Dutchview


Adobe Player voor offline kijken van video

20 april 2007

San Francisco - Adobe Systems Inc. presenteerde afgelopen zondag op de National Association of Broadcasters (NAB) in Las Vegas nieuwe software, waarmee consumenten video's zowel online als offline kunnen afspelen. Een ontwikkeling die de negatieve discussie rondom video-sharing mogelijk zal kunnen veranderen. Adobe Video Player bouwt voort op de Flash Player, de dominante technologie die wordt gebruikt voor het streamen van online video's door sites als YouTube, MySpace, MSN en Yahoo Video. Volgens Adobe zal de video player in de komende maanden beschikbaar worden voor de consument.

Analisten bestempelen de nieuwe Adobe Video Player als een technologische doorbraak die het voor consumenten mogelijk maakt om video te downloaden en over te zetten van het internet naar mobiele telefoons, terwijl het voor programmeurs mogelijk is reclame mee te sturen en het consumentengebruik te monitoren. Concurrerende video players, zoals Windows Media Player van Microsoft Corp. QuickTime van Apple Inc. en RealPlayer van Realnetworks Inc., beschikken allen niet over deze offline monitor mogelijkheid.

Reclame

"Adobe biedt bedrijven als eerste de mogelijkheid video content te ontsluiten, waarbij ze er van verzekerd zijn dat reclame wordt meegestuurd" aldus Forrester Research analist James McQuivey. "Mediabedrijven kicken echt op controle" stelt hij. Vanwege hun angst voor piraterij, zijn veel mediabedrijven huiverig voor het ontsluiten van hun TV, film en video programma's op het internet. Afgelopen maand, klaagde mediaconglomeraat Viacom Inc. Google aan voor een miljard dollar omdat haar video-sharing website YouTube erin zou zijn gefaald de piraterij van MTV, South Park en andere populaire Viacom televisieprogramma's te verhinderen.

De Adobe Video Player zou de spanning kunnen temperen door consumenten enerzijds een comfortabele manier van kijken te bieden en zelfs, in bepaalde gevallen, de video content aan te passen. Terwijl media eigenaren anderzijds worden verzekerd van ultieme controle over waar de video uiteindelijk terecht komt. "De consument denkt: ik heb mijn media content gekocht, het is van mij en ik zou het op elk apparaat moeten kunnen overzetten. Adobe's video player werkt volgens deze manier van denken, door de consument de vrijheid te geven om de content altijd overal mee naartoe te nemen.

Open standaard
Adobe zegt voor de Adobe Video Player te zijn uitgegaan van een combinatie van bekende, vrij toegankelijke technologieën en zal de software gratis distribueren, via dezelfde virale strategie die Adobe's Flash en Acrobat tot de populairste manier van video kijken of documenten lezen heeft gemaakt.

Het is gebaseerd op open standaarden voor het gezamenlijk gebruik van content, het synchroniseren van multimedia en het monitoren van reclame. Consumenten die het stoort dat ze kunnen worden gevolgd in hun consumptiegedrag hebben de optie om deze controle te blokkeren.

En omdat Adobe al hoofdleverancier van de belangrijkste generatie videoweergave- en bewerkingstools is, heeft het bedrijf geen last van het klassieke `kip en ei probleem' dat de adoptie van de meeste internettechnologieën vertraagd (zullen consumenten de video player gebruiken voordat de mediamakers het omarmen?).

Adobe Media Player biedt hoge kwaliteit Flash video, full-screen afspelen en de mogelijkheid dit offline te doen, zoals bijvoorbeeld in het vliegtuig. Kijkers kunnen tevens zoeken naar shows of hun beoordelingen over shows met anderen delen en automatisch de nieuwste aflevering van een show downloaden.

Volgens Mark Randall, hoofd strategie voor dynamische media, werkt Adobe samen met een groot aantal mediabedrijven en zullen er de komende maanden verschillende partnerships worden aangekondigd. De Adobe Video Player biedt niet alleen mediabedrijven, maar ook onafhankelijke video producers, podcasters en home video makers, een manier om veilige advertentie-ondersteunde video aan te bieden. Adobe, uit San Jose, California, plande de aankondiging voor de start van de NAB, een belangrijk bedrijvenevenement, dat afgelopen week in Las Vegas plaatsvond.
Adobe Player voor offline kijken van video