Reclame Code Commissie tikt www.wijnvoordeel.nl op de vingers


RUINERWOLD, 20070419 -- De Reclame Code Commissie heeft uitspraak gedaan inzake de spraakmakende klacht van STAP (Stichting Alcoholpreventie) tegen de website www.wijnvoordeel.nl. In de uitspraak van de Reclame Code Commissie beveelt zij Wijnvoordeel om niet meer te adverteren met aanbiedingen 50% onder de normale verkoopwaarde. In een reactie geeft Ren? Tulner van Wijnvoordeel aan: "Wij vinden de uitspraak bijzonder teleurstellend. Het verkopen van wijn via internet geeft de mogelijkheid om spectaculaire prijsvoordelen te realiseren voor de consument. Het is niet uit te leggen dat Wijnvoordeel dit voordeel niet kenbaar mag maken middels reclame".

In de aanklacht schrijft directeur Ir. W. E. van Dalen van STAP: "Hierbij dient STAP een klacht in tegen de website www.wijnvoordeel.nl waarop meerdere soorten wijn tegen stuntprijzen worden aangeboden". STAP is van mening dat Wijnvoordeel adverteert met scherpe wijnaanbiedingen waarbij de wijn meer dan 50% onder de normale verkoopwaarde wordt verkocht. Hierdoor is STAP van mening dat de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank wordt geschonden.

In een reactie geeft Ren? Tulner van Wijnvoordeel aan: "Het is inderdaad mogelijk dat wij bepaalde soorten wijn meer dan 50% onder de marktwaarde aanbieden". Door het ontbreken van winkels, vertegenwoordigers, distributiecentra, proeflokalen, dure advertenties en wijnreizen heeft Wijnvoordeel de laagst mogelijke organisatorische kosten. Daarnaast kan Wijnvoordeel - door de explosieve groei van de laatste jaren - wijn op zeer grote schaal inkopen.

Er wordt op dit moment door Wijnvoordeel onderzocht of het zinvol is om in beroep te gaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie. "Wat wel zeker is: de prijzen gaan in ieder geval niet omhoog!"