Partij voor de Dieren

20-04-2007
Klacht bij reclamecodecommissie tegen misleidende campagne rond zichtstallen van varkens

Amsterdam, 20 april 2007 - De Partij voor de Dieren heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de campagnes Stap in de Stal en Varkens in Zicht.
Met deze campagnes, aangeprezen via internet en radiospotjes door Bennie Jolink, wordt de indruk gewekt als zouden de zogenaamde zichtstallen voor varkens representatief zijn voor de moderne varkenshouderij in Nederland.

Dat is met nadruk niet het geval, zoals ook onder meer bleek uit de uitzending `Dierenduel' van de VPRO op 29 maart. Tijdens die uitzending werd pijnlijk duidelijk dat de zichtstallen een letterlijke vorm van windowdressing vormen voor de varkenssector. Het publiek mag zonder afspraak komen kijken naar een varkensstal waarin de dieren ruimte en stro hebben.

Dat in de meeste bedrijven buiten het zicht van het publiek nog steeds onder erbarmelijke omstandigheden varkens gehouden worden op kale betonvloeren, zonder stro, zonder ruimte en tussen metalen stangen verzwijgt de stichting Varkens in zicht met nadruk.

De campagnes Varkens in Zicht (www.varkensinzicht.nl) en Stap in de Stal (www.stapindestal.nl ) zijn naar het oordeel van de Partij voor de Dieren in strijd met de artikelen 2,5 en 7 van de Reclame Code.

Naast de klacht bij de Reclame Code Commissie,heeft de Partij voor de Dieren kamervragen gesteld over het feit dat het project door de overheid gesteund wordt met aanzienlijke subsidiebedragen. Volgens Varkens in Zicht heeft de overheid EUR100.000 startsubsidie verstrekt aan het project, dat naar de mening van de Partij voor de Dieren consumenten misleidt en daarmee varkens langer dan nodig slachtoffer laat zijn van onjuiste beeldvorming over de wijze waarop ze gehouden worden.