Ingezonden persbericht



---


E 5,2 miljard omzet vanuit de luie stoel
Nederland koopt massaal via de telefoon

Uit onderzoek verricht door het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM) blijkt dat Nederlandse consumenten jaarlijks voor 5,2 miljard Euro (in 2005) aan producten via de telefoon kopen. Dit is aanzienlijk meer dan de aankopen die via het internet worden gedaan. Per gezin wordt er voor circa 720 euro per jaar via de telefoon gekocht. Het is daarmee één van de meest populaire verkoop-/koopkanalen geworden naast het traditionele 'winkelen'. De verkopen worden zowel gedaan doordat bedrijven mensen actief bellen als wel dat mensen zelf via de telefoon reageren op bijvoorbeeld aanbiedingen in advertenties. Gemak en snelheid zijn de meest genoemde redenen waarom mensen liever vanuit hun luie stoel producten per telefoon bestellen dan zelf op pad te gaan.

De callcenter branche, waarin 110.000 mensen werkzaam zijn, heeft EIM opdracht gegeven om uit te zoeken wat de economische en maatschappelijke waarde van de branche is voor Nederland. De cijfers in het onderzoek wijzen uit dat de branche in de afgelopen drie jaar een groei heeft doorgemaakt van gemiddeld 10% per jaar. De branche verwacht dat de consumenten in de komende twee jaar zo'n 12-14% per jaar méér zullen gaan kopen via de telefoon. De branche voorziet daarnaast een groei in werkgelegenheid van zo'n 13.000 banen voor de komende twee jaar. Verkoop via de telefoon heeft naast gemak en snelheid tevens als voordeel, dat het een uiterst duurzame wijze van kopen en verkopen is: mensen hoeven minder de deur uit, er wordt minder papier gebruikt en er vinden minder verkeersbewegingen plaats.

Branche vraagt kamerleden om grotere politieke bemoeienis, maar dan wel de goede! WGCC en VCN stellen dat de politiek zich meer met de sector zou mogen bemoeien. Dat gebeurt al wel op grote schaal, maar dan gaat het meestal eenzijdig over wachttijden of irritatie over telefonische verkoop. De politieke belangstelling mag echter ook wel eens gericht zijn op de positieve rol die callcenters spelen in het maatschappelijk verkeer, aldus WGCC en VCN vandaag bij de aanbieding van het EIM-rapport aan de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken. Deze sector is nog bij uitstek een arbeidsintensieve industrie, waarin allochtonen, herintreders, vrouwen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten relatief gemakkelijk aan het werk komen. De groei van deze markt mag derhalve best gestimuleerd worden. Zeker ook omdat contactcenters voor bedrijven en overheden het communicatiekanaal van de toekomst zijn, vooral wanneer spraak, dataverkeer en beeld verder geïntegreerd gaan worden. Tenslotte wijzen de brancheorganisaties op de opmerkingen van het EIM inzake de maatschappelijke relevantie van callcenters. Callcenters verkleinen de afstand tussen bedrijfsleven en consument en vergroten diens informatierijkdom. En telefonische verkoop maakt het bij uitstek mogelijk nieuwe markten open te breken en draagt daarmee bij aan de liberalisering van die markten, aldus EIM.