Kerncijfers Auto en Mobiliteit: marktaandeel benzine daalt

20.04.2007 / 12:05 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Rai vereniging

Rai vereniging

Opvallend is de kentering in de verkopen naar brandstof. Voor het eerst is een duidelijke daling te zien in het aandeel benzine. Het marktaandeel voor diesel, LPG en alternatieve (bio)brandstoffen stijgt in 2006. Een en ander blijkt uit de nieuwe editie Kerncijfers Auto en Mobiliteit 2007 van BOVAG en RAI Vereniging, die zojuist is verschenen.

Het aandeel in de verkoop van nieuwe autos die het predicaat 'made in Germany' dragen, is vorig jaar verder gestegen tot 37,5 procent. Op de tweede plaats komen de Franse voitures, die 21,2 procent van de Nederlandse autoverkopen vertegenwoordigen. Uit de registraties van nieuwe auto's naar herkomst blijkt dat de Japanse automerken weer aan een comeback bezig zijn. Vorig jaar groeide het marktaandeel van Japanse autofabrikanten in ons land tot 17,8 procent. In 2001 was nog 14,8 procent van alle nieuw verkochte auto's van Japanse origine. De Koreaanse automerken behaalden vorig jaar een aandeel van 8,9 procent. Dat is bijna tweemaal zoveel als in 2002.

Volgens Kerncijfers Auto en Mobiliteit is de vijfdeurs hatchback met een aandeel van ruim 32 procent bij Nederlanders verreweg favoriet. Tegelijkertijd liep de belangstelling voor de driedeurs hatchback sinds 2000 terug van 27,2 tot 14,8 procent vorig jaar. Ook de vierdeurs sedan blijkt met een aandeel van 8,6 procent uit de gratie. Zes jaar geleden was dit segment nog goed voor 15 procent van de verkopen. Het aandeel van stationwagons (17,6%) en MPV's (16,7%) is de afgelopen jaren betrekkelijk stabiel gebleven.

Een andere interessante wetenswaardigheid uit de brochure betreft de ontwikkeling van het wagenpark. Die groeide in 2006 met 2 procent tot 7,4 miljoen personenauto's. Goed voor een vervoersprestatie van 148,8 miljard kilometer (autobestuurder en autopassagier).