Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 19 april 2007

Bedrijfstransformatie wezenlijk onderdeel van management Dit zegt 86% van de Europese Senior Executives

Volgens een onderzoek onder leidinggevenden van toonaangevende bedrijven*, waarvan de resultaten deze week door Capgemini Consulting en de Economist Intelligence Unit bekend zijn gemaakt, hebben West-Europese ondernemingen in de afgelopen drie jaar gemiddeld 7 grote transformatieprogramma's opgestart. Van deze projecten is 44% gestart als reactie op de toenemende internationale concurrentie, 34% als reactie op de grotere concurrentie in de binnenlandse markten, en 34% is het gevolg van samenvoeging van bedrijven. Hoewel 86% van de ondervraagden van mening is dat deze bedrijfstransformaties nu een wezenlijke taak voor het management vormen, zegt slechts 30% hier echt goed in te zijn.

De transformatieprojecten zijn over het algemeen gericht op kostenvermindering als gevolg van nieuwe schaalvoordelen op internationaal niveau en, steeds meer, op het realiseren van groei door iedere gelegenheid aan te grijpen die door opkomende markten geboden wordt. Wat ook het doel was van de transformatie - de omzet vergroten of de winstgevendheid verbeteren -, het onderzoek toont aan dat de economische globalisering in hoge mate bijdraagt aan het aantal en de inhoud van deze transformatieprogramma's.

Uit het onderzoek blijkt dat er twee belangrijke vormen van transformatie bestaan: · Fundamentele veranderingen die in minder dan twee jaar tijd een aanzienlijk effect op de resultaten hebben, zoals fusies (57%), outsourcing en offshoring (53%), restructuring (46%) en strategische veranderingen (46%). Bij deze programma's zijn externe spelers betrokken en ze leiden tot een ingrijpende transformatie binnen de organisatie; · Programma's die indirect waarde genereren, zoals waardeketenoptimalisatie (33%), bedrijfsbrede resultaatverbeteringen (44%) en het herontwerpen van informatiesystemen (54%). Deze programma's vereisen gedurende een langere periode de toewijding van een groot aantal interne spelers.

Sonia Artinian, Directeur van de "Transformation University"** van Capgemini Consulting, verklaart: "Het feit dat een groot aantal programma's tegelijkertijd geïmplementeerd wordt, houdt in dat iedere manager een veranderaar is en de nieuwe vaardigheden en de nieuwe manier van werken uitstekend moet beheersen om samen met zijn of haar teamleden ingrijpende veranderingen op touw te kunnen zetten, te leiden en te realiseren. Bovendien moeten deze sleutelfiguren, omdat ze voor veel projecten gevraagd worden, dit ook steeds sneller leren doen, waarbij ze steeds meer werk uit handen moeten geven aan hun medewerkers."

Senior executives zijn niet tevreden over de resultaten van hun transformatieprogramma's Onvoldoende grip op de resultaten en gebrekkige projectleiding worden gezien als de belangrijkste oorzaken voor het falen van de programma's. Maar liefst 46% van de leidinggevenden noemt het niet behalen van de oorspronkelijke doelstellingen van een project als een belangrijke factor, en 41% het onvermogen goede ondersteuning van werknemers te verkrijgen. De meerderheid van de ondervraagden geeft aan dat ze de aanpak van de cruciale implementatiefase van hun programma's moeilijk vinden: · 70% van de ondervraagde leidinggevenden is ontevreden over het overbrengen van de doelstellingen aan de medewerkers; 75% is ontevreden over training, toewijding en people management · 73% vindt van zichzelf dat hij/zij moeite heeft zich aan deadlines te houden · 70% vindt dat hij/zij het succes van het programma niet goed kan evalueren

Jean-François Lendais, Vice President van de Transformation Consulting Unit van Capgemini Consulting zegt hierover: "Deze feedback bevestigt een aantal fundamentele principes: een bedrijfstransformatie is succesvol wanneer de resultaten werkelijk in de boekhouding van de onderneming terug te zien zijn en wanneer de werkwijze ingrijpend veranderd is - dat is het enige bewijs van duurzame verandering."

