GM presenteert tweede aandrijfsysteem voor Chevrolet Volt
(4/20/2007)
General Motors wereldwijde inspanningen voor de ontwikkeling van
vervoersystemen die het gebruik van aardolie beperken en de
energiediversiteit bevorderen, kwamen opnieuw voor het voetlicht op de
autotentoonstelling van Shanghai, met de presentatie van een volgende
mijlpaal op de weg naar een volwaardige E-Flex elektrische
architectuur, gebaseerd op het nieuwste, meest efficiënte
waterstofcelsysteem van de fabrikant.
Deze tweede versie van het E-Flex systeem gebruikt GM's nieuwe
aandrijftechnologie met brandstofcellen, inmiddels de vijfde
generatie, en een lithium-ionbatterij, die de automobielen een
rijbereik van 483 km bezorgen en elektrisch rijden zonder benzine en
emissies toelaten. De E-Flex met brandstofcel is een echt Zero
Emission Vehicle (ZEV) en werkt volledig met elektriciteit die wordt
gegenereerd door waterstofcellen en het elektriciteitsnet. Het systeem
kan op een stopcontact worden aangesloten en krijgt 34 km extra
rijbereik bij elke oplaadcyclus, wat het aantal tankbeurten verder
vermindert.
Het E-Flex systeem is een flexibele, volledig elektrische architectuur
voor seriematig geproduceerde autoâs, die kan worden samengesteld voor
het gebruik van een aantal stroombronnen. Het debuteerde in januari op
de North American International Auto Show, als krachtbron van de
Chevrolet Volt conceptcar. De Volt is een elektrisch voertuig dat op
batterijen draait. Hij heeft een rijbereik van 65 km op elektriciteit
alleen, en beschikt over een kleine biobrandstofmotor met een
generator, die zijn rijbereik verlengt tot 1030 km.
"Wat onze E-Flex strategie zo mooi maakt, is dat wij diverse
aandrijfsystemen in dezelfde ruimte kunnen onderbrengen, afhankelijk
van de energie die in een bepaald land beschikbaar is", verklaart
Larry Burns, vice president Research and Development en Strategic
Planning bij GM. "Ze bezorgt ons ook de nodige bewegingsvrijheid wat
de energiebronnen betreft. Wij kunnen waterstof of elektriciteit halen
uit een brede waaier van hernieuwbare bronnen â wind, zon, aardwarmte,
waterkracht en biobrandstoffen â of uit traditionele bronnen zoals
aardgas, clean coal, kerncentrales of zelfs benzine."
"E-Flex is flexibel in twee opzichten: de aandrijfsystemen die kunnen
worden gebruikt, en de energiebronnen die kunnen worden
gecommercialiseerd om met olie te wedijveren en op duurzame wijze in
de wereldwijde toename van het verkeer te voorzien."
Onafhankelijke studies tonen aan dat waterstofcelvoertuigen een hoger
totaal rendement bieden en minder broeikasgassen uitstoten dan
verbrandingsmotoren die op benzine draaien, wanneer wij rekening
houden met zowel het opwekken van de energie als het gebruik ervan in
de auto.
GM's brandstofcelsysteem van de vijfde generatie is maar half zo groot
als zijn voorganger, maar levert evenveel vermogen en dezelfde
prestaties. De vierde generatie drijft momenteel de Chevrolet Sequel
conceptcar aan. De Sequel slaat 8 kg waterstof op en heeft een
rijbereik van 483 km. De Volt met brandstofcellen zal ook een
rijbereik van 483 km bieden, maar met slechts 4,0 kg waterstof (120
km/kg).
De vorderingen die GM heeft gemaakt, zijn een sterke aanwijzing dat de
brandstofceltechnologie het potentieel heeft om een aantrekkelijk
alternatief te worden voor de verbrandingsmotor â in omvang,
prestaties, duurzaamheid en kostprijs.
Burns merkt op: "Onze vorderingen sterken ons in onze overtuiging dat
ons brandstofcelsysteem competitief zal zijn in de autosector. Vóór
die technologie op grote schaal kan worden verspreid, moeten
regeringen, energieleveranciers en infrastructuurbedrijven uit heel de
wereld met GM en de auto-industrie samenwerken om een markt te
ontwikkelen voor brandstofcelvoertuigen en waterstof als brandstof."
De Volt dankt zijn rendement aan diverse technologische ontwikkelingen
en ultralichte materialen. Met een geraamd rijklaar gewicht van 1.588
kg is hij 30 procent lichter dan de Sequel. Het aandrijfsysteem met
brandstofcellen is volledig onder de motorkap geïnstalleerd, en heeft
ongeveer de afmetingen van een viercilindermotor met automatische
transmissie. Voorts onderscheidt de Volt zich door voorgevormde
panelen uit GE-kunststof voor de flanken, de ruiten, het dashboard en
het stuurwiel, die tussen 30 procent en 50 procent in gewicht
uitsparen.
Samen met de E-Flex brandstofcelversie presenteert GM zijn
wielnaafmotoren van de derde generatie, die in het achterwiel
gemonteerd zijn om extra koppel te leveren en de vier wielen
elektrisch aan te drijven. De nieuwe ankerloze motortechnologie is
lichter en levert meer vermogen dan de eerste generatie die in 2003
werd voorgesteld.
AutoRai