Gemeente Leiden

Ruimte voor Nieuw Beleid; Meer samen doen met partners in stad en regio

De stad Leiden vraagt van de gemeente betere en snellere dienstverlening, meer invloed op plannen en meer voortgang rond de uitvoering van projecten in de stad. Hierbij geldt afspraak is afspraak. Het College van Burgemeester en Wethouders wil aan die vraag voldoen door fors te investeren in de stad en in de professionaliteit van de gemeentelijke organisatie. Dat is kort samengevat de kern van Ruimte voor Nieuw Beleid. Het college kiest in de operatie 'Ruimte voor Nieuw Beleid' voor twee sporen: . de gemeente in de rol van regisseur
. het creëren van financiële ruimte

Spoor 1: de regisseursrol
Op grond van een heroriëntatie op de rol van de gemeente is het college tot de conclusie gekomen dat een gemeente die de rol van "regisseur" als hoofdaccent kiest en zich als zodanig meer richt op het initiëren van gewenste ontwikkelingen en het mobiliseren van krachten in de samenleving, beter in staat is de maatschappelijk beoogde effecten te realiseren. De keuze voor de regisserende gemeente is leidraad geweest voor de operatie 'Ruimte voor Nieuw Beleid'. Kiezen voor deze rol betekent een ander type gemeentelijke organisatie, een organisatie die kleiner en kwalitatief hoogwaardig is. De keuze betekent ook dat delen van de organisatie verzelfstandigd of uitbesteed worden. Een aantal voorbeelden van de voornemens van het college zijn: . de DZB (sociale werkvoorziening) wordt in 2011 een gemeenschappelijke regeling in de schaal Holland-Rijnland / Rijnstreek; . het deel uitvoering van de Dienst Sociale Zaken zal de huidige samenwerking ,met Leiderdorp uitbreiden naar andere buurgemeenten in de Leidse regio, zo spoedig mogelijk in een gemeenschappelijke regeling; . grote delen van de Dienst Milieu & Beheer die het beheer van de openbare ruimte verzorgen zullen in een overheids nv worden ondergebracht; . het openbaar onderwijs binnen de stad Leiden zal met ingang van het schooljaar 2008/2009 worden ondergebracht in een stichting. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar verzelfstandiging of uitbesteding van de diverse culturele instellingen zoals de Leidse Schouwburg, het stedelijk museum De Lakenhal en Molen de Valk. Het college is zich sterk bewust van haar werkgeverschap en heeft uitdrukkelijk besloten dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen tijdens de hele reorganisatie, het college heeft een werkgarantie binnen of buiten de gemeente gegeven. Voor het flankerend personeelsbeleid wordt de komende jaren een bedrag van E 5 miljoen euro uitgetrokken. Daarnaast zal het opleidingsbudget vanaf 2009 structureel verhoogd worden met E 0,5 miljoen omdat het college zich er van bewust is dat de keuze voor de regierol ook een andere invulling van het werk met zich meebrengt.

Spoor 2: het creëren van financiële ruimte
Bij de aanbieding van het uitvoeringsprogramma behorend bij het collegeprogramma 'Met hart en hand'; heeft het college maatregelen van structurele aard aangekondigd om invulling te kunnen geven aan de vastgestelde politieke prioriteiten. Het college-programma kende nog een ongedekt deel, oplopend van E 5 miljoen in 2008 tot E 7,5 miljoen in 2011. De opdracht voor de operatie 'Ruimte voor Nieuw Beleid' was het creëren van ruimte voor dit deel van het collegeprogramma. Na de discussies met de gemeenteraad in december 2006 en januari jl. is de opdracht verbreed. Naast een financieel sluitend meerjarenbeeld, is ingezet op een gemeente die flexibel en meer slagvaardig kan opereren en bij de realisatie van haar doelen maximaal gebruik maakt van de kracht en de verantwoordelijkheid van de burger en bestuurlijke en maatschappelijke partners.

Naast de ruimte die gevonden moest worden bleek dat er door vele oorzaken extra tekorten dreigden in de komende jaren (van E 6,3 miljoen in 2008 tot E 3,7 miljoen in 2011). Het college heeft gemeend dat er nu fors ingegrepen moest worden om daarmee duidelijkheid naar de toekomst te krijgen. Enkele oorzaken voor de dreigende extra tekorten zijn: de dalende algemene uitkering die Leiden ontvangt van het Rijk (Leiden krimpt qua inwonertal en verliest relatief haar regiofunctie), een aanpassing van de indexering van de salarissen van het gemeentelijk personeel, de kosten voor de brandweer als gevolg van de uitspraak van de rechtbank Den Haag (Arbeidstijdenwet en FLO) en de afnemende compensatie van de kosten die de Wet Werk en Bijstand met zich meebrengen. In totaal moest er voor de periode 2008 - 2011 structureel jaarlijks E 12 miljoen worden gevonden.

De financiële oplossingen
Het college heeft de oplossingen voor het dreigende tekort gevonden in vier richtingen waarvan twee rechtstreeks voortkomen uit de keuze voor de regierol. Als diverse taken niet of minder worden uitgevoerd dan nu het geval is dan levert dat elk jaar een kleine E 4 miljoen op; door taken in een regierol uit te voeren wordt een financiële ruimte gecreëerd, oplopend in tot E 1.9 miljoen in 2011. Daarnaast wordt door tal van andere maatregelen nog E 5.8 miljoen in 2008 tot E 6,4 miljoen bespaard. Voorbeelden daarvan zijn de jaarlijkse aanpassing van de WOZ taxatie, een reductie van 25 functies op de beleidscapaciteit van de gemeente en door wegvallende taken, een taakstellende bezuiniging op huisvestingskosten en inkoop van de gemeente en de 5% bestandsdaling van mensen die gebruik maken van de WWB zoals vastgelegd in de Re-integratievisie 'Investeren in mensen'.

Nadere informatie:
Eric Seugling, Bureau Communicatie gemeente Leiden, (071) 516 5118 of 06 52443167

De notitie Ruimte voor Nieuw Beleid en alle daarbij behorende stukken zijn opvraagbaar bij bureau communicatie.

---- --