Bloemetje voor eerste klant digitaal gemeenteloket
Mevr.v. Loo-website.jpg
Wethouder Gouka, waarnemend portefeuillehouder
Dienstverleningsconcept, heeft afgelopen vrijdag een bloemetje
overhandigd aan de eerste aanvrager bij het digitale gemeenteloket.
Mevrouw Van Loo vroeg vrijwel direct na het online gaan van het loket
per 2 april jl., een uittreksel uit de gemeentelijke
basisadministratie (GBA) aan.
In de praktijk ontvangen aanvragers de digitale producten per post. Nu
maakte de gemeente Bussum hierop een uitzondering. Met een bloemetje
in de handen overhandigde wethouder Gouka persoonlijk het uittreksel
aan mevrouw Van Loo.
Via het gemeenteloket op www.bussum.nl kunnen producten en diensten
van de gemeente Bussum 24 uur per dag en 7 dagen per week worden
aangevraagd. Op dit moment kunnen inwoners van Bussum voor de volgende
zaken bij het gemeenteloket terecht: vier soorten uittreksels uit de
gemeentelijke basisadministratie (GBA), een bewijs van in leven zijn
(attestatie de vita), milieurapportages met bodeminformatie,
kapvergunningen, aan- of afmelden van een hond, het opvragen van een
taxi-pas, het bestellen van een rolstoel, het doorgeven van het
verlies van een hondenpenning en het doorgeven van een verhuizing
binnen de gemeente.
Via verschillende eenvoudige invulschermen wordt u door de aanvraag
heen geleid, waarna u op een veilige manier kunt betalen met iDeal,
een internetkassa. Daarna zet u uw digitale handtekening. Dit doet u
via DigiD (digitale identiteit). Met dit landelijke systeem kan de
gemeente Bussum uw identiteit nagaan en misbruik voorkomen.
De gemeente Bussum werkt aan de verbetering van de elektronische
dienstverlening. De komende tijd zal het aanbod dan ook worden
uitgebreid. Voor mensen zonder computer of internet blijft de
dienstverlening hetzelfde; u kunt terecht bij de balies van de
gemeente.
Gemeente Bussum