Uitspraak minister verbaast samenwerkingsverband enorm
Het samenwerkingsverband heeft met ontsteltenis kennis genomen van de
uitspraak van minister Eurlings op basis waarvan over het historisch
tracé tussen Budel en Weert 5 tot 7 treinen per dag zouden mogen gaan
rijden. Voorzitter Gerard IJff stelt dat tot nu toe steeds van
maximaal 10 treinen per week is uitgegaan en waarop ook de ontheffing
van de Flora en Faunawet en Natuurbeschermingswet is gebaseerd.
Overigens was het bestendig gebruik van deze spoorlijn tussen 1991 en
2004 één trein per week.
Hij vindt het verder onbegrijpelijk dat de uitspraak van de voorlopige
voorziening over de ontheffing van de Flora en faunawet en
natuurbeschermingswet volledig uit zijn verband wordt gerukt. De
Minister ziet het rijden over het genoemde deel van het historisch
tracé als legitimering om het goed nabuurschap met België te dienen.
Die uitspraak had immers alleen betrekking op het onderhoud en niet op
reactivering, zo stelt de voorzitter.
Bovendien laat de motie Hessels-Hofstra -op basis waarvan er pas
treinen mogen rijden nadat alle noodzakelijke voorzieningen zijn
getroffen- niets aan duidelijkheid te wensen over en heeft de minister
expliciet gezegd deze onverkort te zullen uitvoeren.
De reactie, houding en opstelling van de minister, die bekend staat
als iemand die daadkrachtig kan optreden voor de Europese belangen,
heeft hem ten zeerste verbaasd.
Zeker omdat de minister weigert proactief met Duitsland en België aan
tafel te gaan zitten om alternatieven te gaan bespreken die voor alle
drie de landen voordelen bied en een meerwaarde heeft. Het is hem
immers bekend dat in Duitsland het historisch tracé geen alternatief
meer is.
Het samenwerkingsverband ziet met belangstelling uit naar de
beantwoording van de vragen en het aansluitende plenaire debat in de
kamer.
Het samenwerkingsverband IJzeren Rijn bestaat uit de gemeenten
Cranendonck, Weert, Leudal, Roermond, Roerdalen, de Provincie Limburg,
de Kamer van Koophandel Noord- en Midden Limburg, de Milieufederatie
Limburg en Staatsbosbeheer.
Publicatiedatum: 19.04.2007 Bijgewerkt: 19.04.2007
Gemeente Roermond