praktijk ontvangen aanvragers de digitale producten per post. Nu maakte de gemeente Bussum hierop een uitzondering. Met een bloemetje in de handen overhandigde wethouder Gouka persoonlijk het uittreksel aan mevrouw Van Loo.

Via het gemeenteloket op www.bussum.nl kunnen producten en diensten van de gemeente Bussum 24 uur per dag en 7 dagen per week worden aangevraagd. Op dit moment kunnen inwoners van Bussum voor de volgende zaken bij het gemeenteloket terecht: vier soorten uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita), milieurapportages met bodeminformatie, kapvergunningen, aan- of afmelden van een hond, het opvragen van een taxi-pas, het bestellen van een rolstoel, het doorgeven van het verlies van een hondenpenning en het doorgeven van een verhuizing binnen de gemeente.

Via verschillende eenvoudige invulschermen wordt u door de aanvraag heen geleid, waarna u op een veilige manier kunt betalen met iDeal, een internetkassa. Daarna zet u uw digitale handtekening. Dit doet u via DigiD (digitale identiteit). Met dit landelijke systeem kan de gemeente Bussum uw identiteit nagaan en misbruik voorkomen.

De gemeente Bussum werkt aan de verbetering van de elektronische dienstverlening. De komende tijd zal het aanbod dan ook worden uitgebreid. Voor mensen zonder computer of internet blijft de dienstverlening hetzelfde; u kunt terecht bij de balies van de gemeente.