Provincie Utrecht

streekvervoer provincie Utrecht

Klant koning in streekvervoer provincie Utrecht

20-4-2007 -

Niet goed? Geld terug. De provincie Utrecht wil dit principe vanaf december 2008 invoeren in het openbaar vervoer. Op dat moment geeft de provincie nieuwe vergunningen af voor het stads- en streekvervoer. De tevredenheid van de klant gaat dan een belangrijke rol spelen. Zo vraagt de provincie aan busbedrijven om de klant financieel te vergoeden, wanneer ritten uitvallen of een bus regelmatig niet op tijd aankomt.

Dit blijkt uit het ontwerp-programma van eisen, dat GS hebben vastgesteld voor het streekvervoer in de provincie Utrecht. Op basis van dit programma zal de provincie aanbestedingen doen voor het openbaar vervoer in de periode 2009-2016. De vervoerder kan, wanneer de reiziger tevreden is, een financiele bonus krijgen. Deze beloning is jaarlijks maximaal vier procent van de totale omzet van het vervoerbedrijf. Twee keer per jaar wordt bovendien een klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Daarbij wordt aandacht besteed aan zaken als veiligheid tijdens de rit, de kans op een zitplaats in de bus en de service door de chauffeur. Valt een rit uit, dan betaalt het vervoersbedrijf een boete.

Provincie nieuwe opdrachtgever in Amersfoort en Heuvelrug De busbedrijven die vanaf december 2008 in opdracht van de provincie Utrecht rijden, werken in een grotere omgeving. Het streekvervoer wordt daarvoor in twee zogenaamde `concessiegebieden'geknipt: Utrecht-West en Utrecht-Oost. Het stadsvervoer in Amersfoort zal onderdeel uitmaken van de oostelijke concessie. Op deze manier kan de provincie een samenhangend netwerk realiseren van openbaar vervoerverbindingen. Daarbij worden nieuwe koppelingen gelegd tussen diverse buslijnen en overbodige overstappunten geschrapt. De grotere concessiegebieden bieden ook voor het busbedrijf schaalvoordelen. Zo kan efficienter worden omgegaan met de inzet van het wagenpark. De provincie Utrecht wordt behalve in Amersfoort de nieuwe opdrachtgever voor het openbaar vervoer in het gebied Utrechtse Heuvelrug. Daar vindt een uitruil plaats van bussen die nu nog in opdracht van het Bestuur Regio Utrecht rijden.

Utrecht in Top 5 openbaar vervoer
De provincie Utrecht wil jaarlijks een extra impuls geven aan de kwaliteit van het openbaar vervoer. In 2009 en 2010 gaat het om een extra investering van 2,6 miljoen euro. Vanaf 2011 loopt deze impuls op naar 3,6 miljoen euro op jaarbasis. Het Utrechtse streekvervoer moet in de ogen van de klant in de Top 5 terechtkomen van de best presterende openbaar vervoergebieden in Nederland. Dit is voor de provincie van belang omdat de bus een volwaardig alternatief moet blijven voor het gebruik van de auto. De bussen moeten daarom sneller rijden, vooral op lijnen waar veel reizigers zijn. Om het gebruik van de bus voor het woonwerkverkeer te stimuleren, worden extra spitsbussen ingezet tussen Utrecht en Amersfoort. De ontsluiting van de wijk Vathorst met het centrum van Amersfoort wordt verbeterd. In Veenendaal Oost wordt verder de nieuwe wijk aangesloten op het openbaar vervoer. De provincie wil bovendien de buslijnen tussen Veenendaal en Ede optimaliseren. De stadslijn Woerden-West tenslotte wordt omgebouwd tot een volwaardige openbaar vervoerverbinding.

Schonere bussen, goed voor het milieu
Alle bussen die in opdracht van de provincie rijden, zijn momenteel voorzien van roetfilters. De provincie wil vanaf eind 2008 een stap verder gaan en hogere eisen stellen, zodat minder schadelijke uitlaatgassen in het milieu terechtkomen. Hiervoor gelden de Europese EEV-normen; deze vernieuwde bussen zullen als eerste worden ingezet in en rondom Amersfoort en Soest. Ook op lijnen met veel reizigers en een gedeelte van de stadsdienst Woerden gaan deze schonere bussen als eerste rijden. De provincie kiest ervoor om een start te maken met de inzet van deze bussen rondom de grotere Utrechtse steden, omdat hier de meeste kilometers met de bus worden gemaakt en zo de beste resultaten worden geboekt bij de verbetering van de luchtkwaliteit.

Hoe nu verder?
De provincie zal naar aanleiding van het ontwerp-programma van eisen een marktconsultatie houden met vervoerders. Ook met het openbaar vervoeradviesorgaan ROCOV en de gemeenten vindt nader overleg plaats. In het najaar van 2007 starten de openbare aanbestedingen voor de vergunningen van het streekvervoer Utrecht-Oost en West.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196