BedrijfsautoRAI

Nieuwe vrachtwagens TGX en TGS van MAN: gladgepolijst tegen de ruwe wind

(4/20/2007)
Met een uitgekiende aërodynamica maken de nieuwe trucks van de TGX- en TGS-range van MAN Nutzfahrzeuge in oktober dit jaar hun opwachting voor hun wereldpremière. In vergelijking met de huidige TGA worden door de nieuw ontworpen cabines van de TGX en TGS gemiddeld vier, resp. twee procent betere luchtweerstandwaarden (c -waarden) gerealiseerd. Dit levert de ondernemer direct geld op: de perfectionering van de aërodynamica zorgt voor een duidelijk lager brandstofverbruik.
Ook de chauffeur profiteert van het intensieve ontwikkelingswerk in de windtunnel: de nieuwe buitenspiegels en windgeleiders alsmede de gemodificeerde A-stijlen reduceren het windgeruis bij de nieuwe vrachtwagens met zo'n 30 procent. Het geluidsniveau in de cabine van de TGX en TGS ligt daarmee in vergelijking met de TGA duidelijk lager.

De MAN ingenieurs hebben zeer veel werk besteed aan de aërodynamische vorm van de buitenspiegels. Een deel van de langs stromende lucht stroomt nu gericht langs de zijruiten. Een ander deel wordt voorbij de spiegelvlakken geleid. De neiging tot vervuiling van de spiegel is daarmee met zo'n 60 procent afgenomen en ook de zijruiten blijven langer schoon. De chauffeur heeft hierdoor langdurig een goed zicht en hoeft de ruiten zelden met een doek schoon te maken.

Speciaal voor de TGX met XLX-cabine werd door de MAN ingenieurs een nieuw gevormde, gepatenteerde dakspoiler ontwikkeld. Het bijzondere hieraan: de uitsparing voor het schuifdak is zo optimaal geïntegreerd in de spoiler, zodat de chauffeur volop kan genieten van de frisse lucht via het geopende schuifdak zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de aërodynamica.

Bovendien hechtten de ingenieurs grote waarde aan de stabiliteit van de spoiler. Zelfs bij aanstroming van de lucht van achteren af doorstond hij zonder problemen windsnelheden tot zo'n 200 kilometer per uur. Schade aan een stilstaand voertuig kan bij dergelijke windsnelheden of bij het vervoer op een autotrein, waarbij dezelfde windsnelheden kunnen ontstaan, dan ook worden uitgesloten.

Van de aërodynamische verbeteringen profiteren ook de moderne Common Rail-motoren in de TGX en TGS. Er stroomt circa 15 procent meer lucht via de openingen in het nieuw gevormde front naar de radiateur. Hierdoor zal de elektronisch geregelde ventilator zelden worden ingeschakeld. Het gevolg hiervan is dat de vraag naar extra vermogen wegvalt waardoor het brandstofverbruik lager is. Het comfort voor de inzittenden wordt weer verder verhoogd, omdat de geluidsproductie van de ventilator afneemt. Bovendien wordt het interieur niet onnodig verwarmd.

De nieuwe MAN TGX- en TGS-vrachtwagenseries vieren op de BedrijfsautoRAI in Amsterdam in oktober dit jaar hun wereldpremière. Zij lossen dan de succesvolle TGA af, die sinds zijn presentatie op de eeuwwisseling continu verder werd ontwikkeld en tot nu toe circa 230.000 maal werd verkocht.