Globalisering veroorzaakt niet alleen continue en snelle verandering, het maakt de transformaties ook complexer. Zo wordt gemiddeld slechts een derde van de omzet die door de 40 grootste Franse ondernemingen gerealiseerd wordt, in Frankrijk zelf gegenereerd. Bij grootscheepse transformaties zijn dan ook in het algemeen verschillende landen met verschillende talen, culturen en managementstijlen betrokken, waardoor de implementatie van veranderingen alleen maar complexer wordt.

Voor een succesvol transformatieprogramma is betrokkenheid nodig Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in de eerste projectontwikkelingsstadia goed presteren: twee derde van de ondervraagde leidinggevenden zegt dat hij/zij goed presteert op het gebied van het vaststellen van de noodzaak van verandering, het stellen van doelen en het overtuigen van de aandeelhouders. Ze besteden dan ook veel aandacht aan vooronderzoek wanneer ze een omvangrijk transformatieproject moeten verantwoorden.

Ze hebben er echter moeite mee om de vaart er gedurende het hele transformatieproces in te houden. Krachtig leiderschap en continue ondersteuning van het senior management worden dan ook gezien als belangrijke instrumenten om een project te doen slagen (65%), gevolgd door overeenstemming met de bedrijfsstrategie (42%) en de betrokkenheid van de medewerkers (32%).

De ondervraagden zeggen unaniem dat het senior management de medewerkers continu moet wijzen op het belang van het transformatieproces voor het succes van de onderneming en dat het management regelmatig blijk moet geven van zijn betrokkenheid bij dit succes.

EINDE PERSBERICHT


* "Trends in business Transformation" is een door Capgemini Consulting vervaardigd whitepaper dat in samenwerking met de Economist Intelligence Unit geschreven is. De meeste bijdragen hierin komen van Paul Tyrrell en het is uitgegeven door Rob Mitchell. De bevindingen zijn gebaseerd op twee soorten onderzoek:
- De Economist Intelligence Unit voerde een online onderzoek uit onder 125 senior executives in West-Europa die werkzaam zijn bij ondernemingen met een jaaromzet van minstens 500 miljoen dollar (393 miljoen euro). De helft van de ondervraagden was C-level executive. De groep ondervraagden bestond uit leidinggevenden uit de primaire, secondaire en tertiaire sector. Financial services was het best vertegenwoordigd (19% van de respondenten), gevolgd door manufacturing (17%) en IT & Technologie (11%).
- Capgemini ondervroeg tevens 15 senior executives uit verschillende bedrijfstakken om hun visie te horen. Het doel van dit onderzoek was het identificeren van trends in bedrijfstransformatie, te kijken welke lessen deze leidinggevenden getrokken hebben uit hun ervaring met transformatieprojecten en om te weten te komen hoe ze bepaalde uitdagingen met betrekking tot transformatie in hun onderneming aangepakt hebben.


* * "Transformation University"
De in 2006 opgerichte Transformation University van Capgemini Consulting biedt trainingsprogramma's op maat voor leidinggevenden en managers. De programma's zijn in hechte samenwerking met onze klanten ontworpen en zijn gebaseerd op een innovatieve leermethode. Ze zijn erop gericht managers te leren hoe ze hun transformatieprojecten met meer succes kunnen uitvoeren en betere en duurzame resultaten kunnen leveren.

Over de Economist Intelligence Unit
De Economist Intelligence Unit is de bedrijfsinformatietak van de Economist Group, de uitgever van The Economist. Met het wereldwijde netwerk van 700 analisten evalueert en voorspelt EIU de politieke, economische en zakelijke omstandigheden in bijna 200 landen. Als toonaangevende leverancier van landeninformatie, helpt EIU managers bij het nemen van betere beslissingen door op tijd betrouwbare en objectieve analyses te leveren van wereldwijde markttrends en bedrijfsstrategieën. Kijk voor meer informatie op www.eiu.com

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com