AutoRai

GM presenteert tweede aandrijfsysteem voor Chevrolet Volt

(4/20/2007)
General Motors wereldwijde inspanningen voor de ontwikkeling van vervoersystemen die het gebruik van aardolie beperken en de energiediversiteit bevorderen, kwamen opnieuw voor het voetlicht op de autotentoonstelling van Shanghai, met de presentatie van een volgende mijlpaal op de weg naar een volwaardige E-Flex elektrische architectuur, gebaseerd op het nieuwste, meest efficiënte waterstofcelsysteem van de fabrikant.

Deze tweede versie van het E-Flex systeem gebruikt GM's nieuwe aandrijftechnologie met brandstofcellen, inmiddels de vijfde generatie, en een lithium-ionbatterij, die de automobielen een rijbereik van 483 km bezorgen en elektrisch rijden zonder benzine en emissies toelaten. De E-Flex met brandstofcel is een echt Zero Emission Vehicle (ZEV) en werkt volledig met elektriciteit die wordt gegenereerd door waterstofcellen en het elektriciteitsnet. Het systeem kan op een stopcontact worden aangesloten en krijgt 34 km extra rijbereik bij elke oplaadcyclus, wat het aantal tankbeurten verder vermindert.

Het E-Flex systeem is een flexibele, volledig elektrische architectuur voor seriematig geproduceerde autoâs, die kan worden samengesteld voor het gebruik van een aantal stroombronnen. Het debuteerde in januari op de North American International Auto Show, als krachtbron van de Chevrolet Volt conceptcar. De Volt is een elektrisch voertuig dat op batterijen draait. Hij heeft een rijbereik van 65 km op elektriciteit alleen, en beschikt over een kleine biobrandstofmotor met een generator, die zijn rijbereik verlengt tot 1030 km.

"Wat onze E-Flex strategie zo mooi maakt, is dat wij diverse aandrijfsystemen in dezelfde ruimte kunnen onderbrengen, afhankelijk van de energie die in een bepaald land beschikbaar is", verklaart Larry Burns, vice president Research and Development en Strategic Planning bij GM. "Ze bezorgt ons ook de nodige bewegingsvrijheid wat de energiebronnen betreft. Wij kunnen waterstof of elektriciteit halen uit een brede waaier van hernieuwbare bronnen â wind, zon, aardwarmte, waterkracht en biobrandstoffen â of uit traditionele bronnen zoals aardgas, clean coal, kerncentrales of zelfs benzine."

"E-Flex is flexibel in twee opzichten: de aandrijfsystemen die kunnen worden gebruikt, en de energiebronnen die kunnen worden gecommercialiseerd om met olie te wedijveren en op duurzame wijze in de wereldwijde toename van het verkeer te voorzien."

Onafhankelijke studies tonen aan dat waterstofcelvoertuigen een hoger totaal rendement bieden en minder broeikasgassen uitstoten dan verbrandingsmotoren die op benzine draaien, wanneer wij rekening houden met zowel het opwekken van de energie als het gebruik ervan in de auto.

GM's brandstofcelsysteem van de vijfde generatie is maar half zo groot als zijn voorganger, maar levert evenveel vermogen en dezelfde prestaties. De vierde generatie drijft momenteel de Chevrolet Sequel conceptcar aan. De Sequel slaat 8 kg waterstof op en heeft een rijbereik van 483 km. De Volt met brandstofcellen zal ook een rijbereik van 483 km bieden, maar met slechts 4,0 kg waterstof (120 km/kg).

De vorderingen die GM heeft gemaakt, zijn een sterke aanwijzing dat de brandstofceltechnologie het potentieel heeft om een aantrekkelijk alternatief te worden voor de verbrandingsmotor â in omvang, prestaties, duurzaamheid en kostprijs.

Burns merkt op: "Onze vorderingen sterken ons in onze overtuiging dat ons brandstofcelsysteem competitief zal zijn in de autosector. Vóór die technologie op grote schaal kan worden verspreid, moeten regeringen, energieleveranciers en infrastructuurbedrijven uit heel de wereld met GM en de auto-industrie samenwerken om een markt te ontwikkelen voor brandstofcelvoertuigen en waterstof als brandstof."

De Volt dankt zijn rendement aan diverse technologische ontwikkelingen en ultralichte materialen. Met een geraamd rijklaar gewicht van 1.588 kg is hij 30 procent lichter dan de Sequel. Het aandrijfsysteem met brandstofcellen is volledig onder de motorkap geïnstalleerd, en heeft ongeveer de afmetingen van een viercilindermotor met automatische transmissie. Voorts onderscheidt de Volt zich door voorgevormde panelen uit GE-kunststof voor de flanken, de ruiten, het dashboard en het stuurwiel, die tussen 30 procent en 50 procent in gewicht uitsparen.

Samen met de E-Flex brandstofcelversie presenteert GM zijn wielnaafmotoren van de derde generatie, die in het achterwiel gemonteerd zijn om extra koppel te leveren en de vier wielen elektrisch aan te drijven. De nieuwe ankerloze motortechnologie is lichter en levert meer vermogen dan de eerste generatie die in 2003 werd voorgesteld.