abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
19 april 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL/07.006546 -
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u, mede namens de Minister van Defensie en de Minister van Justitie,
de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden De Krom, Boekesteijn en
Teeven (allen VVD) over wachttijden op Schiphol.
Antwoorden op de vragen van de leden De Krom, Boekestijn en Teeven over
wachttijden op Schiphol (ingezonden 1 maart 2007, kenmerk 2060708450)
1.
Kent u het artikel "Schiphol zwijgt over rijen"1?
1.
Ja.
2.
Is het waar dat de wachttijden op Schiphol bij de paspoortcontrole de afgelopen
maanden drastisch zijn toegenomen? Zo ja, met welk percentage?
1 De Telegraaf, 27 februari 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL/07.006546
3.
Kunt u aangeven wat de gemiddelde wachttijden op Schiphol de afgelopen jaren
waren? Kunt u aangeven wat de wachttijden op piekmomenten waren?
4.
Kunt u aangeven wat de maximale wachttijd is die de Marechaussee nastreeft? Kunt u
aangeven waarop deze norm is gebaseerd? Kunt u aangeven of deze normen ook
worden gehaald? Zo neen, waarom niet?
2,3,4
Op 6 maart 2002 zijn door de betrokken bewindslieden en de directie van Schiphol
afspraken gemaakt over de maximum wachttijden voor de paspoortcontroles op
Schiphol. Daarbij is overeengekomen dat 95% van alle passagiers op Schiphol bij
aankomst maximaal 10 minuten mag wachten en bij vertrek en transfer maximaal 6
minuten mag wachten in de rij voor de paspoortcontrole. Dit is de zogenaamde 10-6-
6-norm. Die norm is gebaseerd op een door Anderson, Elffers & Felix uitgevoerd
onderzoek waarin destijds vier scenario's zijn doorgerekend (met vier verschillende
combinaties van wachtrijen) op basis waarvan uiteindelijk een keuze is gemaakt voor
de norm 10-6-6. Voor alle partijen zou de keuze voor die norm destijds de meest
optimale situatie opleveren die op dat moment (financieel) haalbaar was.
Regelmatig wordt door een onafhankelijk marktonderzoeksbureau gemeten of aan
deze afgesproken norm wordt voldaan.
Er wordt niet gemeten wat de gemiddelde wachttijden zijn. Er wordt alleen
steekproefsgewijs gemeten in hoeveel procent van de gevallen passagiers niet langer
hoeven te wachten dan de 10-6-6 norm.
De resultaten over de eerste maanden van 2007 zijn op dit moment nog niet bekend.
De resultaten van 2006 laten ten opzichte van 2005 zien dat de prestaties bij de
aankomstbalies gelijk zijn gebleven (98 %), terwijl het percentage passagiers waarbij
bij vertrek en transfer de afgesproken norm gehaald is, sterk is gestegen (van 82 %
naar 93 %).
5.
Kunt u aangeven hoe deze wachttijden op Schiphol zich verhouden tot de andere
grote luchthavens in Europa en in Singapore?
5.
In 2004/2005 is in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal
Europese landen een vergelijkend onderzoek uitgevoerd, naar de invloed van
overheidsregels op het gebied van veiligheid en grensbewaking. De paspoortcontroles
vielen onder een deelonderzoek met betrekking tot grensbewaking. Het vergelijkend
onderzoek heeft echter geen inzichten opgeleverd over de feitelijke of gemiddelde
wachttijden op de luchthavens van Frankfurt, München, Madrid, Parijs (Charles de
Gaulle en Orly) en Londen (Heathrow en Gatwick).
---
DGTL/07.006546
Wel kwam uit het onderzoek naar voren dat er ten aanzien van die luchthavens geen
normen zijn afgesproken over maximale wachttijden, met uitzondering van de
genoemde Londense luchthavens. Voor de luchthavens Heathrow en Gatwick zijn wel
normen afgesproken maar die zijn minder strikt dan de normen die voor Schiphol
gelden, namelijk: een maximale wachttijd van 45 minuten voor 100% van de niet-EU-
passagiers, van 30 minuten voor 90% van de niet-EU-passagiers en geen normen voor
EU-passagiers. De bevindingen van het vergelijkende onderzoek hebben betrekking op
de situatie in 2004.
6.
Kunt u aangeven wie de kosten voor de inzet van de Marechaussee draagt? Kunt u
aangeven om welk bedrag het momenteel gaat?
6.
De Minister van Defensie is beheerder van de KMar. De financiële middelen van de
Marechaussee zijn opgenomen in de begroting van Defensie. Voor 2007 bedraagt dit
356,4 miljoen euro.
7.
Kunt u aangeven of er sprake is van onderbezetting bij de Marechaussee, district
Schiphol? Zo ja, wat bent u van plan om hieraan te doen? Zo neen, waarom niet?
7.
Ja, er is sprake van een personele onderbezetting bij het district KMar Schiphol. Deze
onderbezetting heeft onder andere als oorzaak de voortdurende groei van het aantal
passagiers op de luchthaven Schiphol. Met de voorjaarsnota 2006 zijn de zogenaamde
"Herben" middelen toegevoegd. Hierin zijn onder andere extra middelen voor de
grensbewaking op Schiphol als gevolg van de autonome groei van de luchthaven
toegekend. De daaraan gekoppelde personele bezetting wordt dit jaar met voorrang
gevuld, zodat naar verwachting geen sprake meer zal zijn van onderbezetting".
8.
Kunt u aangeven of u middelen wilt vrijmaken om de capaciteit van de Marechaussee
op Schiphol te vergroten om deze wachttijden terug te brengen? Zo neen, waarom
niet?
8.
Zie het antwoord op vraag 7.
---
DGTL/07.006546
9
Welke overige maatregelen overweegt u om deze wachttijden terug te brengen?
9.
De minister van Justitie onderzoekt thans samen met de luchtvaartsector of binnen de
bestaande wettelijke kaders praktische maatregelen kunnen worden genomen die de
doorstroom van passagiers bij de grensfilters verder kunnen optimaliseren. Op basis
van de resultaten van dat onderzoek zullen concrete voorstellen voor maatregelen
worden gedaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat