Vereniging Milieudefensie

Persbericht

'Soms ligt de oplossing voor de hand...' Milieudefensie parodieert reclamecampagne Shell

Amsterdam, 19 april 2007 ­ Vandaag start Milieudefensie een campagne met radiospotjes en advertenties in landelijke dagbladen, gericht op Shell. De spotjes en advertenties parodiëren de nieuwste Shell-reclames waarmee de oliemaatschappij een milieuvriendelijk imago probeert te verwerven. Met de advertenties vraagt Milieudefensie aandacht voor de problemen die Shell veroorzaakt in Nigeria. In dit Afrikaanse land vervuilt Shell al decennialang de grond met lekkende olieleidingen en de lucht met giftige gassen.

Campagneleider Anne van Schaik (momenteel in Nigeria aanwezig om te spreken met getroffenen): 'Shell profileert zich met haar campagne als een creatieve en duurzame oplosser van energieproblemen. Wij willen Shell met deze campagne aanmoedigen dit in daden om te zetten door haar problemen in Nigeria op te lossen. Stop direct met het affakkelen van gas, ruim de milieuschade veroorzaakt door olielekkages op en compenseer de lokale bevolking in de Nigerdelta voor de geleden schade.'

Olielekkages en het affakkelen van gas veroorzaken al decennialang grote problemen voor de mensen en het milieu in de Nigerdelta: gezondheidsklachten, vervuild drinkwater en landbouwgronden, verwoeste tropische bossen en een grote bijdrage aan het broeikaseffect. Shell is de grootste buitenlandse oliemaatschappij in Nigeria. Toch blijft de oliemultinational het oplossen van deze problemen uitstellen.

De radiospotjes en advertenties zijn een persiflage op de televisiespot die Shell sinds februari 2007 uitzendt. Hierin komt ingenieur Jaap van Ballegooijen op een briljant idee voor een probleem in Azie, dankzij zijn milkshake drinkende puberzoon Max. Milieudefensie voert ook Jaap en Max op in haar uitingen en laat ze een oplossing bedenken voor de situatie in Nigeria. Luisteraars en lezers worden opgeroepen om het idee van Jaap te ondersteunen door en de oproep aan Shell op de website van Milieudefensie te ondertekenen.

De mediacampagne loopt tot aan de aandeelhoudersvergadering van Shell op 15 mei. De radiospotjes zijn te beluisteren op Radio 1 en 2 en op de website van Milieudefensie. De advertenties verschijnen in de Volkskrant en de Pers.

Milieudefensie over Shell in Nigeria, afgelopen twee jaar 19 april 2007 Milieudefensie lanceert persiflagecampagne over Shell in Nigeria. maart 2007 5000 mensen sturen oproep aan Shellbaas Jeroen van der Veer.
1 feb. 2007 Rapport 'Shell use your profit to clean up your mess'. Paginagrote advertenties in Nederlandse en Engelse kranten op dag bekendmaking jaarwinst Shell. 12 mei 2006 Milieuorganisaties protesteren bij aandeelhoudersvergadering Shell. 11 april 2006 Rechtbank Nigeria: Shell stop met affakkelen gas. Shell gaat toch door. 7 nov. 2005 Actie bij hoofdkantoor Shell op tiende sterfdag schrijver Ken Saro Wiwa. 27 juni 2005 Actie gedupeerden Shell bij aandeelhoudersvergadering. Publicatie rapport 'Lessons not learnt. The other Shell report.'