KPMG


Minder profijt aandeelhouders bij overnames

19 april 2007

19|04|07 - Onderzoek naar transacties die in 2002 en 2003 plaatsvonden, wijst uit dat in 43% van de overnames met een waarde van meer dan USD 100 de koper meer betaalde dan nodig was. Als gevolg hiervan zorgde slechts 31% van de transacties ervoor dat de aandeelhouder er beter van werd.

Ondernemingen en private equity huizen geven steeds meer geld uit aan een overname. De bedrijven gaan bij een acquisitie veelal uit van het realiseren van een aantal synergievoordelen en efficiëntie verbeteringen en worden onder druk van het biedingproces steeds vaker gedwongen deze te verrekenen in de overnameprijs.

Uit onderzoek van KPMG naar de transacties die in 2002 en 2003 plaatsvonden blijkt dat in 43% van de overnames met een waarde van meer dan 100 miljoen dollar de koper een hogere prijs voor de onderneming betaalde dan nodig was. Als gevolg hiervan zorgde slechts 31% van de transacties ervoor dat de aandeelhouder er beter van werd. Bij 43% van de transacties had de aandeelhouder er voordeel noch nadeel van. Iets meer dan 25% zorgde er zelfs voor dat de aandeelhouder op geen enkele wijze profiteerde van de transactie.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt overigens dat de ondernemingen en private equity huizen zelf veel positiever zijn over het succes van de transactie. Ruim 90% van de bedrijven vindt dat de aandeelhouder er uiteindelijk beter van geworden is. "Het creëren van waarde voor de aandeelhouder legt een enorme druk op de bedrijven om de geplande voordelen van de transactie te realiseren", constateert Rene Vader van KPMG Transaction Services. "Hoewel het behalen van meerwaarde op termijn voorop staat, worden deze synergievoordelen door bijna tweederde van de bedrijven uiteindelijk niet volledig gerealiseerd.

Vader: "Bij veel van de bedrijven ontbreekt een gedegen analyse van de voordelen die men wil bereiken. Uit het onderzoek blijkt dat niet meer dan één op de vijf kopers een plan kent waarin de beoogde voordelen nauwkeurig en gedetailleerd zijn vastgelegd. De overige bedrijven maken een ruwe schatting of laten dit zelfs geheel achterwege. Van de ondermeningen die uiteindelijk met de transactie waarde aan het bedrijf toevoegden, was meer dan de helft ook succesvol in het volledig realiseren van de vooraf geplande voordelen."

Volgens Vader blijkt uit het onderzoek overduidelijk dat veel bedrijven moeite hebben om in de fase na de transactie controle te krijgen over de overgenomen onderneming en de vooraf ingeschatte waarde daadwerkelijk te realiseren.

Vader: "Afgezien van het feit dat een groot aantal bedrijven te maken heeft met een wettelijke termijn van drie maanden na de transactie, duurt het vaak nog gemiddeld negen maanden voordat de bedrijven het gevoel hebben dat ze controle hebben over de overgenomen onderneming. Dit komt vooral door aanpassing aan de regelgeving en het harmoniseren van de verslaggevingregels.

Slechts 60% van de ondernemingen heeft voor de ondertekening van het uiteindelijke contract een plan klaar waarin staat hoe het na de transactie verder moet. Private equity huizen starten deze post deal planning vrijwel altijd voor het sluiten van de deal. De voordelen hiervan liggen vooral in het beperken van het risico van klantenverlies, het snel realiseren van de beoogde voordelen van de transactie en gedegen aandacht voor interne en externe communicatie.

Daarnaast biedt planning vooraf de bedrijven de gelegenheid mogelijke obstakels in een vroeg stadium te identificeren. Van de onderzochte bedrijven geeft 63% aan bij een voorgenomen transactie te hebben afgehaakt door vooraf geïdentificeerde beren op de weg."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.

© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.